Ik heb onlangs een avensis wagon gekocht van nov.2003.
Het valt mij op dat de koppeling redelijk zwaar gaat.
Is hier nog iets aan te verbeteren?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Heb hetzelfde voor met mijn avensis van zelfde bouwjaar.
Hij is nog in garantie en er moeten 3 zaken vervangen worden aan de koppeling (cilinder en dergelijke)
Teruggaan en Toyota service opeisen dus.
MVG,
als de koppeling zwaar gaat dan komt dat door de kogel waar de koppeling hevel op scharniert is droog gelopen.
Gebeurd erg veel bij de avensis. De bak moet er uit om deze op nieuw in het vet te zetten, het is dan wel aan te raden om meteen de koppeling compleet te vervangen incl het 2 massa vliegwiel
groeten jim
Dat zal dan wel een hoop gezeur gaan opleveren bij de garage, dat is natuurlijk een hele operatie. Heb een half jaar bovag garantie.
18 jaar
als het een goede garage is dan mag dat helemaal geen gezeur opleveren. maar wees gerust, als je echt bovag garantie hebt dan sta je sterk.
gr jim
Neem maar van mij aan dat ze de koppeling niet zomaar gaan vervangen.
Er gaat idd een hoop gezeur aan vooraf voordat ze de koppeling vervangen.
Hij gaat alleen zwaar en hij slipt niet en bovag garantie of niet, het is toch hoe de garage er tegen aan kijkt.
Ze zullen het proberen te smeren of gewoon zeggen dat ze er wat aan gedaan hebben en het oprekken tot de garantie verlopen is.
Of zeggen dat het wel meevalt.
Als tie bij een dealer gekocht is zijn ze op de hoogte van de problemen maar dan nog ben jij de eerste die dit probleem heeft.
Hebben ze nog nooooit meegemaakt.
18 jaar
Zo wat ben jij negatief zeg.
Ik werk zelf bij toyota en weet dus zelf ook hoe ongelovelijk zwaar die koppeling kan worden, daar krijg je echt spierpijn van.
Het gaat er niet om of ie wel of niet vervangen wordt maar of het probleem verholpen wordt en het probleem kan verholpen worden door die kogel te smeren waar de koppelings hevel op draaid en de bus waar het lager over heen loopt in het vet te zetten maar hier voor zal toch echt de bak er uit moeten en dan moeten ze zelf maar bekijken of ze die koppeling ook meteen doen.
En dat oprekken tot de garantie verlopen is dat is natuurlijk ook bullshit want je komt er toch in de garantie mee en dat is eventueel aan te tonen en dan weet je meteen waarvoor je die bovag garantie hebt want daar kun je dan op terug vallen.
groeten jim
Het is helaas geen toyota-dealer, hij gaat nog niet ongelofelijk zwaar maar er is wel duidelijk verschil met mijn vorige auto (die juist weer superlicht ging) koppeling pakt verder prima op en, het zal dus wel een welles-nietes verhaal worden, misschien kan ik het eens ter beoordeling bij een toyota dealer gaan navragen.
18 jaar
Jim, jij werkt bij een toyota dealer en bent op de hoogte van dit probleem.
Maar een vreemde garage gaat echt niet zomaar een koppeling vervangen of loshalen die niet slipt.
En garantie of niet, het blijft altijd ter beoordeling van de garage of ze de boel willen loshalen.
ik heb zulke akkefietjes bij de hand gehad en dan werd het gewoon opgerekt tot na de garantie, het betrof dan weliswaar geen koppeling maar een versnellingsbak die zwaar schakelde of soms in geen enkele versnelling wilde, maar bij de garage was er noooooit wat aan de hand.
Of een hoofdlager van een versnellingsbak die lawaai als een oordeel maakte in elke versnelling en gekocht bij een dealer.
Die jongen is uiteindelijk naar de anwb voor een keuring gegaan en na flink wat geharrewar heen en weer is de bak gereviseerd, maar het ging niet zonder slag of stoot.
Daarbij zat er ook nog een versleten koppeling in en die viel niet onder de garantie terwijl er met de auto nog geen 5000 gereden was door de nieuwe eigenaar.
Een familielid koopt een renault met topoccassion garantie, dan denk je, nou dat moet goed zijn.
na 3 maanden blijkt de uitlaat lek te zijn op een aantal plaatsen en de recirculatieklep was kapot en auto lekte koelvloeistof en 2 uitgedroogde banden.
Die klep en die vloeistof kan gebeuren, maar die uitlaat en die banden dat hoort niet want de auto was gecontroleerd op 120 punten waaronder deze.
En die banden waren echt al uitgedroogd en die uitlaat was toen ook al aan zijn eind, maar hij kon het mooi zelf betalen.
Daarom is garantie leuk, maar jij moet ook als leek maar je gelijk zien te halen.
Gelijk hebben is een, maar gelijk krijgen is weer wat anders.
En zeker bij motorschade en of grote reparaties word er best effe moeilijk gedaan.
18 jaar
Alles hangt er uiteraard vanaf van welke "service" je garage levert...
Bij de mijne is ALLES wat met de koppeling te maken heeft net vervangen, in garantie! Prima service dus, zoals het hoort.
Garantie en service zijn toch het "stokpaardje" van TOYOTA?
Als je garagist je niet verder wil helpen zou ik verder gaan en met Toyota NL contact opnemen.
MVG
18 jaar
Nog een vraagje aan Jim: Je had het ook over het dubbelmassa vliegwiel, wat zijn de symptomen als deze niet goed is? Is dait nog steeds niet verbeterd dan, ik dacht dat alleen de eerste generatie van het vorig model daar last van had.
18 jaar
voor zover als ik weet is alles nog steeds het zelfde want ze gaan nog steeds kapot. Wij bestellen standaard een 2massa vliegwiel als we de koppeling gaan vervangen want 9 van de 10 keer is ie gewoon niet goed. Laatst had ik er een daarvan kon ik het voorste gedeelte vastpakken en gewoon een stuk kantelen, maar meestal is het zo dat dat je ze ten opzichte van elkaar een te groot stuk kan draaien en te makkelijk. 1 รก 2 cm dat is goed maar als je hem meer kan draaien dan zit er toch iets niet goed.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat wij erg veel taxi`s doen en die rijden nou bepaald niet rustig aan maar hoe je het ook wend of keert het is geen sterk onderdeel van de D4D, net zoals dat de prise-as keering bij de diesels met 6bak binnen 50dkm lek gaan, daar kun je ook donder op zeggen en daarna de hele bak uit elkaar halen en de koppeling vervangen omdat er allemaal bak olie op zit.
Het lijkt misschien of ik erg negatief ben over de avensis maar het is echt een heerlijke auto, met alleen een paar zwakke punten.
gr jim
Maar hoe kan ik als leek dan constateren dat het vliegwiel eraan zit te komen, ik heb ooit eens gelezen dat de motor onregelmatig ging lopen, klopt dat? Begrijp me goed ,ik heb liever niet dat ie stuk is want bij vervanging kleven er altijd weer risico's aan dat je auto weer niet terugkrijgt zoals ie was, heb dat zelf al twee keer bij de hand gehad dat na vervangen van koppeling+vliegwiel de auto(geen toyota) veel meer trillingen had dan voorheen. En als je dan moet je lang doorvechten om weer je gelijk te krijgen. Ik dacht juist door te kiezen voor toyota voorlopig geen sores te hebben.
Heb trouwens nog een andere vraag(past niet in deze draad) over een Yaris 1.0 van 2000.
Als de motor koud is lijkt het net of de koppeling hevig schokt, de auto rijdt trillend weg, na opwarming is het probleem geheel over. Heb dit nu al bij twee yarissen gehad.
18 jaar
het klopt inderdaad dat je motor onregelmatig gaat lopen maar ik heb persoonlijk nog niet mee gemaakt dat de bak eraf moest om speciaal het vliegwiel te vervangen, meestal wordt de koppeling vervangen en dan komt ook een defecte of bijna defecte vliegwiel aan het licht en dan kan maar beter meteen alles vervangen want anders kan binnen afzienbare tijd die bak er weer af.
Het klopt inderdaad dat je meer trillingen kan krijgen, is bij toyota ook zo (voel je zeker in je koppelingspedaal?) maar meestal wordt het wel minder als de nieuwe onderdelen op elkaar zijn ingesleten.
Dat probleem van die yaris klinkt mij niet bekend in de oren, je zal hem dan toch eens bij een toyota dealer neer moeten zetten
Zoals als je het probleem steld dan denk ik eerder dat je motor koud niet helemaal lekker oppakt. Wordt de auto alleen voor kleine stukjes gebruikt? Dan kan het zijn dat de motor gewoon een beetje vervuild is. Het kan dan een remedie zijn om de auto eens goed warm te stoken, trek hem flink door in de toeren en hou hem hoog in de toeren. Het zogenaamde "schoon branden" wil wel eens een wonderbaarlijk effect hebben.
groeten jim
Is dat bij die yaris niet het jutteren van de koppeling als tie koud is, dit hoor je wel bij meer autos.
Dat er verglaasde plekken opzitten en dat de koppeling daar als het ware overheen glijd.
Ik heb net de autoweek met een duurtest avensis erin, daar word je niet vrolijk van met wat er mis is met die auto.
Die begint al aardig op een europeaan te lijken.
18 jaar
Zoals ik al eerder zei heeft men tot nu toe alles perfect geregeld bij de Toyota dealer in garantie.
Ik hoop enkel dat ik nu "gerust" kan zijn...De koppeling werd vervangen, ook de xenon koplampen werden beiden vervangen vanwege condens na car wash.
Mijn Avensis is van 10/2003 en ik heb nergens in zijn historiek kunnen lezen dat de stuuras al zou vervangen zijn , naar het schijnt is er een terugroepactie geweest van Toyota maar zou dit voor alle Avensis' geweest zijn?
Ik rij nu reeds met mijn 7 de Toyota, steeds tevreden geweest, ik hoop maar dit ik deze niet ga beklagen en dat hij de naam Toyota "waardig" blijft!
Grtz,
18 jaar
Als je avensis in deze terug roep aktie valt dan krijg je vanzelf bericht, maar de meeste hebben we wel gehad nu, maar jij komt uit belgie, ik weet niet of het daar het zelfde geregeld is.
Wij schrijven altijd achter in het onderhoudts boekje dat de modificatie is uitgevoerd maar ook hiervan weet ik niet of dat door iedereen gedaan word.
groeten jim
Als je avensis in deze terug roep aktie valt dan krijg je vanzelf bericht, maar de meeste hebben we wel gehad nu, maar jij komt uit belgie, ik weet niet of het daar het zelfde geregeld is.
Wij schrijven altijd achter in het onderhoudts boekje dat de modificatie is uitgevoerd maar ook hiervan weet ik niet of dat door iedereen gedaan word.
groeten jim
Ik weet niet zeker of de mijne al is teruggeroepen, ik ben nl de tweede eigenaar, maar ik zal eens een keer informeren als ik de volgende keer in de garage kom.
Bedankt,
WW.
18 jaar
Update:
Auto is naar garage geweest, er is contact met Toyota geweest en er is een coulance aanvraag gedaan voor vervanging koppeling.
18 jaar
Bij een avensis van model 2003-2004 is dit een kwaal alleen bij de diesel motoren, wat je moet doen is de kogel op de koppelingshevel smeren en er een speciaal rubbertje omheen doen de versnellingsbak moet er wel uit, dat rubber is te bestellen bij een toyota dealer en bij iedere Toyota dealer is dit bekend, ik vind het raar als ze een koppelinsplaat gaan vergoeden terwijl dit het probleem niet is. Laat even weten hoe het afgelopen is
Bij de test in de autoweek was de koppeling na 80.000km vervangen.
De reactie van de importeur was dat er helemaal geen problemen bekend zijn van de koppeling.
Hier lees ik over coulance regelingen.
Hoe zit dat nou?.
18 jaar
Hey Primera
Er zijn ook geen problemen met de koppelingen, het enige probleem is dat als je koppeling zwaar gaat bij het intrappen van het pedaal dat er vuil op de kogel van de koppelingshevel zit, waardoor deze stroef gaat bewegen bij het intrappen van het koppelingspedaal, vandaar dat je een zware koppelingspedaal heb. Wat Toyota door op gevonden heeft is een rubber die je om de kogel heen doet zodat er geen vuil meer in kan komen.
Wat jij moet doen is naar een Toyota dealer gaan, die erkend is en daar weten ze dit probleem echt wel. en dan vraag je eventuel om een coulance regeling.
Er is ook contact met een Toyota dealer, en het smeren is ook bekend,maar als de bak toch los moet gaan ze ook kijken hoe de koppeling eruit ziet, wel zo verstandig lijkt me
18 jaar
jah dat is zeker zo, maar ze moeten niet vergeten dat rubber te plaatsen anders komt je klacht binnen 60000 weer terug
Het kan toch ook wezen dat de drukgroep zelf de oorzaak is van het zwaar gaan, kan me bijna niet voorstellen dat het alleen een beetje vet is.
18 jaar
Je hoeft het niet te geloven ik werk al 7 jaar bij Toyota, en dit is wat je moet doen, om het zwaar gaan van de koppeling te verhelpen. ik praat hier wel over de model CDT250 met de 1CDFTV motor en dat is het model voor de facelift die nu aanwezig is.
Ik zou zeggen wel eens een paar andere Toyota dealers op, ze zullen het allemaal zeggen.
Ik zal het afwachten, het blijft natuurlijk altijd een discussie van wat "zwaar" is. Het wordt natuurlijk nooit een koppeling zoals bijv. een yaris.
18 jaar
Inmiddels is de bak er onder vandaan geweest, kogelgewricht gesmeerd, rubber hoes geplaatst door een Toyota dealer. De garage waar ik hem gekocht heb heeft dit alles geregeld. Ik heb zelf nog het voorstel gedaan de drukgroep,plaat en lager te betalen indien deze slecht zouden wezen. De Toyota dealer heeft alles bekeken en geconstateerd dat alles nog als "nieuw" was, dus alles is verder blijven zitten. Ook kreeg ik nog de mededeling dat ze hem niet zo erg zwaar vonden gaan. Hij is nu wel soepeler geworden, toch vind ik de tegendruk toch nog vrij groot. Heb toch het idee dat de drukgroep zelf de boosdoener is, maar helaas dat weet je niet van tevoren.
Ik ben bang dat de garage er niets meer aan doen wil, toch ben ik van mening dat het veel lichter kan. Zelfs de vito bus waar ik regelmatig mee rij gaat veel lichter.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar