Afgelopen vrijdag naar huis gereden , ineens viel de airco uit, zag dat de temperatuur van de motor erg warm werd. Het was nog 2 streepjes en dan was ik in de "rode zone". Ik heb meteen de airco uitgezet. Ik dacht dat mijn airco kapot is. Even later was de temperatuur weer ok. Ik deed de airco weer aan, deze doet weer, gelukkig maar zag dat motor toch warm werd en heb weer airco uitgezet.
Zaterdag even naar de koelvloeistof gecheckt en zag dat het leeg was, heb meteen koelvloeistof gekocht en bijgevuld ruim 1,5 lt kon erin! Temperatuur motor was weer goed en airco deed weer.
Maandag naar werk bij tanken toch even gecheckt maar zag niet goed of er genoeg koelvloeistof inzat, ben ernaar garage gegaan.
Mijn contact persoon kon ook niet goed zien en zei dat een monteur er na zou kijken. Ik kreeg einde van de dag te horen dat het er een lekkage was en dat misschien de dop kapot was en ze gaan een nieuwe dop/ sluiting bestellen. Vandaag teruggegaan om mijn auto op te halen, kreeg te horen dat mijn probleem groter was.
De druk is nog steeds te hoog, zelfs na een korte afstand proefrijden. De motor was meteen erg warm. Ze denken dat het probleem is dat de koppakking kapot is.
Kan dit gebeuren dat de koppakking kapot is en kan leiden tot een te hoge druk in de koelvloeistof reservoir en daardoor koelvloeistof verliest?
Of is er een ander probleem?
Hoeveel kost zoiets vervangen ( koppakking) ?
Heb ergens gelezen dat de kosten grotendeels ligt aan arbeid?
Hoeveel tijd kost het?
Quyen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja dat kan zeker aan de koppakking liggen deze is tecontroleren zodat er zekerheid is dat hij het ook echt is.
dat gebeurt met een tester met vloeistof.
verkleurt deze dan weet je zeker dat hij lek is zo niet dan is de koppakking goed.
dan haal je niks voor niks los.
groetjes jan.
Jan,
wat voor een tester? Hoe moet ik het vragen aan mijn garage? Weet elk monteur wat voor een tester het is ?
Als de koppakking kapot is , klopt dat het dat de arbeidskosten meer is dan de koppakking zelf ?
15 jaar
dat is een koppakkingtester dat is een simpel ding met twee kamertjes en daar zit blauwe vloeistof in.
bij warme motor hou je dat boven het exspansievat en dan snuif je de damp op.
zit daar co bij dan verkleurd het groen of geel en weet je zeker dat hij lek is.
verkleurt het niet dan is hij niet lek.
ik vermoed dat de meeste bedrijven zo n ding wel hebben.
als de koppakking lek is dan zijn de arbeids kosten duurder dan de onderdelen dat klopt ja.
groetjes jan.
hey hallo
hoge druk opbouw in het koelsysteem is waarschijnlijk een lekke koppakking. ga hier mee naar een toyota dealer, wellicht heb je nog garantie er op. want deze motoren staan ook bekend om olie vebruik. mijn ervaring tot nu toe is met een lekke koppakking van een AD motor is: groeven in cilinderkop te groot ( kop is dan afkeur) en een te diepe groef in onderblok. dus dat zal leiden tot een nieuw onderblok en cilinderkop.
wat heeft de auto gelopen? want tot 150.000 km vergoed toyota het olieverbruik probleem en een koppakking.
mvg robbie f
Mijn auto heeft ruim 180.000 km gereden. De garage heeft de koppakkingtester gebruikt en weet nu zeker dat het aan de koppakking ligt.
Hij heeft al rond gevraagd en het klopt dat bij deze type auto te vaak dat de koppakking kapot gaat.
Hij moet berekenen hoeveel het kost om te repareren. Wie weet hoeveel het gaat kosten?
15 jaar
kijk dan hoef je niet tetwijvel of de reparatie nodig is alleen over de kosten durf ik niks te zeggen.
groetjes jan.
hey hallo
kosten durf ik niet zo te zeggen, ik weet wel dat de complete motor er uit moet omdat er geen ruimte is om de distributiedeksel er af te halen als hij in de auto hangt. maar ik zou rekenen op een reparatie van minimaal 1500 euro tot maximaal 4500 euro ongeveer. dit is een globale schatting. de kosten zijn vooral de arbeidsuren. als blijkt dat de groef in de cilinderkop of onderblok te groot is dan moet je dus ook een kop of onderblok vervangen. cilinderkop kun je wel vlakken maar toyota keurt het niet goed ;)
mvg robbie f
Hallo, allemaal. Ik heb de garage gebeld, zijn nog niet klaar met mijn auto. Garage zegt dat ze de koppakking eruit hebben gehaald. Er zat zoveel roet in dat het kan wel je tuin kunt bedekken! Het was helemaal vies van binnen! Hij zei dat ik vorige keer problemen had met mijn trekkracht kwam doordat de ECG klep of zoiets , was vol moet viezgheid maar het zit dus ook onder de koppakking! Hebben andere Toyota ook deze probleem?
Hoe kan dat nou?
15 jaar
hey hallo
dit is een bekend probleem hoor. ook last van olie verbruik? want nu het blok los ligt bij de toyota dealer krijg je meteen een set nieuwe zuigerveren of een compleet onderblok . afhankelijk van de staat.
mvg robbie f
Hallo Robbie, nu je het zegt ik heb wel al 2 keren motorolie moeten bijvullen voordat ik terug moest voor een beurt en de laatste 3 weken voordat de koppakking kapot was, moest ik ook sneller tanken. Ik reed maar 1 op 12/13. Dat had ik voorheen niet. Normaal is het 1 op 13/14.
Normaal haal ik een halve tank zo'n 400km maar de laatste tijd was het maar 300 km op een halve tank!
Het vervangen van die nieuwe zuigerveer of een compleet onderblok niet duur?
Ik heb het overigens niet bij een Toyota dealer laten doen. Ik heb het nu bij een Profile garage laten doen.
15 jaar
hey hallo
als je het bij een profile dealer laat doen dan vervangen ze je zuigerveren niet, aangezien hun geen ervaring hebben met die motor. de dealer weet er wel raad mee. ik was naar een toyota dealer gegaan met het probleem en het bij hun neer gelegd. wellicht heb je dan een coulance regeling, helaas ben je nu te laat.
mvg robbie f
Robbie,
Ze hebben al gevraagd maar coulancance voor de koppakking is alleen bij 150.000 km maar aangezien ik 180.000 km heb op mijn teller, kunnen ze niets voor me doen.
Ik heb al wat opgezocht over motorblok en zuigerveer. Ik ga het wel navragen.
Bedankt voor je advies.
Ik had de Toyota gekocht omdat er weinig probleem mee was maar helaas heb ik toch veel slechte ervaring hiermee in de 4 jaren. Eerst rommelen van de motor, trillen tijdens rijden , dan katalysator kapot en nu de koppakking.
Volgens mij had ik de verkeerde model gekocht :-(
15 jaar
Hallo,
Ik heb deze avensis vorig jaar maart gekocht,particulier, en met een kilometerstand van 130000 km.
Het viel mij in de eerste instantie op dat er zoveel druk op het koelvloeistofreservoir stond,zelfs nadat de motor een hele nacht stilstond was het reservoir nog steeds niet drukloos.Het vermoeden dat er een lek in de koppakking zat werd hiermee bevestigd.
Onder voortdurende controle van temperatuur en koelvloeistofniveau heb ik daarna nog gereden tot kilometerstand 142000.De toestand verslechterde niet en bleef stabiel.
Een paar weken geleden,naar aanleiding van een artikel in probemcar, heb ik toch maar contact opgenomen met Toyota Dealer Tiemens in Arnhem, waar deze avensis altijd in onderhoud was geweest.
De zeer behulpzame en met kennis van zaken gespekte receptionist erkende het probleem en maakte vervolgens een afspraak voor de diagnose.Daaruit bleek inderdaad een lekke koppakking, onstaan door ondeugdelijk materiaal koppakking.
Vervolgens een afspraak gemaakt voor de reparatie en vervanging koppakking.
Tijdens de reparatie, die 3 dagen in beslag nam, kreeg ik tegen een geringe vergoeding een gloednieuwe Yaris als vervangend vervoer ter beschikking..
De reparatie werd onder volledige garantie uitgevoerd (coulance regeling) en het euvel van overdruk was daarmee ook verholpen.
Al met al een uitstekende service van Toyota, die daarmee aantoond ook buiten de garantieperiode volledig achter hun product te staan.
Boudewijn
14 jaar
dat is mooi boudewijn maar je had beter een nieuwe topic kunnen openen nu zit je achter een ander probleem.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar