auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Avensis: Interval Distributieriem 2.0D4D 2003

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4D 2.0L

Weet iemand de interval van de distributie riem van een Avensis uit 2003 met een 2.0 D4D motor? En is deze te vervangen zonder het blok uit de auto te halen of wordt dat lastig?

Bedankt

Geplaatst door

tom782 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is toch zeker een grapje ?

De D4D heeft een 15000 km onderhoudsinterval, wat inhoud dat de distributieriem vervangen wordt bij 105000 km. Ik adviseer dan ook gelijk de multiriem van de stuurbekrachtiging te vervangen en de spanrol onder de servopomp op deze multiriem. De motor behoeft niet te worden uitgebouwd, hoe kom je aan die onzin ! Wel is er veel sleutelwerk, want er geldt een standaardtijd van 3,5 uur.

ronnie34 0

18 jaar

Hoeveel tijd heb je nodig voor een Avensis D4D uit 2001 en heb je hier ook speciaal gereedschap voor nodig?
Alvast bedankt!

kok 0

18 jaar

Ik dacht toch dat ik de standaardtijd van 3,5 uur had vermeldt ! Voor de eerste keer mag je gerust rekenen op meer dan 5. Speciaal gereedschap eigenlijk alleen een poelietrekker met bouten voor de krukaspoelie, een hydraulische pers om de automatische spanner samen te drukken (na opspannen blokkeren met dikke popnagel en na montage riem deze verwijderen en een lage M8 bout om de pomp vast te zetten, is gewoonweg handiger met plaatsen van de riem als deze niet kan bewegen.

Let erop dat de linksvoor motorsteun wordt gedemonteerd en dat de riem achter de stalen montageplaat van deze doorloopt, wordt dus ook weggehaald. Als de motorsteun los is kun je de motor indien gewenst steunloos bewegen, zal hooguit 10 cm zakken (en dat is wel handig).

ronnie34 0

18 jaar

Beste Ronnie, in ieder geval dank voor je reactie. Je eerdere reactie had ik gelezen maar aangezien model 2003 wellicht anders is, had ik bouwjaar 2001 vermeld. Je komt in ieder geval deskundig over en daarom weet je wellicht ook het antwoord op de vraag hoeveel tijd het kost voor een koppeling en of je daar bijzonderheden tegen kunt komen. Tot 8 jaar terug was ik zelf monteur maar ben nu " uit het vak". Mijn Avensis heeft bijna 200k gereden en de dealer zegt dat je nooit kleppen hoeft te stellen. Kun je dat ook bevesigen?

Wederom vast dank voor de reactie!!!

kok 0

18 jaar

die hydraulische pers heb je zeker niet nodig hoor, een bankschroef is voldoende

Jim Broerse 0
badge

18 jaar

Hoi Jim,

Dank voor je antwoord. Zoals ik stelde ben ik jaren geleden monteur geweest. Bij een V 850 had je ook een spanner die je in een bankschroef heel rustig in kon drukken en borgen met een betonspijker. Maar ja de techniek staat niet stil. Kun je ook antwoord geven op de vraag van de koppeling? Incienteel en voor eigen gebruik kan ik de beschikking hebben over een brug dus overweeg het zelf te doen.

kok 0

18 jaar

Kleppen stellen hoeft inderdaad heel weinig bij Toyota motoren (mits ze niet op LPG lopen). In mijn ervaring is er een lesauto met D4D die 180k heeft gelopen, maar ook die klinktnog uitstekend. Officiele richtlijn fabriek, elke 90k klepspeling beoordelen (geluid). Dus zou ik naar laten, al zeker met die trallala van een injectors die dwars door de klepdeksel gaan.

Koppeling wisselen is als distributie wisselen, veel sleutelwerk om de bak eruit te krijgen. Tip alle motorsteunen muv die aan de distributie gaan los, motor goed ondersteunen met plankje om het carter te sparen. Bak is zwaar gebruik brug en transmissiesteun. Subframe in lengterichting van auto geheel wegnemen, motorsteun aan achterzijde los zetten en uit de weg duwen. Niet wegnemen, wel de steun op de bak van achterste motorsteun verwijderen ( 4x 14mm en is echte k*tklus). Dit levert een beter hanteerbare bak op. Tijd met ervaring pakweg 3,5 uur, dus reken maar op 5 uur. Vergeet niet de inlaatslang tussen turbo en intercooler los te maken.

Veel succes.

ronnie34 0

18 jaar

ik zou je aanraden als je de bak er uit wilt halen, om je hele subframe weg te halen. Het zijn een paar bouten die je er zo uit hebt en het scheelt je een hoop geklooi wat ruimte betreft. Die motor steun waar ronnie het over heeft is dan een fluitje van een cent.

Jim Broerse 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.