Toyota Corolla: Koppeling

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6vvti

Koppelingsplaat versleten?

Best mensen

Mijn auto heeft 165000 km gelopen en naar volle tevredenheid
Allen de laatste paar weken valt het mij op als ik s morgens vroeg weg rijdt , en de auto een versneld toerental heeft dat ik stotterend wegrijd
Net of het glad is op de weg wat dus iet het geval is!
Als de wagen warm is en het toerental normaal is het vrij normaal.
Nu is mijn vraag is mijn koppeling nu versleten?
Wat zijn de kosten bij de dealer?
Welk merk koppelingsplaat of toch de orginele?
Hoe kan ik de koppeling testen,toerental gaat niet omhoog bij plotseling gas geven in hoge versnelling!
Het zij een hoop vragen maar alvast bedankt voor de evt feedback

Mvg Joost

joostm

Geplaatst door joostm (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1580) PRO, 9 jaar geleden

Je bedoeld dat de koppelingsplaat "schokt/stuiterd" dit komt meer voor als de motor koud is , de drukgroep en vliegwiel zijn niet meer helemaal glad of de tangentiaal veren in de koppelingplaat hebben wat speling of beginnen hun kracht te verliezen.
Als het alleen in het begin is en je kan er mee leven , lekker laten zitten.
Ben je er niet gerust op , vervangen.
Kosten van vervanging worden hier niet vermeld , even de dealer bellen

joostm (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie!

Mvg Joost

joostm (0), 9 jaar geleden

Is toch niet de kwaliteit van 25 jaar geleden
Had een corolla 1.8 diesel met 395.000 km op teller en met tweede koppelingsplaat!
Welk merk zal ik moeten monteren ,toyota of een ander merk wat mischien beter is?

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Toen waren de guldens ook nog van hout.....

Joost; kan ook zijn dat er vloeistof op de plaat is gekomen. Dat kan de oorzaak zijn. Kan ook aan de chaufeur´ -voet liggen.

joostm (0), 9 jaar geleden

Wat bedoel je met een chaufeur voet?
Als er vloeistof op de plaat is gekomen moet de koppeling toch ook slippen?
Het rare is nu de temperaturen omhoog gaan ,dat ik s morgens geen last meer heb
Vandaag file gereden en geen rare dingen meegemaakt
Begin nu toch wel te twijfelen!
Hoop dat het nu nog een keer vriest ,kan ik kijken wat ie dan doet!

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Als je je voet bijv. laat rusten op het kopp.pedaal. Daarmee werk je een slippende koppeling in de hand.

Als er olie op de kopp.plaat terecht komt, zal dit het slippen mede kunnen veroorzaken. Zaak is dan wel dat je dit ook oplost.
Met dit laatste bericht van je, denk ik dan ook dat je een verkeerde diagnose hebt gesteld.

joostm (0), 9 jaar geleden

Hoi Ralf

Bedankt voor de feedback
Laat mijn voet nooit rusten op het pedaal en trap nooit de koppeling in bij stilstaan voor stoplicht
Bij de km zit ongeveer 22000 vakantie km op de grote weg
Koppeling slipt niet Ralf dus ik heb mijn twijfels
Hoop dat mijn diagnose verkeerd is

Mvg Joost

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Laat iemand, dan effe een stukje rijden. Die kijkt met een frisse blik.

kaleido 1 (1580) PRO, 9 jaar geleden

Lekker door rijden , dit komt vaker voor, dan moet half nederland zijn koppeling vervangen in de winter.
Anders gewoon even naar de garage en een monteur er mee laten rijden of beter een persoon die er kijk op heeft , blijft de belangen verstrengeling buiten beeld.

joostm (0), 9 jaar geleden

Bedankt allemaal voor de feedback en voor het meedenken!
Zal het even laten bezinken en als ik tijd heb langs de garage gaan

Mvg Joost

primera p11 (0), 9 jaar geleden

ik rij momenteel een qashqai benzine en die heeft het ook in de morgen.
Ik doe er niks aan,kunnen ze oud mee worden.
Wat nog weleens wil helpen is de boel een paar keer flink laten slippen,dan ben je het even kwijt.
Vroeger zat er asbest is de frictieplaat verwerkt,dat mag niet meer.
Dat asbest had het voordeel dat het goed warmte opnam.
Dat nieuwe materiaal doet dat niet zo goed,met als gevolg krom trekken,verglaasde plekken op de koppelingsplaat.
Dat geeft in de morgen met wat vocht op de plaat dat schokkende bibberende gevoel,dat verdwijnt als de boel op temp komt.
Is er niet meer mee weg te komen in de morgen,ja,dan word het vervangen van de plaat.

joostm (0), 9 jaar geleden

Is inderdaad iets van te zeggen
Dacht ik ook al aan om een keer te laten slippen,maar ben zuinig op ijn auto.
Vanmorgen weer geen last dus ik stel het even uit
Beankt voor de reactie!

Mvg Joost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.