Ik had problemen met aansturing van de kachelklep van mijn Toyota T25 (063700-8680), welke in een bepaalde stand stond te rammelen. Ik heb tweedehands een andere kachelklep aansturing gekocht. Deze ziet er (ook intern) prima uit. Als ik beide (één voor één) aansluit op de regelaar kan ik ze allebei circa een kwart slag laten maken. Het nulpunt van deze slag ligt bij beide echter ongeveer een kwart slag verschoven, waardoor de nieuwe aansturing mechanisch vastloopt. Moet ik deze initialiseren? Wie kent dit issue?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Of hij zit er niet goed op klep tov motor verschoven , maar kan er vaak maar op 1 manier op , blijft over kleppen calibreren bij de dealer .
@kaleido 1
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
1 jaar
Naar mijn idee werkt de klep mechanisch gezien prima. Dit vanwege het feit dat de oude aansturing het nog gewoon goed doet. Iemand enig idee of zo'n voorgestelde calibratie
inderdaad bestaat/nodig is. Ik had de hoop dat dit een soort van automatische calibratie is die ik (met een bepaalde toetscombinatie) op de regelaar kan starten. Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor?
1 jaar
Ben niet 100% zeker maar ben nog geen merk of model tegen gekomen dat het zo werkt.
Met testkast begin en eindpunt calibreren ken ik wel.
Inmiddels de twee klepaansturingen nog een keer goed vergeleken. Tot mijn grote verrassing blijkt de arm van de nieuwe aansturing 60 graden gedraaid te zitten ten opzichte van de oude. Dit heb in gecontroleerd door het sporenpatroon voor de sleepcontacten aan de binnenzijde bij beide aansturingen in gelijke positie te draaien. De arm staat in dat geval 60 graden anders. Dat klinkt alsof de arm met een zeskant vast zit en dat deze één positie verschoven is. Ik krijg de arm vooralsnog echter niet los, waardoor ik hem niet in de juiste positie kan zetten. Mogelijk is deze positie niet fout, maar wordt die bij een calibratie gecorrigeerd. Nu als (tijdelijke?) oplossing de sleepcontacten in de oude aansturing een tikkeltje verbogen, waardoor ze weer contact maken met het sporenpatroon (en dus niet meer in de kaal geschuurde spleet liggen). De kachelklep lijkt weer naar behoren te functioneren en de ratel heb ik (vooralsnog) niet gehoord. Ik hoor het graag als iemand kan bevestigen dat specifiek voor deze kachelklep een calibratie nodig is.
@Kaleido 1,
Nogmaals hartelijk dank voor je hulp. Voorlopig gebruik ik de oude kachelklep. Mocht die het begeven dan bouw ik de nieuwe in en ga bij de dealer langs voor calibratie.
1 jaar
Oké bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar