Toyota Corolla: Koppeling/Druklager

Collega's,

Het volgende is het geval.
Corolla produceert een joelend/fluitend geluid.
Geluid getraceerd, komt weg bij de koppeling/vliegwiel/druklager. Wanneer de koppeling in wordt getrapt wordt het geluid erger, vervolgens is het weer weg. Bij stationair draaien kan het geluid spontaan tevoorschijn komen.
Vervolgens versnellingsbak gedemonteerd voor het demonteren van de koppeling. Koppeling, vliegwiel en druklager vervangen.
Helaas, auto heeft weer dezelfde klacht. Weer een joelend zingend geluid.
Wij zijn radeloos, wie heeft er een tip? Wellicht een gebroken of gescheurd vliegwiel??? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Groeten Bas

bdamink991

Geplaatst door bdamink991 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Siem Bijman (150) PRO, 18 jaar geleden

Zit er een toplager in deze auto? Kan dan zijn dat de prise-as dit lager meeneemt ipv dat het lager de prise-as lagert.

hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden

is de prise-as lager in de bak misschien versleten ???

a40 (0), 18 jaar geleden

een corolla heeft geen top lager

bdamink991 (0), 18 jaar geleden

De corolla heeft idd geen toplager, kan me ook niet voorstellen dat de prise-as lager versleten is, de auto heeft 167.000 km gedraait. Als het lager kapot zou zijn zou dan het schakelen ook moeizaam moeten gaan???
Heeft iemand nog een ander idee?

hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden

167.000 zegt niets, het hoeft ook niet perse kapot te zijn, maar de kogelbaan in het lager kan wel puntjes vertonen, wat het janken veroorzaakt.

Zelf heb ik bij 50.000km al eens een bak uit elkaar gehad, die zo mishandeld was dat alle synchro's en lagers vervangen moesten worden. het is maar net hoe er mee omgegaan is.

bdamink991 (0), 18 jaar geleden

Ik ben er nog niet over uit: (in het 1e bericht zeg ik dat het vliegwiel is vervangen, dit moet de drukgroep zijn)

(Theorie en praktijk gekoppeld) het volgende gebeurd:
Geluid steekt de kop op wanneer de motor opwarmt en warm is.
Koud dus niet.
Ontkoppelde fase (koppeling ingetrapt) Motor draait, druklagerbedient drukgroep koppeling komt vrij. Prise-as staat dan dus stil (immers koppelingsplaat is verbonden met de prise-as). Het joelend geluid is zeer sterk aanwezig.

Gekoppelde fase (Bak in de vrij)
Motor draait, druklager niet bedient, koppeling maakt dus verbinding tussen vliegwiel en bak. Prise-as draait. Geluid is ook aanwezig alleen in minder mate.
Wanneer de versnelling is ingeschakeld en er wordt gereden blijft het geluid aanwezig alleen minder dan wanneer de koppeling wordt bekrachtigd.

Voor mijn gevoel kan het geluid dus nooit uit de bak komen en moet het ergens bij het vliegwiel vandaan komen. Wie helpt!?

Jack T (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo B, let eens op de krukas als je de koppeling bediend of deze niet teveel axiale speling heeft, ik weet het is een Jap maaaaaar je weet maar nooit.

bdamink991 (0), 18 jaar geleden

Precies, er zijn voor mijn gevoel nog 2 dingen die overblijven nl:

Kruksas"eindlager" en vliegwiel. 1 van deze 2 onderdelen moet het zijn.
Er van uitgaande dat het eindlager een wentellager is bestaat de kans dat dit lager aan de bak-kant droogloopt!?
Axiale speling behoort tot de mogelijkheden. wellicht weer veroorzaakt door een krom vliegwiel.

hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden

B.

Indien je de koppeling intrapt, met de bak in zijn vrij, zal de prise as nog wel meelopen. Om deze helemaal stil te zetten, zal je dan een versnelling moeten kiezen. Pas dan zou ik er zeker van zijn dat het de bak NIET is.


succes Marcel

bdamink991 (0), 18 jaar geleden

Ook bij ingeschakelde versnelling blijft het geluid met een ingetrapte koppeling, voor mijn gevoel kan het de bak dus niet zijn

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.