Goedenmiddag,
Heb een toyota landcruiser 100 van 2000, automaat, diesel.
probleem: Fluiten onder de kap.
wanneer: Rijdend bij ongeveer 1700 toeren, hoe meer het gas erop hoe harder de fluit, gas er weer af fluiten weg.
Maar niet: stilstaand helemaal niet, bij geen enkel toerental (gaat de turbo niet meedoen als je stilstaat?)
De fluit klinkt bij flink hard gas er op behoorlijk luid, maar niet knarsend of zo.
Wie weet raad?
Vast bedankt voor jullie tips, adviezen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit zal de turbo zijn.
Turbo gaat harder fluiten met accelereren, dat is heel normaal.
Heeft de motor dit fluiten altijd al gehad? Of is het de laatste tijd erger geworden?
In het laatste geval controleren of de slangen van turbo naar intercooler en van intercooler naar inlaatspruitstuk niet gescheurd zijn en goed vast zitten.
Hallo Roy,
Maar hij fluit alleen als je rijd en niet als je stilstaat, als je gas geeft dan.
En voor de duidelijkheid: ik heb de auto al jaren en heeft dit nooit gedaan, hij doet dit sinds enkele weken.
gr. Frans
15 jaar
Dan zou ik toch maar eens naar de reaktie van oldford kijken.
Vooral omdat het steeds erger wordt.
15 jaar
Hallo old ford,
Ik heb hem eerder (jaren) nooit horen fluiten, dat fluiten is iets van de laatste weken.
Heb naar de slangen gekeken maar zie daar eigenlijk niets aan. Maar 1 slang heeft een soort extra buitenmantel, waar ik zeg maar niet onder kan kijken (of wel?).
Het fluiten is echt flink hard, laat je het gas weer wat los word het minder luid maar boven die +/- 1600/1700 toeren blijft hij fluiten.
Kan als de turbo zelf kapot zou zijn, rommel daarvan in mijn blok terecht komen met alle gevolgen van dien?
(heb wel eens rampsenario's gehoord van VW transporters)
gr. Frans
15 jaar
Hallo old ford,
Ik heb hem eerder (jaren) nooit horen fluiten, dat fluiten is iets van de laatste weken.
Heb naar de slangen gekeken maar zie daar eigenlijk niets aan. Maar 1 slang heeft een soort extra buitenmantel, waar ik zeg maar niet onder kan kijken (of wel?).
Het fluiten is echt flink hard, laat je het gas weer wat los word het minder luid maar boven die +/- 1600/1700 toeren blijft hij fluiten.
Kan als de turbo zelf kapot zou zijn, rommel daarvan in mijn blok terecht komen met alle gevolgen van dien?
(heb wel eens rampsenario's gehoord van VW transporters)
gr. Frans
15 jaar
Als de turbo echt sneuvelt dan zijn de ergste rampscenarios die je gehoord hebt nog maar de helft van wat er kan gebeuren.
Als je je echt zorgen maakt zou ik de dealer er even naar laten kijken.
N.B.: Als de turbo nu al stuk zou zijn dan hoorde je geen gefluit en zou je klagen over vermogensverlies en grote rookwolken.
Beste Frans,
Ik ben benieuwd of je probleem is opgelost en wat het geweest is?
Ik heb namelijk ook een LC100 diesel automaat van 2000 met al meer dan een jaar hetzelfde probleem.
Diverse garages spreken elkaar tegen. Lek in het uitlaatspruitstuk, lek in het inlaatspruitstuk, de turbo of een meelooprol.
De auto is niet echt meer gaan roken en ik heb niet het idee dat ik vermogensverlies heb.
Ik hoor het graag.
Gr. Ramon
14 jaar
sorry mannen maar als het fluiten der nog zit dan is het vaak niet de turbo's chek al je slangen haal ze los en bekijk ze goed is het een fluitent en zuigent geluid grt michael
Beste Frans,
Je geeft in je mail aan mij aan dat geen van bovenstaande beschreven mogelijke oorzaken het probleem is geweest.
Je bent erg behulpzaam als je aangeeft wat het dan wel is geweest.
Groet,
Ramon
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Land Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar