Beste,
Ik heb dus een avensis station met 106000km op de klok.
toen ik terug van luxemburg kwam ging opeens het motormanagement lampje branden en nog geen 100 meter verder was de tepratuur van normaal naar rood.
Auto aan de kant gezet en gewacht dat hij wat koeler was.
daar na nog 5 km gereden met de verwarming vol open.(auto liep niet warm,lampje branden wel).
Bij het bezoek de koelvloeistof nagekeken en 1 liter erbij gedaan (was bijna weer op niveau).
Terug naar huis gereden (40km) motor liep niet meer warm en had de airco aan maar lampje branden wel.
De volgende ochtend deed ik de auto starten om naar de garage te rijden lampje was uit en alles deed het normaal.
Toch maar effe naar de garage(toyota),daar hadden ze hem uitgelezen via de computer en zeiden ze de koppaking of de motor is stuk.
Ze hadden de rubber eraf gehaald van de dop.
toen ik naar huis reed (nog steeds normale tepratuur)was wel bijna mijn koelvloeistof leeg.
Conclusie all vloeistof spoot naar buiten omdat er geen rubber meer zat.
Ik heb zelf de rubber terug gezet(ja eigenwijs).en het halve motorblok moeten poetsen.
Ik heb hem toen "ontlucht volgen de richtlijn wat in de motorkap stond".
Daarna heb ik hem een half uur stationnair laten lopen,ben 15 km gaan rijden en nog een 15 min stationnair laten lopen.tepratuur was steeds goed iets lager dan 15 over 12.
De fans gingen zo nu en dan wel aan.
In de ochtend heb ik de vloeistof pijl gecheckt en die stond nog op iets boven de L.
Daar na weer gaan rijden 8 km en hij was iets gezakt.deze nog 3 keer moeten doen en geen tempratuurs verhoging.de laatse rit duurde 45 min in de stad over 8 km.auto gaf geen krimp.(en het was 22 graden buiten)
Koelvloeistof was nog steeds op pijl.
Uit het expansievat druppelt wel een heeeeel klein beetje uit het slangetje(tot nu toe niet merkbaar in pijl).
Wie kan mij advies geven.
Moet ik de dealer zomaar geloven?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De beste manier om te constateren of de koppakking id lekt, is het doen van een cilinderlektest... Verwijder de bougies, de olievuldop en de dop van het expansievat... Draai de motor exact op zijn bdp aan het einde van de compressieslag.. Zet nu minimaal 6 bar druk op de betreffende cilinder. en controleer in het exapansie vat of het vloeistof niveau omhoog komt en of er luchtbelletjes uit komen.. Die dit bij elke cilinder afzonderlijk..
Overigens het euvel kan ook veroorzaakt worden door bv een (half) verstopte radiateur of een slecht werkende waterpomp.(bv een te slappe riem of tijdelijk los zittende schoep vn de pomp... Eventueel zou ook een defect aan de thermostaat voor een verstopping kunnen zorgen.
Als je bij het verwijderen van de bougies een exemplaar tegen komt waar roest of water op de bougie zit?? kun je het beste met die betreffende cilinder geinnen met de test..
Het verwijderen van de afdichtingsring is bij een moderne auto eigenlijk altijd onverstandig..
Het kan zijn dat de dealer na demontage van de bougies zonder lektest de juiste conclusie heeft getrokken. (ervaring met deze motor)
Als je s`morgen tijdens het starten merkt dat de start motor moeite heeft door de compressie van een der cilinders te komen?? kan dat er op duiden dat er gedurende de nacht koelvloeistof in de cilinder is geperst, waardoor de compressie verhoogd was.. (waterslot).. Direct er na zal de motor wel goed starten, aanslaan op 3 cilinders en na het opdrogen van de bougie gewoon op 4 cilinders gaan lopen..
Misschien heeft de garage, door de afdichtring te verwijderen? dit effect willen voorkomen..
Kan ook druk opbouwen door lekke koppakking. Dan zie je niets in de verbrandingsruimte. Lek in de pakking werkt als membraan, kan wel compressie in het koelsysteem komen en geen water terug.
Bij een 2 liter D4D komt het geloof ik weinig voor, bij een 2.2 des te meer.
Testen als volgt: radiateur en expansievat tot de nok toe vullen, starten en bij verhoogd toerental kijken of er luchtbellen in het expansievat bubbelen.
succes!
[quote=cor van jaarsveld]De beste manier om te constateren of de koppakking id lekt, is het doen van een cilinderlektest... Verwijder de bougies, de olievuldop en de dop van het expansievat... Draai de motor exact op zijn bdp aan het einde van de compressieslag.. Zet nu minimaal 6 bar druk op de betreffende cilinder. en controleer in het exapansie vat of het vloeistof niveau omhoog komt en of er luchtbelletjes uit komen.. Die dit bij elke cilinder afzonderlijk..
Overigens het euvel kan ook veroorzaakt worden door bv een (half) verstopte radiateur of een slecht werkende waterpomp.(bv een te slappe riem of tijdelijk los zittende schoep vn de pomp... Eventueel zou ook een defect aan de thermostaat voor een verstopping kunnen zorgen.
Als je bij het verwijderen van de bougies een exemplaar tegen komt waar roest of water op de bougie zit?? kun je het beste met die betreffende cilinder geinnen met de test..
Het verwijderen van de afdichtingsring is bij een moderne auto eigenlijk altijd onverstandig..
Het kan zijn dat de dealer na demontage van de bougies zonder lektest de juiste conclusie heeft getrokken. (ervaring met deze motor)
Als je s`morgen tijdens het starten merkt dat de start motor moeite heeft door de compressie van een der cilinders te komen?? kan dat er op duiden dat er gedurende de nacht koelvloeistof in de cilinder is geperst, waardoor de compressie verhoogd was.. (waterslot).. Direct er na zal de motor wel goed starten, aanslaan op 3 cilinders en na het opdrogen van de bougie gewoon op 4 cilinders gaan lopen..
Misschien heeft de garage, door de afdichtring te verwijderen? dit effect willen voorkomen..[/quote]
Hoi,
Dank u wel voor de informatie.
De dealer heeft alleen de computer aangesloten en op basis van de foutcode dit geconstanteerd.
aangezien ik niet veel weet van foutcode's weet ik het zelf niet.
De dealer kan natuurlijk gewoon gelijk hebben.
ik wilde vandaag gaan vragen voor het briefje waar ze dat hadden opgeschreven om iets te gaan naspeuren maar briefje was weg(zou al bij andere collega zijn die nog terug moet komen van vakantie).
Maar moet er even bij zeggen dat de dealer het probeert optelossen via garantie(dat weet ik pas volgende week)
Ik dacht dat de code p0117 was
Mvg
12 jaar
Je snapt dat ik niet goed gelezen heb dat het een diesel betreft... IPV bougies zullen de verstuivers verwijderd moeten zijn tijdens de lektest... Overigens, ik denk dat je de dealer wel kunt geloven.. Ik hoefde bij mijn merken ook niet steeds alle testen te doen om een juiste diagnose te stellen ..
Zolang er alleen maar gasbelletjes in het koelsysteem komen, (welke via de overdrukdop vrij komen) zul je weinig koelvloeistof verlies hebben..
Tijdens de lange rit is er veel gas achtereen in het koelsysteem geperst. Het systeem was onvoldoende in de gelegenheid deze bellen af te voeren..(gevolg.. slechtere koeling en verhoging van het vloeistof niveau in het expansie vat. Met zelfs als gevolg dat er vloeisof door de overloop verloren ging....
Heel verstandig was het de motor af te laten koelen en daarna korte afstanden met wachttijden in te lassen..
Hallo,
Super voor je uitleg Cor van jaarsveld dit is zo een stuk duidelijker voor mij.ik houd het in de pijlpunt.
Als mijn probleem helemaal is opgelost dan kom ik terug hier.
Groetjes en iedereen bedankt
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar