Hallo,
Mn Avensis heeft al een tijd last van blauwe rook bij koude motor. Geen druppel olie of warerverbruik en rijdt verder prima dus eerste conclusie was EGR klep.
Na het vervangen van de EGR klep ging de auto na ca 30 km in noodloop. Bij opnieuw starten begint de auto bij koude motor in te houden, en soms weer in noodloop. Nu is het idee om de oude EGR klep terug te plaatsen, deze is gereinigd. Is dit een bekend fenomeen. Kan er verschil zitten in de EGR klep of zit er iets anders achter?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe is de conclusie getrokken dat de egr de oorzaak was ?
Welke foutcodes zitten er nu in ?
Zit er nu een ander merk/type egr op ?
Conclusie obv bovenstaande, oorzaak is niet olie of water en doet het alleen bij koud en lage toerentallen. Foutieve inspuiting, timing of slechte verstuivers had ook gekund. Bij het verwijderen van de egr klep was het wel een en al roet. Ij de inlaat. Inmiddels is de orginele egr klep teruggeplaatst en loopt de motor weer als vanouds. Het roken lijkt ook minder. Voorlopig alleen BP ultimate tanken en ik zal een flesje Wynns proberen... Wordt vervolgd
5 jaar
EGR type weet ik zo niet. Foutcode was P0400 plus de bekende lampjes, dit alleen bij de foute egr klep.
Ik heb het vermoeden dat de instellingen bij laag toerental niet goed zijn, bijvoorbeeld dat de egr klep een beetje open staat. De motor hoest na lang stationair of langzaam rijden alles eruit als ik daarna gas geef.
Is het op een of andere manier mogelik om tijdens het rijden de instellingen te bekijken? Bijvoorbeeld terwijl de motor slecht ingesteld staat en rook genereert?
Ik ben wel benieuwd wanneer die klep bediend wordt.
5 jaar
Uitlezen rijdend is mogelijk, wel met dealer of gelijkwaardige apparatuur.Dan krijgt u de beste uitlees waarden.
5 jaar
Inmiddels een jaar verder. De EGR klep heb ik uit laten schrijven en de instellingen van de motor zijn aangepast. In de loop van de tijd was het brandstofverbruik gestegen. Dit al verbeterd, maar het roken bleef. Bij normaal rijden loopt de motor super, trekt goed op en loopt rustig. Alles wijst op onverbrande diesel wat zich ophoopt bij lage toerentallen. Uitgebreid uitlezen geeft geen storing of afwijkingen. De verstuivers geven wel wat verschil. Deze ook getest, alle 4 binnen de marge. Nu het roetfilter verwijderd, dit laatste lijkt te helpen. Verbruik een stuk lager. Wordt vervolgd...
5 jaar
Als je het roetfilter volledig (inclusief behuizing) hebt verwijderd, dan wordt je afgekeurd bij de eerstvolgende APK.
Verwijderen mag wel bij dit bouwjaar, mits je het meldt bij de RDW en in de toekomst meer Motorrijtuigenbelasting gaat betalen.
Zie: https://www.rdw.nl/particulier/voertuige...
Dank voor je info, alleen de binnenkant is onzichtbaar verwijderd. Ik vind het nogal wrang om mn auto aan te laten passen bij de RDW nadat ik een probleem wat het milieu zwaar belast heb verholpen. Ik snap dat de uitstoot formeel hoger is zonder roetfilter, maar ik weet ook dat na ca 3 ton de meeste diesels er in de praktijk niet meer aan voldoen. Bij veel meer auto, s komen egr en dpf problemen voor. Moeten we die dan maar slopen? @Oldford ben wel benieuwd naar je mening.
Als iemand er bij mij achter komt kan ik m bij de keurig alsnog aanpassen. Die hogere wegenbelasting duurt nog wel 2 jaar
5 jaar
Tja, wat is wrang. Benzinerijders waarvan de katalysator defect is, vervangen deze en die zijn ook niet goedkoop.
Wat nog in de pijplijn zit, is een nieuwe test bij de APK voor diesels met een deeltjesteller.
Op het moment dat die er is, val je zonder meer door de mand. Dan wordt het of aanpassen bij de RDW of een werkend roetfilter monteren.
Wat mij betreft mogen diesels die te veel uitstoten en waarvan de eigenaar weigert de problemen te verhelpen inderdaad gesloopt worden.
Maar misschien ben ik ietwat bevooroordeeld door de longziekte die ik heb.
N.B.: Ik vindt ook dat de overheid hier de plank gigantisch mis slaat door verwijdering van het roetfilter (onder voorwaarden) toe te staan.
Maar ook dat zal wel aan mijn vooroordeel liggen.
Jouw standpunt is begrijpelijk. Ik ben het ook wel met je eens maar het is echter praktisch onmogelijk om alle auto, s zonder roetfilter, ofwel af fabriek, ofwel verwijderd naar de schroothoop te brengen. Wel bezorg je mens en milieu in theorie meer leed door het verwijderen van het roetfilter. Ik ben niet de enige, mijn voorzichtige schatting is dat 50%van de probleemautos geen roetfilter meer heeft. Ik durf nog wel te betwijfelen of je als longpatient echt beter af bent met een auto met roetfilter. We dwalen wel van het onderwerp af, verder discussiëren kan beter buiten dit forum.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar