close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Starlet: Hoofdkoppelingcylinder Starlet gaat steeds lek

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 DX (1E)

Beste mensen,

Ik heb een groot probleem. Een paar maanden geleden werd het schakelen steeds moeilijker; ik heb toen een tweedehands hoofdkoppelingcylinder er in gezet en hem weer goed afgesteld; probleem opgelost.

Echter na een maand rijden ging het schakelen weer steeds moeilijker en weer was de hoofdkoppelingscylinder stuk. Toen heb ik maar een nieuwe gekocht bij de Brezan.

Nu heb ik er net een maand in gereden en net vanavond is hij weer stuk.



Ik weet het echt niet meer. De hoofdkoppelingscylinder werkt toch zelfstandig, die kan toch niet zomaar steeds stuk gaan...

Wie helpt mij....

Geplaatst door

Martijnmartijn (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe ziet de vloeistof eruit?
Als die erg vuil is (zand er in) kunnen de rubberen cups beschadigen en daarlangs gaan lekken.
Ververs de vloeistof eerst voordat je een nieuwe cylinder plaatst.
Het zou ook nog kunnen dat de verkeerde vloeistof er in zit waardoor het rubber wordt aangetast.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

17 jaar

martijn is de afstelling bij het koppelings pedaal wel goed gaat hij niet tever de cilinder in.
daar je cilinder maar een maand oud is kun je er mee terug want dit valt onder de garantie.
het kan toeval zijn dat deze weer stuk is maar dat onderdeel mag nu jou geen geld kosten want ze moeten langer mee gaan.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

17 jaar

Bedankt beiden!

Ik heb de afstelling van de koppelingspedaal niet verandert dus dat kan het volgens mij niet zijn. En volgens mij moet je wel heel sterk zijn wil je dan die druk doortrappen.

Misschien helpt dit nog: Gisteren toen er in de auto werd gereden ging het schakelen moeilijker, hij gaat er niet meer losjes in, maar met moeite. Dus de koppeling werd dus niet diep genoeg ingetrapt (denk ik). Vandaag deed hij het weer, ook wat moeilijk maar ik kreeg hem wel in een andere versnelling. Toen hij op den duur steeds moeilijker begon te doen heb ik meer kracht gezet op de versnellingspook om hem verder te duwen; je moet natuurlijk wel schakelen bij een stoplicht.

Ik heb voordat ik de nieuwe hoofdkoppelingscylinder erin heb gedaan de olie vervangen en het bakje voor de koppelingsolie schoongemaakt (zat een beetje zand in). Olie natuurlijk helemaal laten leeglopen en vervolgens nieuwe olie er in. Gewoon volgens het boekje zeg maar.

Ben benieuwd naar jullie inzichten.

Heb je de hele leiding schoongemaakt , of zit er misschien nog zand in?
Nog een vraag: ligt er toevallig niet een matje onder het koppelingspedaal, waardoor je niet ver genoeg kunt ontkoppelen?

Hans4040 1240
badge vip badge

17 jaar

nou martijn dan ga ik er van uit dat je gewoon pech hebt gehad.
weet je zeker dat de onderste niet lek is kijk daar voor de zekerheid ook eens naar.
zie je daar niks aan dan gewoon een nieuwe halen (garantie natuurlijk) en gewoon weer monteren.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

17 jaar

De andere koppelingscylinder is niet lek. Er zit olie onder het matje bij de koppelingspedaal; dus denk dat de hoofdkoppelingscylinder lek is. Als ik je goed begrijp Jan bedoel je daarmee de onderste.

Hans,
Er ligt wel een matje onder de koppelingspedaal maar kan die ervoor zorgen dat de hoofdkoppelingscylinder stuk gaat?
Wanneer er nog een beetje zand in de leiding zit kan dit er zo snel voor zorgen dat de hoofdkoppelingcylinder stuk gaat?

WAT gaat er stuk aan de cylinder?
De rubbercups of iets anders?
Een zandkorrel maakt een groef in de rubbercup waarlangs de vloeistof lekt.
Dat kan al na 1 keer intrappen.

Hans4040 1240
badge vip badge

17 jaar

Ik weet op dit moment nog niet waardoor hij lek is geraakt. Jij zegt dus dat ik de rubbers er af moet halen om te zien of er zand in zit? Dan zal hem zo spoedig mogelijk uit elkaar halen. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Weet jij of er nog garantie op zit als er zand in zit? Dan is het toch mijn eigen schuld?

Ik ga zo offline dus morgen hoor je meer van mij.

Groeten,

Martijn

Als er zand in zit, kun je de garantie wel vergeten.
Succes.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

17 jaar

martijn stel dat er zand in zit dan hoef je dat nog niet temelden en ik weet niet of de garantie vervalt als je hem uitelkaar haalt.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

17 jaar

stomme vraag mischien maar heb je er olie in gedaan of remvloeistof?

tarabeest 0
badge

17 jaar

Daar dacht ik ook al aan.....lees het ook nergens.

sytze 0
badge

17 jaar

Ik heb er koppelingsvloeistof ingedaan. Ik heb ooit eens benzine in een diesel auto gegooid, maar dat was dan het ook het enige... :-)

Ik dacht trouwens vannacht nog; kan er, wanneer er zand is in zit, dit van het achterste gedeelte in het pompgedeelte komen..?

Koppelingsvloeistof?! Wat mag dat wezen dan? Denk dat je remvloeistof bedoelt......

sytze 0
badge

17 jaar

Het ongelooflijke is waar; ik heb er dus transmissieolie in gedaan. Ik had het verkeerd gelezen in het werkplaatsboekje.

Hartelijk, hartelijk bedankt voor het meedenken!

Vriendelijke groet,

Martijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.