close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Avensis: Inhouden D4D boven 3000 toeren - ratelend geluid bij 1700 toeren

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2 ltr D4D 110 pk

Na 210.000 km begon mijn avensis bij het optrekken een ratelend/nagelend geluid te maken bij de 1700 omw/min. Dealer noch dieselspecialist in Gouda konden dit niet verklaren.

Kort hierna begon de motor in te houden bij ongeveer 3000..3200 omw/min. Stoten, schokken. Lampje motormanagement begon te branden. Verder had ik ook het idee dat de motor ook wat slomer was, terwijl eerder in het toerengebied van 2100...3000 omw/min het koppel werkelijk enorm was. Het verbruik lag ietsjes hoger. Vandaag naar een Terlouw in Mijnsheerenland gebracht, die goed thuis is in Denso systemen.

bij de diagnose bleek dat de druk in de common rail sterk fluctueerde. Beide svc kleppen achteraan de hd pomp zijn vervangen, en het geheel loopt weer als vanouds. De fluctuerende druk verklaart een aantal symptomen:

Mogelijk zorgt de lage inspuitdruk voor een ontstekingsvertraging bij 1700 omw/min, waardoor er veel diesel in een keer verbrand, met het bekende geratel tot gevolg.
Het iets hogere verbruik kan verklaard worden door een slechtere verneveling tijdens het inspuiten agv de te lage druk
En natuurlijk bij het ver intrappen van het gaspedaal wordt er extra brandstof onttrokken aan de rail, waardoor de druk nog verder zakt.

Een ander symptoom van slecht functionerende svc kleppen kan slecht starten zijn, aldus Terlouw.

erik

Geplaatst door

ebhoorn (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=dudepouwer]je moet ff de e.g.r klep schoonmaken wel met een stofzuiger want er mag niets in de spruitstuk komen als je die schoongemaakt hebt dan rijd hij beter en je moet ook vlink door trappen je moet wel hoog toerig rijden en niet van 2000toeren rijden andes brand hij niet schoon[/quote]
dit is nog een oud type diesel en niet een nieuwe generatie AD motoren. Die oude d4d heeft geen last van een dicht slippende EGR dat hebben alleen de nieuwe. Dat schoon maken zal dus niet zo heel veel zin hebben.

gr jim

Jim Broerse 0
badge

16 jaar

Hoe kun je zo'n EGR schoonmaken? Heb al eens zitten kijken in de buurt van de turbo maar kan het geheel niet volgen.

Walther11923 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.