Hallo, ik wil even op terugkomen op mijn rubriek " katalysator kapot".
Ik heb eindelijk een reactie van mijn dealer. De importeur Louwman & Parqui wil niet direkt via coulance me tegemoet komen. Ik moet zelf opdracht geven aan de dealer de katalysator te vervangen en te betalen. Daarna mag mijn dealer de factuur op sturen naar Toyota Europe. Daar kijken ze of ze me willen helpen!
Ik mocht niet afwachten maar moet eerst laten vervangen.
Het is volgens mijn dealer een soort " verkapte coulance" regeling.
Het vervanging en aanvraag moet bnnen 3 weken gebeuren. Bij afwijzing heb ik geen recht meer op coulance!
Wie heeft hier ervaring mee?
Mijn eerste reactie is : willen ze niets doen en verdoezelen het zo? Ik moet namelijk zelf eerst betalen.
Of is het echt zo de procedure?
Mvg. Quyen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is gewoon de procedure, ze verdoezelen hiermee niets.
Kunnen ze dan geen percentage zeggen van wat je ongeveer mag verwachten?.
Ik vermoed ,dat ze de oude kat willen zien om te kunnen beoordelen of dit een fabrieks-mankement is.
Dan kunnen ze dus daarna pas iets beslissen.
Dat neemt niet weg, dat ze makkelijk de boel kunnen belazeren en je gewoon de volle mep laten betalen.
Uit ervaring weet ik dat de meeste fabrikanten in dit soort situaties moeilijk doen.
Ik vrees echter dat je weinig keus hebt.
16 jaar
[quote=primera p11]Dit is gewoon de procedure, ze verdoezelen hiermee niets.
Kunnen ze dan geen percentage zeggen van wat je ongeveer mag verwachten?.[/quote]
Nee, helaas hebben ze niets erover gezegd. Dat hebben ze in begin tot nu toe niets gezegd.
Ik was boos want bij de dealer kreeg ik het gevoel dat het gewoon een slijtage is en dat ik niets hoeft te verwachten van Toyota. Bij andere merken moest ik de katalysator al langer vervangen. En het probleem was dat ik teveel reed! Ik moest gewoon niet zo zeuren. Andere fabrikanten doen niets na 100.001 km want dan is de garantie voorbij, punt uit!
Ik zei dat onderzoek heb gedaan en dat het probleem niet op zich zelf staat en dat ik van velen hebben gehoord dat Toyota het aan de lopende band vervangt, is dus een bekend probleem. Ik kreeg te horen dat een " bekend" probleem niet automatisch betekent dat het voor levenslange duur is gegarandeerd!
Ik zei dat ik ook niet verwacht als ik 5 jaar of 180.000 km heb gereden maar niet bij nog geen 3 jaar oud/ 133.000 km!
Ik had goede vertrouwen dat Toyota me zal helpen maar nadat die 2 heren van de werkplaats receptie dat hebben gezegd begon ik zorgen te maken dat ze me niet willen helpen.
Wat kan ik nog doen?
Mvg. Quyen
16 jaar
Een advocaat raadplegen. Kijk ook eens of er iets in het instructieboekje of reclamemateriaal (folder) staat dat de katalysator onderhoudsvrij is. Het is in ieder geval duidelijk dat het product dat je hebt gekocht niet voldoet aan de gewekte verwachtingen (onderhoudsvrije katalysator). Dat zou al reden kunnen zijn om de koop te ontbinden. Overigens zou je een andere dealer kunnen zoeken, de dealer in Almere (volgens mij is er maar 1) staat niet zo heel erg goed aangeschreven.
16 jaar
Niks met advocaten gaan doen.
Dat heeft helemaal geen zin en levert je een hoop buikpijn op en uiteindelijk sta je met lege handen.
Hun hebben gelijk wat de gereden km betreft, boven de 100.000km vervalt bijna alle vorm van garantie.
Maar omdat dit een onderdeel met een verhaal is denk ik dat je wel in aanmerking komt voor coulance.
Maar alles in alle redelijkheid, niet gelijk met advocaten gaan dreigen, word niemand beter van, alleen de advocaat.
Laat nu eerst toyota er zelf naar kijken en hun antwoord afwachten, die dealer staat daar toch buiten.
Daar gaat nu eenmaal tijd overheen, er kan ook een andere oorzaak zijn van het dicht roeten.
Daar gaan we gemakshalve aan voorbij.
Die dealer moet zich ook voorstellen dat het niet om een gering bedrag gaat.
16 jaar
[quote=Nico8119]Een advocaat raadplegen. Kijk ook eens of er iets in het instructieboekje of reclamemateriaal (folder) staat dat de katalysator onderhoudsvrij is. Het is in ieder geval duidelijk dat het product dat je hebt gekocht niet voldoet aan de gewekte verwachtingen (onderhoudsvrije katalysator)[/quote]
Forget it.... Katalysator is idd onderhoudsvrij daar moeten dan wel de rijomstandigheden naar zijn.... Een rechtsgang naar de overheid zou ik zeggen, zei verplichten de automobilist om zich als slakken over wegen voort te bewegen.
Gr. paul
[quote=primera p11]Niks met advocaten gaan doen.
Dat heeft helemaal geen zin en levert je een hoop buikpijn op en uiteindelijk sta je met lege handen.
Hun hebben gelijk wat de gereden km betreft, boven de 100.000km vervalt bijna alle vorm van garantie.[/quote]
Hier ga je dus volledige voorbij aan het consumentenrecht. Vandaar dat een advocaat inschakelen juist zeer nuttig is in plaats van zelf aanmodderen. De dealer zal niet over de juridische kennis beschikken en de importeur zal zo moeilijk mogelijk doen. Mijn ervaring in het algemeen is dat wanneer je met de juiste juridische argumenten komt, er opeens veel meer mogelijk is omdat men zich toch nog een keer bedenkt of een keer goed laat informeren.
Een advocaat inschakelen betekent niet naar de rechter stappen, maar de wederpartij duidelijk maken wat de wettelijke bepalingen zijn en de verplichtingen die daaruit voortvloeien. Is de wederpartij het daar niet mee eens, dan kan het geschil aan een rechter worden voorgelegd.
16 jaar
[quote=Nico8119]Een advocaat inschakelen betekent niet naar de rechter stappen, maar de wederpartij duidelijk maken wat de wettelijke bepalingen zijn en de verplichtingen die daaruit voortvloeien. Is de wederpartij het daar niet mee eens, dan kan het geschil aan een rechter worden voorgelegd.[/quote]
Mensen associeren garantie altijd direct met kosteloos vervangen en lezen NOOIT de garantieVOORWAARDEN, gaan nog steeds veel teveel op de mooie blauwe oogjes (en pakken) van de verkopers af.
Gr. paul
Het is een telkens terugkerende discussie maar het einde van de garantieperiode betekent NIET het einde van de rechten van de consument.
Bovendien koop je het product van de autoverkoper en kun tegenover hem of haar je rechten uitoefenen. Wanneer je de auto gebruikt en onderhoudt zoals het hoort mag je bepaalde verwachtingen van de levensduur hebben. Die moeten natuurlijk wel realistisch zijn. Als het product niet aan die eisen voldoet moet de verkoper je tegemoet komen in de reparatiekosten. Overigens is het niet handig om voor het vervolg op een topic een nieuwe te starten. Dat schept onduidelijkheid.
Inderdaad is deze zoals ook de vorige topic over dit onderwerp gesloten.
De site is niet bedoeld als klachtenboek over dealers en/of garages.
Voor juridische ondersteuning zijn voldoende andere middelen en wegen bekend en aanwezig.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar