auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Corolla: koelvinnen blijven draaien corolla e11 airco

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2CE

Beste lezers,

Twee garages en ik komen niet uit dit probleem: bij mijn trouwe Corolla diesel ( > 300K) blijven de ventilators draaien als de airco wordt uitgeschakeld. Dit gebeurt als de buitentemperatuur zomers is (zo boven de 20 graden). Als je wilt starten, gaan ze op het contact gelijk draaien (allebei). Is het een paar dagen kouder, dan stoppen ze. De hele herfst/winter/voorjaar heb ik geen last van het probleem.
De ene komt dan wel keurig in als de motor te warm wordt. Door een ander probleem is de kabelboom al eens vervangen, dat kunnen we dus vermoedelijk uitsluiten. Eén van de garages gaf aan dat het aan een schakelaar in de aircoleiding zou liggen, rechts, vlak tegen het schutbord. bij lostrekken van de stekker zouden de ventilators moeten stoppen. Dat klopt niet. Recentelijk heeft een andere garage er wat tijd aan besteed (netjes, in overleg), maar ze konden het niet vinden. De motor blijft natuurlijk keurig koel tijdens de jaarlijkse rit naar het zonnige zuiden, maar ik maak me een beetje zorgen over die ventilatormotoren nu de auto ouder wordt. Heb vroeger wel eens een half uitgebrande kabelboom gehad als gevolg van een ventilatormotor die vastliep (geen Toyota natuurlijk... :) ). Ik weet wel, ze rijden ook in Gambia jaaaren en jaaaaren, maar toch. En weet je wat het is: Als hij warm is, loopt hij zo netjes stil stationair. Daar geniet ik zo van. Als je de camping op rijdt, dan zeggen anderen: Zo, die loopt mooi! Door die loeiende ventilator kan dat niet meer. Je ziet, ik ben trots op mijn auto en een beetje een perfectionist..... :)
Mijn gevoel zegt dat het misschien een temperatuursensor icm de airco kan zijn die niet goed meer werkt. Maar het is erg lastig om een juist elektrisch schema op het net te vinden en die juiste sensor te localiseren. Heb een Olving handboek, maar daar is het niet in terug te vinden.
Wie zet me op een goed spoor? Alvast bedankt voor je moeite!

Geplaatst door

dieselstoker (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Joost,

Niet toch een breuk in het kabeltje naar de PTC weerstand onderaan in het midden van de radiator? Deze kabe komt vanaf het blok en steekt over naar de radiator. Door trillingen kun je breuk krijgen bij de stekker welke op de radiator zit.

Michel

Michiel7811 0

11 jaar

Bedankt voor je reactie! Ga zo olie wisselen en zal het gelijk bekijken.

dieselstoker 0

11 jaar

in olving handboek staat het schema op blz 324 vak F19 tm K26.

Michiel7811 0

11 jaar

Je zegt dat als het kouder word stoppen ze met draaien,dan lijkt het me een sensor/temp probleem.

primera p11 0

11 jaar

Michiel.... Dankjewel..... Je hebt de vinger op de zere plek gelegd. Gisteren lag ik eronder en toen ik aan het kabeltje rommelde stopten ze met draaien. Kabeltje gebroken, naast de stekker. Er was nog net genoeg draad om hem opnieuw te solderen. Gisteravond proefgereden en ze functioneren weer zoals het hoort. Ben er erg blij mee. Elektriciteit is altijd een beetje abacadabra voor me gebleven, zeker zo 'n schema lezen. Van mijn motorfiets red ik het nog net, maar van een auto met ac e.d. snap ik het al gauw niet meer. Nou ben ik ook geen monteur natuurlijk. Als ik op het schema kijk, begrijp ik het dan goed dat er 2 van die schakelaars zijn voor de ventilatoren? Eén voor de normale koelfunctie en één i.c.m. de airco?
Zo, nu kan ik met een gerust gevoel de hel van de Route du Soleil gaan bedwingen :) Blijft wel een beetje apart dat twee verschillende garages dit niet hebben kunnen vinden. Maar goed, niet mokken, het is opgelost.

dieselstoker 0

11 jaar

Ik had dit ook bij ca 300dkm. Het omhulsel van de kabelboom stopt net voor de stekker en de kabel is iets aan de korte kant. Zeldzaam ontwerpfoutje bij dit model. Ik vind de schema's in de Olving ook best lastig. Ik heb een andere manual volgens mij van Haynes met betere schema's. Gedownload met termen 'manual, E11, CE110' waarschijnlijk. Misschien een tip.

