hallo forum.
Ik rij al 6 jaar in een avensis 1.8 op LPG (Vialle LPi; in 2001 in gebouwd via Louman). Heb er inmiddels ruim 150.000 mee gereden. Auto staat nu op 305.000km. Onderhoud vindt plaats door de dealer. Reed tot vanavond soepel op zowel benzine als LPG. Bij 200.000 is de originele LPG pomp vervangen (duur...) en elke 60.000 worden de kleppen gecontroleerd. Tot nu toe 1x bijstelling nodig. Gebruik overigens geen additieven.
Vanavond, op weg naar huis, heb ik me (een keer) keurig aan de snelheid gehouden tussen Utrecht en afslag Breukelen op de A2 (100-110). Temperatuur boven de weg 31 graden. Na de afrit plots onregelmatig lopen en stotteren op LPG. Op benzine geen probleem. Ben gestopt en opnieuw gestart; geen effect. Korte tijd rijden op benzine: geen effect. Pas na 10km benzine kon ik weer probleemloos op LPG rijden. Tijdens het horten knipperde het motorlampje oranje. bij rijden op benzine niet. Dit lampje brand overigens de laatste 120.000km al, behalve de eerste paar kilometer na elke beurt. Verbuik is keurig en is de laatste 2 maanden eigenlijk alleen maar beter geworden. Meter staat nu op 6.6 l/100km. werkelijk verbruik op LPG ligt op 8-8,5 l/100km.
wat zou er aan de hand kunnen zijn? kan ik morgen gewoon weer naar mijn werk rijden (op LPG) of moet ik toch eerst naar de garage?
ik rij overigens al sinds 1983 in Toyota's op LPG en heb tot nu toe slechts 1x extra kosten hoeven maken aan de LPG (verdamper reviseren).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sowieso is het niet goed dat dat lampje brand,dat betekent dat er een storing inzit.
Bij de beurt word tie gereset,daarom brand tie een paar km niet.
Overigens is deze vvti niet geschikt voor lpg,dat het goed gaat is meer geluk dan wijsheid.
Gezien het feit dat er een storing inzit lijkt het me raadzaam niet meer op lpg te rijden maar tijdelijk op benzine totdat de storing opgelost is.
Waarschijnlijk zit er een storing in het mengsel op lpg.
Dank voor de snelle reactie.
Over het branden van het lampje maak ik me op zich weinig zorgen. Is ook volgens de dealer niet nodig. Over het knipperen gisteren wel...
vanmorgen moest ik helaas voor het open gaan van de garage weer naar mijn werk. heb gewoon op LPG gereden en heb geen enkel probleem gemerkt. Loop stationair is mooi rustig en geen merkbaar vermogensverlies. Ook geen verschil met rijden op benzine. Verbruik is niet veranderd. Ga morgen wel naar de garage, want wil schade door bv een te ver teruggeregeld mengsel voorkomen.
Overigens: VVTi en LPG gaan naar mijn mening wel samen mits het een multipoint injectiesysteem betreft, waarbij het moment van en de hoeveelheid inspuiting gekoppeld wordt aan het motormanagement. Dit mag dan geen of nauwelijks nadeling effect hebben op het VVTi systeem. Mijn technische kennis reikt echter niet ver genoeg om dit ook te kunnen onderbouwen. Daarnaast moet er natuurlijk ook een aanpassingen gedaan worden aan de kop zoals blijkbaar in mijn auto is gebeurd. Dan is het toch geen kwestie van geluk?
groeten, Robert
12 jaar
Het branden van het lampje duid op een storing,een dealer kan wel zeggen,er is niks mee.
ik denk dat de dealer geen zin heeft om het uit te zoeken of dat het een lambda gerelateerde storing is wat veelvuldig voorkomt.
De storing verschijnt waarschijnlijk alleen op lpg.
En nee,het heeft niets te maken met inspuiting gekoppeld aan mm.
Of je hebt een aanpassing aan de kop gehad zoals je schrijft.
Want origineel gaat het nog geen 50.000km goed,dan ben je door de zittingen heen.
Misschien is dat wel de reden van het branden van het lampje,er is origineel namelijk geen installatie voor.
En misschien is er een afwijkende configuratie gemonteerd met als gevolg wel goed lopen maar brandend mm lampje.
12 jaar
mijn excuses dat mijn eerdere reactie niet volledig was en dat ik daardoor 'wat' wijsneuzerig overkwam...
De door de dealer uitgelezen foutcodes zijn steeds min of meer dezelfde en hebben betrekking op de hoeveelheid ingespoten brandstof (een cylinder had (een keer?) te weinig brandstof gekregen). Volgens de dealer (ben ervoor in de afgelopen jaren bij 3 toyotagarages geweest) is dit uiteindeliojk een te negeren foutmelding, omdat het inderdaad verband houdt met het rijden op LPG en de werking van de installatie verder gewoon goed is. De gasinjector van de betreffende cylinder is gecontroleerd; niets mis mee. Ook de Lambda sonde(s?) bleek verder goed te functioneren.
Ik heb het langdurig branden van het lampje overigens in diverse fora teruggelezen, steeds bij auto's (ook andere merken) die op LPG reden.
De opmerking van mij over het rijden met een LPi installatie icm een VVTi motor is niet van mijzelf (zoveel kennis van de motortechniek heb ik helaas niet), maar kwam voort uit overleg met de importeur 6 jaar geleden, voor aanschaf van de auto en uit overleg met GasFx op de autoRAI, ook al weer enige jaren geleden. Zo te lezen klopt hun verhaal niet...
de eerste 30000km die ik met de auto gereden heb brandde het lampje niet. Het ging op de snelweg plots aan, waarop ik direct gestopt ben en in overleg met de dealer naar de dichtsbijzijnde toyotagarage gereden ben (mocht rijden, mits rustig, want lampje knipperde niet en loop van de motor was goed). Er is voordien en ook daarna niets veranderd aan de configuratie.
nogmaals dank voor uw reacties.
Robert
12 jaar
Hallo Robert.
Eigenlijk bevestig je mijn verhaal.
De configuratie van de gascomp was er destijds niet voor deze auto omdat er maar weinig op lpg overgezet zijn destijds.
Dat was namelijk een behoorlijke investering,kop moest aangepast worden en voordat het dan voordelig werd om op lpg te rijden moesten het wel heel veel km zijn.
Er zijn namelijk merken waaronder mitsubishi en de franse merken die goed op lpg kunnen,hier zijn complete sets voor ontwikkeld en daar is een bijpassende configuratie bij ontwikkeld.
Omdat destijds ook veel lease wagens op lpg gezet werden was het voor bijv vialle en Ag/teleflex aantrekkelijk om er een passende set bij te maken.
Kortom,alles was aangepast aan dat type auto en type motor.
Dan had je een perfect functionerend systeem,ook omdat er veel auto's rondreden met deze configuratie waren problemen ook snel opgelost,want ,expertise genoeg .
Bij de toyota destijds zijn er maar weinig overgezet op lpg,dus van die paar die er dan op lpg rijden kunnen er ook meer problemen optreden die daardoor ook niet getackled worden.
vandaar dat bij jouw het lampje brand omdat de configuratie niet die fijnafstemming heeft die bij merken die veel overgezet worden op lpg wel hebben.
Zoals ik al vermoedde heeft dat met de inspuiting te maken,teveel of te weing.maar goed,je hebt redelijk wat jaren zonder problemen gereden.
Wat je kunt doen is de drukken bij een vialle center uit laten lezen omdat ik toch een beetje vermoed dat de pomp weer aan zijn eind is.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar