auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Avensis: Geen kracht meer rond de 2500 tot 300 toeren

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4D

Hallo,
Ik heb een Avensis uit 2002 met een D4D blok, de auto heeft nu bijna 260.000 km gelopen, en eigenlijk nog nooit een misslag gemaakt.
Sinds vanmorgen heeft de auto ineens geen trekkracht meer rond de 2500 tot 3000 toeren. Thuis gekomen eerst maar eens brandstoffilter gewisseld, geen resultaat, daarna EGR klep verwijderd en blindplaatje tussen gemaakt, aangezien dit ook wel een veel voorkomend probleem was. Dit alles had ook niet het gewenste resultaat.
Op een gegeven moment de carterontluchtingslang losgetrokken van de inlaat buis, en kwam er toen achter dat hij best wel veel carterdruk had.
Toen maar even compressiemeting uitgevoerd, met de volgende resultaten:
cylinder 1 : 30 bar
cylinder 2 : 30 bar
cylinder 3 : 28 bar
cylinder 4 : 28 bar

Volgens mij ook niet schokkend.
Mijn vraag is nu dan ook, hoe kan ie carterdruk opbouwen als de compressiemeting goed is?
Alvast bedankt!

Geplaatst door

toyofan (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, na jouw verhaal denk ik dat je de uitlaat maar even los moet halen!!! Ik denk dat je katalisator/demper helemaal dicht zit. Avond daarvoor wellicht eff hard of lange rit gehad? Indien katalisator weggebrand is dan even jouw inspuitventielen laten testen. Er zal dan uitkomen dat er 1 of meerdere niet goed nevelen. Hierdoor komt er te veel onverbrande brandstof in de uitlaat terecht en gaat daar dan verder branden.....

Gr, Jacob

jacotech 0
badge

15 jaar

Vandaag de uitlaat verwijderd, toen auto gestart, dus zonder uitlaat, en nog steeds enorm last van carterdruk. Daarna kleppendeksel verwijderd en de auto eerst zonder inspuiting gestart, toen al een een hoop gesis bij de 3e en 4e cylinder. Daarna nog even laten draaien om te zien waar de rook nu wegkomt, maar is niet echt duidelijk zichtbaar.

Dus denk (hoop) dat de koppaking lek is bij een olie retour kanaal, en daardoor druk na boven in kleppendeksel opbouwd.

toyofan 0

15 jaar

Zo het probleem gevonden en opgelost, bleek dat de brandplaatjes van de injectoren van cyl. 3 en cyl. 4. lekten.
Grote koolafzetting in schacht en op de injector.
Alles schoongemaakt nieuwe plaatjes geplaatst, injectoren laten reinigen en testen, en ze loopt weer als een zonnetje, alleen mijn luchtmassameter werkt niet goed meer, heeft blijkbaar toch wat last gehad van de uitlaatgassen, die behoorlijk lang nog uit het blok kwamen na uitzetten.
Iemand hier nog een tip voor of die te reinigen is?

toyofan 0

15 jaar

als er grote koolafzetting was langs de schacht van de injecoren zeker karter demonteren!!!!de roetafzeing komt in de olie terecht en de oliezeef verstopt me alle gevolgen vandien.proberen te reinigen met brake cleaner.maar ms toc best vervangen.

Aaron1987 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.