Toyota Paseo: koppeling vervangen

Bouwjaar: 1996

Mijn koppeling is bijna op, hij begint te slippen, dit wil ik zelf vervangen.
Het gaat om een hydraulische koppeling. Hier zit dus een cilinder en een leiding aan.
Kan ik deze zomaar afkoppelen of losmaken?
Hoe moet ik hiermee omgaan en waar moet ik rekening houden?

Ook de krukaskeerring achter het vliegwiel wil ik vervangen.
Gr Ricardo

maz3

Geplaatst door maz3 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Paseo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

daandc (0) PRO, 7 jaar geleden

Is goed te doen !

Van de werkcillinder hoef je de leiding niet van los te halen deze schroef je gewoon los van de bak en opzij leggen .(scheelt ontluchten)

Je hoeft niks te stellen gewoon terugplaatsen bij het weer opbouwen van de bak .

De krukaskeering vervangen doe je goed aan de boel ligt toch al los.

maz3 (0), 7 jaar geleden

Ok bedankt voor de reactie!! lijk mij ook wel redelijk te doen zo te zien, maar , ik wil de ff weten van het hoe en wat.
Tuurlijk, je kan niets meer dan de boel los sleutelen maar niet dat ik nadien denk: oeps… dit had ik…..beter niet kunnen doen

Vrijdagavond ga ik er mee beginnen
word vervolgd

maz3 (0), 7 jaar geleden

Heeft hij ook nog een toplager?
Heb wel bij grossier gevraagd maar stond niet bij hun in het bestand

Hans4040 (300) PRO, 7 jaar geleden

Elk vliegwiel heeft een toplager....kan een bronzen glijlager zijn maar ook een naaldlager.
Vraag even bij de dealer.

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

Dat is niet helemaal waar hans , een c1 , 107 , aygo hebben geen toplager oa.
Sorry een beetje wijsneuzerig .
Maar inderdaad even vragen bij de dealer , en natuurlijk wel een complete set plaatsen drukgroep/koppelingsplaat en druklager , price as ligt invetten met bv. kopervet .
Werd er op gewezen dat molyb. vet een beter advies zou zijn , vandaar de toevoeging , maar alles met mate , dus een dun laagje anders heb je de plaat meteen vet .

Hans4040 (300) PRO, 7 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Dat is niet helemaal waar hans , een c1 , 107 , aygo hebben geen toplager oa.
Sorry een beetje wijsneuzerig .[/quote]

Sorry, mijn fout...maar ja, ik kan ook niet alles weten he?

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

Blijven lachen , ben niet boos ha ha .
Samen weten we veel en met ze allen nog veel meer.

maz3 (0), 7 jaar geleden

Hallo jongens,
Ik heb de koppeling losgehaald vrijdagavond begonnen en zaterdagmorgen rond 11 uur was ik klaar. (natuurlijk niet de hele nacht doorgewerkt, haha)
Is goed te doen, niets zat vastgeroest, wel heb ik alle stekkertjes losgekoppeld om de kabelboom weg te ruimen.
Dynamo en poelie van de stuurbekrachtiging ook weggehaald ivm kantelen blok. Mss was dit niet nodig geweest achteraf, maar ja ,klein werk
plaat heb ik op het oog gecentreerd (heb geen cetreerpen) en de bak heb ik dr zo op kunnen plaatsen. Ook heb ik de keerring achter vliegwiel vv.
Na alles klaar was ben ik gaan rijden en de boel doet perfect.

p.s Hij heef geen toplager, dit zei de Toyota dealer. Dus Brezan heeft hem dan ook niet in het bestand

daandc, kaleido1 en hans4040 bedankt voor de tips

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Paseo of stel zelf een nieuwe vraag.