Beste,
Door nieuwe brandstoflabels is Euro 95 vervangen door e5 wat in de meeste gevallen gewoon euro 95 is, echter kan er 5% ethanol toegevoegd zijn. De 1azfe motoren kunnen hier niet goed tegen volgens toyota en het gebruk van E10 wordt daarom afgeraden.
Mijn vraag is hoe het met e5 zit? Kan ik dit veilig blijven tanken of is het veiliger/beter om ook hier voor een alternatief te kiezen? Zo ja welke? Ik ben nl geen voorstander van gebruik moderne brandstoffen met additieven in wat oudere motoren, deze zijn te agressief qua reiniging.
Ben benieuwd naar jullie inbreng.
Verder benieuwd wat het effect van ethanol is op LTFT, deze is wat aan de hoge kant
Groet
Jabijl
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
E5 is geen vervanger voor euro95...alleen de naam is gewijzigd, zodat we op europees nivo dezelfde aanduiding hebben.
E5 is dus gewoon een 95 RON benzine voorzien van 5% ethanol, wat ook het geval was bij euro 95.
Voor meer info: https://www.ad.nl/economie/verwarring-aa...
Zelfs als deze motor is ontwikkeld voor benzine zonder ethanol is het effect van E5 op de LTFT hooguit 2 of 3%.
Als de LTFT aan de hoge kant is (meer dan 10%) is er een andere oorzaak.
Daarbij valt te denken aan een verouderde luchtmadssa meter of valse lucht.
Overigens zit die 5% ethanol al vele jaren in de euro 95 en vaak ook bij de euro 98.
Zie voor de Gulf specificatie uit 2011: https://web.archive.org/web/201111100916...
en: https://web.archive.org/web/201111100915...
vraag over E5 even uitgezet bij Toyota, ben benieuwd......
5 jaar
Wat wil je nog weten over E5 dan..?
Nogmaals; E5 is gewoon Euro95...
Verdere discussie is nergens voor nodig;
Deze auto loopt goed op euro95, oftewel E5.
De fabriek geeft dit ook op; loodvrije benzine 95 RON, oftewel Euro95/E5
nog wat uitzoekwerk gedaan:
-@ hans4040 euro 95 is niet hetzelfde als E5 :-), E5 betekent tussen 2 en 7% ethanol toegevoegd (E10 is dus slechts iets meer nl 10% toegevoegd), in "oude"euro 95 zit geen ethanol (sinds een jaar of 5 wordt dit bijgemengd).
- E5 schuift steeds verder naar E10 toe inmiddels 7% vs 10% ethanol
- 1AZFE motor van toyota vindt ethanol niet fijn, schade aan motor en brandstofsysteem, advies is om geen ethanol te tanken en als dit niet anders kan dan een brandstof met minimale hoeveelheid ethanol toegevoegd (dus E5 ipv E10)
- brandstofverbruik E5/E10 is hoger dan "oude" euro 95 vanwege calorische waarde ethanol
- ook in super plus/euro 98 (het voorgestelde alternatief) is inmiddels door veel fabrikanten ethanol toegevoegd (zoals oldford al aangaf.
- lijstje met (schijnbaar) gegarandeerd ethanolvrije benzines (in nederland) : BP active Ultimate, Shell V-power, Total Excellium 98, Texaco Euro XL
- het is duidelijk dat ethanol niet zo goed is voor een aantal motoren waaronder die van Toyota. Mijn zorg zit hem in de oplopende ethanolwaardes in E5, die zitten dicht tegen de E10 specs aan...., ik neem het zekere voor het onzekere en zoek een ethanolvrije variant.
5 jaar
Euro 95 (en diverse hogere octaan benzines ook) bevatten al meer dan 20 jaar ethanol.
In het begin was het slechts 2 of 3%, naar dat is toen (bijna 20 geleden) opgetrokken tot 5%.
De oudste spec die ik kan vinden van Gulf is al van 2010.
Zie: https://web.archive.org/web/201102202053...
De standaard NEN-EN 228 waar de brandstof aan voldoet is al van 2008.
Zie: http://www.envirochem.hu/www.envirochem....
Als je bij de EU gaat zoeken wordt 5% ethanol al genoemd in 1998 en verplicht vanaf 1 jan. 2000.
Zie: https://eur-lex.europa.eu/resource.html?....
E5 bevat HOOGUIT 5% ethanol. 7% ethanol MAG NIET verkocht worden als E5, dan MOET verkocht worden als E10.
De hoeveelheid ethanol in E5 zal dus ook NIET MEER OPLOPEN.
En wat die ethanol vrije varianten betreft:
De uitspraken van de diverse Olie-maatschappijen willen nog wel eens wijzigen.
Nu zijn er opeens brandstoffen te koop zonder ethanol waarbij van sommige vroeger werd beweerd dat er wel ethanol in zat.
Als de gemiddelde toevoeging van ethanol over de totale verkoop niet gehaald wordt, dan zullen ook de premium brandstoffen weer worden voorzien van 5% ethanol toevoeging. Dat zijn nu eenmaal de eisen die de EU stelt.
Mooi....ook weer opgelost.
dank voor de uitgebreide reacties!
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar