Hallo,
Betreft Toyota Avensis 2.0 D4d 2001 met 340d km overgenomen van een kennis.
Symptomen:
- Verbruik in het afgelopen jaar is geleidelijk toegenomen van ca. 1:18 naar 1:16.
- Blauwe rookwolk bij koud starten.
- Koppelpiek, vroeger sterk aanwezig tussen 2000-3000 toeren is duidelijk minder en ene keer beter dan de andere keer.
- Na starten loopt de motor af te toe enkele seconden op 3 pitten (schudden voelbaar).
- Starten bij warme motor is soms moeizaam en soms niet.
Ik heb manueel de storingen uitgelezen. Hij geeft aan code 78 (Fuel pump circuit malfunction). Het motorlampje gaat na starten wel gewoon weer uit.
Na raadplegen van de dealer, de werkplaats manual en internet krijg ik het idee dat de injectoren vervuild zijn en dat hierdoor de verneveling niet meer OK is. Mogelijk is zelfs 1 van de injectoren iets lek vanwege de blauwe rook.
De dealer adviseert verstuiver revisie laten doen of helemaal niets doen. Revisie kost ca. xx Euro voor verstuivers + kosten voor alle seals, buisjes en werkplaatstarief. Dit is het me niet waard.
Ik ben van plan om de injectoren eruit te halen, door te spoelen met oplosmiddel en de inspuitkopjes te reinigen met een borsteltje of iets dergelijks. Heeft iemand er ervaring mee of dit zinnig/verstandig is?
Ik zou graag de huidige seals hergebruiken. Loop ik dan veel risico dat ik de boel niet meer lekdicht krijg? Zijn er seals die het meest kwetsbaar zijn en absoluut vervangen moeten worden? Bv de rubber seals die voor afdichting tussen injector en cilinderkop zorgen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Of heeft iemand dezelfde symptomen (gehad) en deze op een andere manier weten op te lossen of te verminderen?
Alvast hartelijk dank voor adviezen.
Mvg,
Michel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Daar valt niets aan door te spoelen of te reinigen met een borstel. Met het blote oog valt er überhaupt al niets aan te zien.
Zoiets kan alleen bij gespecialiseerde bedrijven gedaan worden. Die testen ze later ook door verschillende belastingen na te bootsen. Zijn ze niet goed, bv. lek, dan heb je goed kans op zware motorschade zoals kapotte zuigers enz.
Denso verstuivers geven vaker problemen. Ik heb hetzelfde gehad bij mijn Avensis d4d bj 2003 kmst 335000. Nieuwe verstuivers bij de dealer xx,-. Met revisie-exemplaren (6 mnd garantie) incl inbouw nog minimaal xx,- Gezien die kosten en km stand (en wat er nog meer aan zit te komen bij deze kmstand), besloten afscheid te nemen van de auto.
Uitlezen bij de dealer gaf aan dat ze gewoon versleten waren. Reinigen was dus een kansloze zaak. foutcode weet ik niet meer.
Succes, Rob
12 jaar
Code 78 slaat op de magneetklepjes op de brandstofpomp,daar zou ik mee beginnen.
Die kunnen sowieso deze klachten veroorzaken.
Overigens is 1 op 16 heel normaal voor deze auto.
Dit is geen zuinigheidswonder.
Blauwe rookwolk zou ik me niet druk over maken,heeft met de km stand te maken,is olie.
Slechte verstuivers geeft zwarte rook,en nagelen,ook als tie warm is.
12 jaar
Hartelijk dank voor reacties,
SCV klepjes doorgemeten, gaven juiste weerstand volgens manual. Toch besloten SCVs en ook brandstoffilter te vervangen. De code 78 gewist en proefrit gemaakt. De code is vervolgens niet meer terug gekomen.
Je zou dus denken dat de SCVs het probleem waren, maar; verbruik en koppel is niet beter geworden. Vroeger deed deze wagen bij gelijke condities (80 in 5, rechte weg, windstil, zelfde banden) 1:27 op de verbruiksmeter. Nu is dit 1:22. (gemiddeld nu 1:16, was 1:18-19)
Vervolgens nog inlaat traject schoongemaakt van luchtfilter t/m gasklephuis. Ook dit maakt geen verschil.
Verder heb ik nog steeds af te toe het huilgeluid veroorzaakt door luchtbellen in het Fuel circuit die de dieselpomp passeren. (Google: howling noise of D4d engine). Ik denk alleen niet dat dit geluid iets met het verbruik te maken heeft.
Iemand nog een idee?
Komt het voor bij deze auto dat het uitlaattraject vervuild raakt met roet en dat dit een oorzaak is?
Wat betreft de SCV kleppen nog een vraag. Ik lees veel over reinigen en vervangen van deze klepjes. Ik lees niets over wisselen van de twee rubber afdichtingen. Blijkbaar wordt dit nooit gedaan terwijl deze me erg kwetsbaar lijken voor valse lucht oid. Weet iemand waar zulke diesel bestendige Viton ringen los te koop zijn? De maat is volgens mij (gemeten) 18x2 mm en 9x1.8 mm.
Groeten,
Michiel
12 jaar
Wat is nu dan nog je probleem?.
Het autootje loopt goed,toch?.
Verbruiksmeter is leuk voor op de kermis,geven altijd gunstiger aan dan in de praktijk.
En zet em op het aantal liters per 100 km,dat is betrouwbaarder dan wat je nu doet.
Het beste is voltanken,leegrijden,voltanken,dan het aantal km's delen door het aantal liters.
Dan heb je het juiste verbruik.
Als ik op die verbruiksmeter ga letten,word ik helemaal gek,springt van het en naar het ander.
Ik rij een simpele d4d 90 pk,maar kom bij bij lange na niet aan jouw gebruik,ik rij in de winter 1 op14/15,zomers hooguit 1 op 15/16.
Maar in de winter bij strenge vorst heb ik ook wel 1 op 12 gereden,dit zijn geen zuinigheids wonders.
jij hebt ook nog eens een keer een 2.2,nou dan is 1 op 13/14 heel normaal.
En die rubbertjes worden gewoon mee vervangen,zelfs de stekkers worden vervangen,tenminste is bij mij wel gedaan,hoorde erbij.
12 jaar
Beste Primera,
Bedankt voor je reactie.
Inmiddels denk ik dat ik de oorzaak van verhoogd verbruik en sterk teruggelopen prestaties gevonden heb.
De motor blaast rook uit de olievul opening wanneer de dop eraf is en de motor stationair draait. De exacte flow heb ik gemeten op de carterventilatieslang. Deze stroom is 54 (!!!) liter per minuut. Let wel, dit is bij stationair toerental en koude motor; dus bij belasting is deze gasstroom veel groter.
Er lekt dus vanuit 1 of meer cilinders een grote hoeveelheid verbrandingsgas weg. Ik kan me voorstellen dat dit vermogen kost. Daarnaast wordt de inlaatlucht vervuild met hete rook wat o.a. de werking van de intercooler en de hoeveelheid beschikbare verse lucht vermindert.
Ik vermoed dat het probleem zit in de afdichtingen van de injectoren. Ik heb op een buitenlands forum iets gelezen dat deze bij de eerste D4D motoren vrij kwetsbaar waren en dat hier toyota hier een wijziging op aangebracht heeft. Ze waren eerst van koper en ca. 2 mm breed en later van aluminium. Ik ben erg benieuwd of iemand bekend is met dit probleem en de reparatie ervan. Wat heb je nodig voor reparatie aan seals (bv voor hogedruk afdichtingen).
Mvg,
Michiel
12 jaar
Met 340.000km op de teller kan dit ook via de zuigers weglekken en niet via een verstuiver vermoed ik.
12 jaar
Probleem is opgelost.
Het bleek inderdaad dat de zittingen van de injectoren bij cilinder 1,3,4 lek waren. De grote hoeveelheid uitlaatgas die door de olievuldop naar buiten kwam (zie vorige bijdragen) was dus geen wonder.
Injectoren schoongemaakt. Zittingen, rubber olie afdichtingen en teflon backup seals vervangen.
Onder de klepdeksel was het een grote bende van aangekoekte kool en gruis. Injectoren zaten muurvast door aangekoekte verkoolde olie in de schacht. Ik heb ze verwijderd door ze los te te tikken, wrikken en (zachtjes) slaan met een hamer en een steenbeitel. Ook de seals (zittingen) zaten vastgekoekt in het blok. Deze eruit gehaald door er een 12 mm staalboor erin te draaien. De nozzles heb ik schoongemaakt met een schuursponsje en WD40. Nozzle 1,3,4 waren nat van de olie en roet. Nozzle 2 was droog, dit was de enige injector die nog niet lek was. Alle injectoren zaten vastgekoold in hun schacht, 1,3,4 het ergs, zie foto's.
Belangrijk punt bij deze reparatie is lekdichtheid van de retourleiding onder de klepdeksel. Je kunt immers niet zien of deze lekdicht is nadat alles weer dicht gebouwd is. Je controleert deze dmv modificatie van de oude checkvalve. Uit deze valve moet je de veer en kogel verwijderen vervolgens met de leiding onder druk te zetten (1-2 bar). Ik heb hiervoor een fietspomp en een autoventiel gebruikt. Dan kun je met een beetje zeepwater en kwastje controleren op lekkage. Wel tevoren een nieuwe checkvalve kopen want de oude is niet herbruikbaar.
Het schijnt dat de eerste D4d motoren erg gevoelig waren voor lekkage aan de zittingen. Om deze reden is waarschijnlijk de oorspronkelijke koper afdichting vervangen door aluminium (zie foto). Verder is de nieuwe aluminium afdichting 0,25 mm dikker gemaakt.
Inmiddels heb ik alweer 2000 km gereden. De wagen heeft nu veel meer koppel dan eerst en ook het verbruik is met 1:17,5 (winterbanden) gemiddeld sterk verbeterd. Verder geen grote wolken meer bij het starten. Verwacht dus zonder problemen door de APK te komen volgende maand.
Voor kopers van deze auto raad ik aan; laat hem even draaien met de oliedop eraf. Als er rook uitkomt de wagen laten staan. Reparatie koste me ca. 2 werkdagen. Dealer doet er ca. 1 dag over. Kosten onderdelen (afdichtingen + checkvalve) ca. 200 E.
Michiel
ps @Primera; misschien zijn jouw injector zittingen ook wel lek, aangezien je verbruik zo hoog is ;)
[url=http://postimage.org/image/3us6psril/][img]http://s14.postimage.org/3us6psril/Vieze...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/mge6gtaq7/][img]http://s11.postimage.org/mge6gtaq7/Vieze...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/enmn9nlxd/][img]http://s8.postimage.org/enmn9nlxd/Schoon...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/ib27tq0rb/][img]http://s7.postimage.org/ib27tq0rb/Koper_...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/x618mikdf/][img]http://s13.postimage.org/x618mikdf/Gemod...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/ycqvjopcd/][img]http://s14.postimage.org/ycqvjopcd/Leakt...[/img][/url]
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar