Toyota Avensis: Koppeling + motorvermogen Avensis 2.0 d4d

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 d4d

Enige tijd geleden heb ik een vraag op dit forum gesteld over onze auto, maar niemand heeft gereageerd. Inmiddels kan ik iets specifieker zijn over de klachten(en). Als ik probeer te versnellen heeft de auto de neiging om even in te houden. Dan versnelt hij maar na 'n paar tellen houdt-ie weer in. Dit gaat zo door totdat de auto de gewenste snelheid heeft. Het inhouden/versnellen gaat niet schokkerig maar wel duidelijk merkbaar. Ook als de auto op cruise control wordt gezet vertoont hij hetzelfde gedrag: zodra er iets meer vermogen nodig is, bijvoorbeeld als de snelweg licht stijgt dan valt om de paar seconden de trekkracht even weg.

Wat me verder minder bevallt aan deze auto is de koppeling. Ik heb al eerder op dit forum enkele mededelingen/vragen over dit onderwerp gezien. Ik vind de koppeling zwaar. Maar wat is hier acceptabel? De auto wordt voornamelijk door mijn vrouw gebruikt en die stond laatst in de file en vond het filerijden met deze auto bepaald niet gemakkelijk. We hebben deze auto sinds kort (1 maand). Daarvoor reden we in een (veel kleinere) Ford Fusion 1.4 diesel, waarvan de koppeling echt aanmerkelijk lichter gaat. We hebben bij het uitzoeken van een nieuwe auto ook 'n proefritje in een Ford Focus Wagon 1.6 diesel gemaakt die ook een aanzienlijk lichtere koppeling had. Hebben we hier 'n punt bij de verkopende garage? Toen ik dit bij de garage noemde reageerde men met "Ja maar dit is ook 'n diesel". Ik heb gelezen dat het verbeteren van koppeling mogelijk is maar ook behoorlijk ingrijpend. Is dat hier aan de orde?

MVG,

Sjaak

sjaaksm

Geplaatst door sjaaksm (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Toyota11662 (0) PRO, 15 jaar geleden

het zwaar gaan van de koppeling is een bekend probleem, dit komt omdat er op de kogel van je koppelingshevel geen rubber is gemonteerd waardoor er vuil tussen de kogel en je koppelingshevel komt. het advies is dus om je koppeling te vervangen en drukgroep omdat de bak toch open gaat en dan ook dat rubber te monteren om dit probleem in de toekomst te voorkomen.

Wat betreft het inhouden dat kan je scv klepjes zijn op de brandstof pomp.

sjaaksm (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord.

De auto prduceert ook aanmerkelijk veel meer rook/roet dan onze vorige. Duidt dit op hetzelfde probleem?

Komende donderdag hebben we een afspraak met de garage waar we de auto 'n dikke maand geleden hebben aangeschaft. Je adviseert om na het smeren van de kogel meteen de koppeling te laten vervangen. Ik ben sowieso benieuwd wat de garage als oplossing zal aandragen. Maar wat is redelijk? Er zit 6 maanden garantie op de auto. Het inhouden van auto lijkt me daar zonder meer onder te vallen. Maar hoe zit het met de koppelingsproblemen?

MVG,

Sjaak

Toyota11662 (0) PRO, 15 jaar geleden

Alle twee garantie bij een Toyota dealer, vooral omdat de koppelingshevel een bekend probleem is bij de Avensis uit 2004. Het zou al goed zijn als ze alleen dat rubber vervangen maar dat kost ook 5.5 uur arbeid! is het een bovag garantie? en wat heeft de auto gelopen?

Zoiezo moet je zorgen dat het inhouden van je auto opgelost wordt, dat zou in de toekomst veel geld kunnen kosten.

MVG,

Rudy

sjaaksm (0), 15 jaar geleden

De auto heeft bijna 130000 op de teller staan. De garage is volgens mij geen officiele Toyota dealer maar verkoopt wel hoofdzakelijk Toyota's. We hebben 6 maanden Bovag garantie op de auto.

MVG Sjaak

Toyota11662 (0) PRO, 15 jaar geleden

dan moet het wel opgelost worden.. succes ermee en laat nog eens weten wat het resultaat is geweest

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.