Toyota Celica: LambdaSonde eruit geknald

Bouwjaar: 1990

Hallo,

Ik reed vanmiddag met mijn celica en toen is mijn lambdasonde eruit geknald..
En daardoor maakt hij natuurlijk een enorme herrie...
De twee schroefdraad einden waar hij mee vast zat, zijn dus kapot omdat die bouten eraf zijn geknald..

Heeft iemand mischien enig idee hoe dit kan, en hoe ik dit op kan lossen ?

Groetjes

jaawis

Geplaatst door jaawis (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Celica? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Zou ik beginnen met controle van de katalysator/uitlaat. Die zit waarschijnlijk helemaal/nagenoeg dicht.

jaawis (0), 12 jaar geleden

Ok hoe controleer ik dit eigenlijks het best ? Moet ik de uitlaat er dan helemaal onderweg halen ?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Demonteren en dan erin kijken is de gebruikelijke methode voor de doe-het-zelver.

kaleido 1 (1630) PRO, 12 jaar geleden

Waren de tapeinden/bouten niet gewoon doorgerot.
Als de katalisator verstopt zit moet de auto al een tijdje niet best meer getrokken hebben , gaat niet van het ene op het andere moment verstopt zitten.
Rammelde hij toevallig al een tijdje? zoja dan zou er een stuk overdwars in de uitlaat geschoten kunnen zijn.
Inderdaad eerst maar eens kijken of de uitlaat niet verstopt zit , dempers kunnen ook dicht zitten.

jaawis (0), 12 jaar geleden

Het vreemde is dat die tapeinden nog wel schroefdraad erop hebben, maar niet meer zo intact dat ik er nieuwe moeren op kan schroeven, hoe het met de moeren was, weet ik niet want die liggen ergens op de weg....Maar het lijkt me sterk dat die er zomaar af kunnen gaan, als het schroefdraad niet compleet eraf is....

De auto was de laatste tijd wel aardig wat vermogen kwijt + daarbij meer herrie wat onder de motorkap weg kwam. Ik dacht dus een lekke uitlaat, maar waarschijnlijk heeft die lambda al een maandje wat losser gezeten, aangezien het brandstofverbruik ook aardig wat hoger lag...
Daarvoor had ik de hele onsteking nog vernieuwd en ging hij als een speer....

kaleido 1 (1630) PRO, 12 jaar geleden

Als er nog voldoende tapeind aanwezig is kun je deze met een draadsnijder weer fris maken, draad kan ook beschadigd zijn door het (los) rammelen van de lambdasonde.
Hoeft er dus niet perse uitgeknald zijn.
Repareren en kijken wat hij doet.

jaawis (0), 12 jaar geleden

Er is opzig wel genoeg tapeinde, enkel zitten die tapdraden dicht bij elkaar zodat ik dan met het handvat steeds die andere raak, zit al even na te denken hoe ik dit op kan lossen ?

kaleido 1 (1630) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb een dop gemaakt voor dit soort situaties waar het snij-ijzer precies binnenin past een paar platte kantjes eraan geslepen , kun je voorzichtig met een ratel met eventueel een verlengstuk prima snijden.

kaleido 1 (1630) PRO, 12 jaar geleden

Extra info: Ze zijn ook als zeskant tekoop als je dat een beter idee vind , ik had er 1 over vandaar de goedkope oplossing.

jaawis (0), 12 jaar geleden

Bedankt helaas is het schroefdraad geknapt met tappen, ik denk dat ik de sonde er nou maar op vast ga lassen...

kaleido 1 (1630) PRO, 12 jaar geleden

Jammer met beleid lukt alles maarja is nu telaat.
Ik zou er een stuk draadeind oplassen zodat je de lambdasonde weer normaal vast kunt zetten.
Of oude draadeind uitboren als dat lukt maar dan wel met beleid en niet op de leo manier (lomp en onbenullig) nieuwe draad tappen en draadeind of bout erin.
Anders moet je de lambdasonde rondom lassen om hem dicht tekrijgen en de kans is aanwezig dat hij sneuvelt met al dat lassen.
Succes

jaawis (0), 12 jaar geleden

Het probleem was dat het draadeind katsverrot was, maar ik ga maar even kijken wat het beste is probeer er eerst wel nieuw draad in te zetten

jaawis (0), 12 jaar geleden

Heb er nieuw scchroefdraad op weten te lassen, het probleem is gelukkig opgelost

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

dat is nieuw voor mij, schroefdraad oplassen!!!! meestal tap of snij je schroefdraad! maar ik begrijp je wel in ieder geval het is opgelost bedankt voor het antwoorden

jaawis (0), 12 jaar geleden

Ghehe noujah laat ik het zo zeggen, heb de oude draadeinden eraf geslepen, en er nieuwe draadeind op vast gelast. ;-)

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

ja dat begreep ik wel

jaawis (0), 12 jaar geleden

Mijn pakking is er tussen uitgebrand...
Wat voor pakking kan ik het best gebruiken ? Gewoon karton/papier fikt zeker op ?

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

orginele uitlaat pakking deze is hitte bestendig

kaleido 1 (1630) PRO, 12 jaar geleden

originele hittebestendige pakking.

jaawis (0), 12 jaar geleden

Ok, bedankt heb er een nieuwe pakking tussengezet, kosten 20 euro maar afijn, probleem opgelost...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.