Fijn dat hetopgelost is.

Mvg, michel

Michiel7811 0

11 jaar

The story goes on...... Een week na het repareren gingen we op vakantie. Na een dag of 4/5 begonnen de koelventilators weer te draaien bij het aanzetten van het contact. Grr... Thuisgekomen de stekker weer losgehaald, bleek weer een draad gebroken. De stekker was ook niet helemaal fris meer, daar was door een vorige eigenaar ook al eens aan gewerkt. De dealer kon geen losse stekker leveren, maar gelukkig lag er op de plaatselijke sloop 1 e11 diesel die nagenoeg leeg gesloopt was, maar wel die stekker nog had. De boel netjes met nieuwe draden gesoldeerd, aangesloten aan de kabelboom maarrrrr...... ze draaiden nog steeds. Vervolgens een nieuwe schakelaar (in de radiateur) gekocht. Een gok van 3 tientjes kan nog. Helaas, die was het ook niet. Vandaag heb ik met mijn zwager die beter elektrisch onderlegd is de vier relais nagekeken die met de ventilators en de AC te maken hebben. Alle vier schakelen ze goed. Er staat spanning op de draad naar de thermoschakelaar in de radiateur. En hiermee ben ik een beetje aan het eind van mijn Latijn als gevorderd amateur en zal ik waarschijnlijk toch hulp van een garage moeten inroepen. Ik ben echter bang dat dat een kostbare zoektocht wordt. Ik heb er best geld voor over om dit opgelost te krijgen want ik wil graag nog een paar jaar met de auto rijden, maar na een jaar of 40 motor/auto ken ik de financiële gevolgen van dit soort storingen....... Ik wil nog één ding hier voorleggen: In één van de aircoleidingen zit ook een soort elektrische voeler/schakelaar. Op een dunne aircoleiding aan de rechterzijde vlak tegen het schutbord. De dealer heeft eens gezegd dat ik die los moest trekken als de ventilators bleven draaien maar dat helpt niet. Maar kennelijk heeft dit ding ook met de ventilators te maken. Kan iemand dit misschien bevestigen? Heb er evt een foto van. Dit kan ik waarschijnlijk niet zelf omdat deze voeler/schakelaar in die leiding zit. Dat betekent hervullen van de airco. Nou ja, is misschien ook niet gek na bijna 8 jaar storingsvrij functioneren. Overigens is hij al wel een paar keer schoongemaakt, dus niet verwaarloosd :)

Ik zou een antwoord zeer waarderen.

dieselstoker 0

11 jaar

De schakelaar die je bedoeld is de hoge druk schakelaar voor het aansturen van de condensorfan als de persdruk tehoog oploopt in het airco systeem.
Deze schakelaar kun je er zo afdraaien , zit op een zogenaamd schraderventiel , wel de schrader goed tegenhouden , anders draai je de schakelaar zo van de leiding af en scheurt deze af en spuit je het koudemiddel eruit (gevaarlijk).
Heb je trouwens al gekeken naar de koelwatertemperatuursensor ?
Heeft de auto geen automatische nakoeling die de boel in de war schopt ?

kaleido 1 7450
badge vip badge

11 jaar

Bedankt voor je gedetailleerde reactie! Met de condensorfan bedoel je de 2e ventilator achter de radiateur die door de airco wordt ingeschakeld?
Koelwatertemp sensor - ga ik bekijken.
Nakoeling heeft hij kennelijk niet, de fans stoppen altijd als ik het contact uitdraai.

dieselstoker 0

11 jaar

Nou, het probleem is opgelost. Het bleek inderdaad die druksensor te zijn. Nieuw kost hij bijna 140 euri's. Dat vond ik een behoorlijk bedrag voor een gokje. Mede omdat de dealer aangaf dat hij eigenlijk nooit kapot gaat (bij navraag door mijn garage). Op de plaatselijke sloop vond ik er zowaar één in diezelfde Corolla van een eerder bericht. Mijn garage heeft geen bezwaar tegen deze werkwijze en dus is hij er ingezet. Ik heb de airco verder ook maar eens laten nakijken en dat was precies op tijd. Hij is weer gevuld en kouder dan koud :) Lekker rustig weer zonder het geloei van die ventilators.......

dieselstoker 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.