Hallo,
Mijn auto is vandaag voor de APK geweest, maar helaas afgekeurd.
Het probleem is dat beide voor-remmen aanlopen..
Wat kan hiervan de oorzaak zijn, omdat het toevallig aan beide kanten is....
Heb de auto maar weer meegenomen omdat er ook 4 nieuwe banden om heen moeten, en een lekke uitlaat voor (Die ik maar ga proberen te lassen)....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Remklauwen , geleidepennen , remzuigers controleren op gangbaarheid er zit vast iets vast door het lange staan of niet gebruiken van de auto.
Als de stofhoezen om de zuigers kapot zijn zou ik de remklauwen reviseren.
Ok bedankt!
Auto heeft nooit lang stil gestaan, want er word elke dag mee gereden, spontaan sinds 3 dagen hoor je dat geschuur dus, en dat blijkt nou dus ook via APK.
Daarvoor was er nog niks aan de hand
12 jaar
Remblokken niet versleten?
Nou ze zijn nog wel aardig intact, omdat ze er ook nog niet zo lang onder zaten, en hij pas sinds 3 dagen aanslijt, dus als ik het probleem gevonden heb dan zet ik er uiteraard ook even nieuwe remblokken op. Omdat ze nou natuurlijk wel snel verslijten..
Wat dat betreft heb ik weinig verstand van het technische gedeelte van een auto, ik weet alles wel te vinden, maar van hoe en wat weet ik allemaal niet, maar uiteraard zie ik daar wel een uitdaging in om het te leren.
De rekening van APK als ik het daar liet repareren was tog even 1100 euro, en dat alleen voor die rem, 3 nieuwe banden, en voor dat lek in de uitlaat..
Vandaar dat ik hem zelf ook maar weer even onder handen neem.
12 jaar
Heb je toegang tot een brug of iets dergelijks?
Ik zou de klauwen reviceren, die setjes zijn niet heel gek duur, en dat is nog best zelf te doen, als je een beetje handig ben.
Als je een stuk gereden heb, en je houd je handen bij de velg, voel je er veel hitte vandaan komen? Dan is het mogelijk dat de rem vast zit.
12 jaar
Dat is een hoop geld. Een paar remmen schoonmaken is tientjeswerk. Je kunt een remklauw vrij makkelijk zelf schoonmaken. Het beste kun je een vraagbaak halen bij de bibliotheek.
Wiel eraf, boutjes achter uit de remklauw draaien. De remleiding hoef je nooit los te halen. Sommige remklauwen kun je open klappen, anderen moet je in z'n geheel loshalen (die kun je met een touwtje aan de veer hangen). Controleer eerst of de remzuiger niet verroest is (even onder de rubber afdekkap kijken). Als de remzuiger roestig is, dan kun je het beste een andere remklauw halen bij een sloopbedrijf. Indien geen roest, alles goed schoonmaken met een fijn staalborsteltje. De geleidepennen kun je invetten met Molykote of ander hittebestendig vet.
12 jaar
Bedankt voor alle info,
Ik heb wel een krik en in hoogte verstelbare steuntjes etc.
Beide velgen worden inderdaad aardig warm, en bij het aanraken van de remschijf verbrand je je handen direct (Na circa 8 km gereden te hebben vanaf APK station)...
12 jaar
Dan zitten de zuigers vast. Als ze niet verroest zijn, dan kun je ze een paar keer naar binnen drukken en weer naar buiten pompen (rempedaal niet tot op de bodem intrappen!).
12 jaar
hey
miss dat je eens even moet kijken of je remschijven niet krom zijn dan lopen ze ook aan en merk je met het remmen , wat celica ook als kwaal heeft is dat er boven op de remschijf een dikke laag roest vormt die aan de binnenkant van je remklauw af schaafd
is het voor de apk da een stiekum trucje doe een heeeel klein beetje boter op je vinger en smeer de schijf in naar apk rijden en hopa goed gekeurd , let wel op je remen kunnen anders reageren maar na +/- 20 kilometer remt hij wel weer goed en normaal
12 jaar
Doe dat wat Chris zegt nou maar niet, want zeker met dit weer kan je je remmen goed gebruiken.
Wat ik zou doen, is remklauw revisiesetjes halen, het is wel een lastig klusje, en je zal iemand nodig hebben die even een paar keer kan remmen.
1. Remklauw loshalen, en blokken uit de klauw pakken. Klauw zit met 2 kanten aan de achterkant vast, waarschijnlijk heb je een schroevendraaier nodig om deze er af te pakken aangezien de remzuiger vast zit.
2. Grote waterpomptang, en druk de zuiger terug, laat iemand even remmen, 2x zachtjes pompen, en de zuiger komt weer naar buiten, dan druk je de zuiger weer terug, en ga zo maar door.
Monteer de klauw weer, wiel erop, en even testen, schuurt hij niet meer, lekker laten zitten en de andere kant doen.
Wat als hij wel blijft schuren, dan pak je een griptang en deze zet je op de flexibele remslang, niet te strak, maar wel strak genoeg, zodat er geen remvloeistof door heen kan zonder dat er op de rem word getrapt. Laat iemand trappen, en laat de remzuiger heel langzaam uit zijn klauw komen, op een gegeven moment kan je de zuiger een beetje wiebelen, dan kan het 2e persoon stoppen met remmen. Nu kan je de remslang van de klauw halen, en het uit elkaar gaan plukken.
Remzuiger eruit, beschermrubber eraf, de rubberen O ring in de klauw eruit.
Nu heb je een kale remklauw.
Even met een klein schroevendraaiertje in de groef pielen, waar de O ring gezeten heeft, zodat de roest daar weg is. Daarna de zuiger even oppoetsen met een licht schuurpapiertje, en het revisie setje monteren, en de zuiger er weer in drukken.
Alles weer monteren, als alles vast en om de schijf zit, haal je de griptang van de slang af, laat je iemand pompen totdat hij een beetje druk heeft, dan houd het persoon de rem vast, draai je de nippel open, en weer dicht als het persoon het pedaal op de grond heeft. Dit herhaal je een paar keer en je heb je rem ook weer ontlucht. Houd het remvloeistofreservoir wel in de gaten.
Eigenlijk spreekt het voor 80% voor zich, je moet alleen even logisch nadenken :)
12 jaar
Nog een aanvulling op het verhaal van Djurres: ik heb een paar opengezaagde stukjes CV pijp om de bek van een griptang geschoven. Dat is was fijner voor de remleiding. Verder vind ik het makkelijker om de zuiger helemaal in te drukken (gaat ook goed met een lijmklem en een blokje hout) en de remleiding los te halen (wel even een nieuw koperen afdichtring monteren). Dan kun je de remklauw meenemen naar je schuur en in de bankschroef klemmen om 'm schoon te maken. Je kunt de hele klus alleen doen en je hebt geen sloot remolie die uit de zuiger komt zetten.
12 jaar
Allereerst bedankt voor jullie uitleg, hier kan ik zeker wat mee!!
Nou kom ik met een hele domme vraag waarschijnlijk maar waar kan ik de celica opkrikken, ik zie nergens een punt waar ik hem op kan krikken.... (Behalve die draagarm waar het wiel aan zit)...
Aan de zijkanten zitten verder niet ergens sterkte balken, alleen één waar al een deuk inzit, waar hij bij de vorige eigenaar waarschijnlijk opgekrikt is, maar ik betwijfel of het wel een goed idee is om hem daar op te krikken, aangezien daar al een beste deuk zit...
Mijn vorige autos hadden altijd een driehoekje waar je aan kon zien waar je hem op kon krikken, maar deze nog nooit opgekrikt en zie maar geen stevig punt hiervoor...
Daarbij komt nog eens dat die moeren van de wielen zo vast zitten dat ik al 2 originele sleutels kapot heb gedraaid omdat de wiel moeren zo vast zitten.....
Zelf met een brander niet los te krijgen...
12 jaar
Een celica kun je onder de motor onder het subframe opkrikken .
Ben het met voorgaande berichten eens, maar vet wel je remzuigers in met até-vet, worden ze goed gangbaar van. Kan je bij de meeste automaterialenzaken wel kopen. Dus idd voorzichtig de remzuigers wat naar buiten trappen (oppassen dat ze niet te ver eruit komen, anders kunnen ze uit de remklauw schieten), zuiger schoonmaken met remreiniger/eventueel licht opschuren (ook achter de stofhoes reinigen), zuiger licht insmeren met até-vet (eventueel wat vet achter de stofhoes) en voorzichtig met een grote waterpomptang of pijpentang de zuigers weer terugdrukken.
Succes ermee!
M.vr.g. Charly
12 jaar
Met zn alle komen we er wel.
Bij het revisiesetje van toyota komt standaard een zakje met vet mee om de zuiger mee in te smeren :)
Als het niet lukt, dan horen we dat wel,
Waar woon je ongeveer? Als het binnen een straal van 20 km van hier is wil ik best wel langs komen om het samen met jou te doen eventueel :)
Mvg.
12 jaar
Ben het met Djurres eens, alleen als je geen revisiesetje neemt kan je alsnog los vet kopen.
En als je binnen 20 Km van Apeldoorn woont.... ;-)
12 jaar
20 km omg Amersfoort hier :)
12 jaar
Hey mensen bedankt!!! Wat dat betreft woon ik niet vlakbij Apeldoorn, want ik woon in Friesland!!! (T giet oan)
Heb de boel nou opgekrikt, heb 1 wiel los weten te krijgen, de ander die zit nog zo vast als een otter... Dus alweer de derde sleutel kapot gedraaid, dus zometeen eerst maar even een stevige nieuwe sleutel halen..
Maar hoe kan ik zien of de remschijf krom is ? word dan bedoeld dat je het met het oog kan zien of is dat niet met het oog te zien ?
Verder zal ik nou die klauw eens loshalen...
Edit: Remklauw heb ik los en de remschijf ook, remschijf is wel roestig maar zo te zien niet scheef...
Remblokken zijn trouwens scheef afgesleten, ik weet niet of dit iets zegt ? (Dus niet onder/boven maar links/rechts)
, en verder is er ongeveer een kilo roest onder het sleutelen afgevallen.
De zuiger ziet er wel een beetje roestig uit, maar niet heel veel, als ik het goed begrijp kan ik hem nou beter eerst even een paar keer naar binnen drukken, en dan er weer opzetten ? en proberen of hij goed is ?
Maarja een auto van 21 jaar kan je natuurlijk altijd van verwachten iets te hebben, hoewel het blijft Toyota natuurlijk!!!!
12 jaar
Dan wordt even langskomen 'm niet.... ;-)
En nee: je moet eerst de zuiger schoonmaken. Dus zuiger eventueel nog iets naar buiten trappen, vervolgens remreiniger (ook achter de stofhoes) en eventueel licht opschuren (met fijn schuurpapier) en 'm wel invetten met até-vet en 'm voorzichtig met een waterpomptang o.i.d. naar binnen drukken. Als het goed is wordt hij daar ook gangbaarder van. En als je 'm met roest naar binnen drukt: grote kans dat je de keerring in de remklauw beschadigd, waardoor hij remvloeistof kan gaan lekken.
Remschijf kan je opschuren met wat grover schuurpapier of schuurlinnen. En scheef afgesleten remblokken: het zou kunnen dat ze niet goed gangbaar in de klauw zitten (dus ook weer opschuren, ontvetten en eventueel de glijpunten licht invetten met heel iets kopervet) of dat de remklauw zich niet goed heen en weer beweegt: vaak zitten de remklauwen 'los' op de bevestigingsbouten (speciale bouten met een afdichtrubber): controleren of hij zich hierover goed beweegt. Kan je testen als de remblokken eruit zijn, en dan proberen of je 'm iets heen en weer kunt bewegen. Zo niet: ook weer schoonmaken en invetten met gewoon vet.
En kromme remschijven: nee, is niet met het oog te zien. Als er ook maar een lichte afwijking in zit (kan je eigenlijk alleen maar meten met een micrometer, bevestigd op de veerpoot of remklauwbevestiging, deze dan met een pen tegen de remschijf aan drukken, remschijf draaien en kijken of de meter beweegt/de remschijf slingert) kunnen je remmen trillen. Dit is te testen door bij verschillende snelheden (bijv. 120, 100, 80 km/h) licht te remmen en dan voelen of er een trilling in het stuur zit. Bij lagere snelheden trillen de schijven vaak niet. En bij vervanging er goed op letten dat de naaf schoon is.
12 jaar
Als ik het verhaal zo lees is er maar 1 goede oplossing.
Remschijven afdraaien als ze nog voldoende dik zijn, roest is het begin van een volgende bak ellende, trillen met remmen.
Als de zuigers verroest zijn remklauwen reviseren beter in 1x goed als 3x half .
Het niet uit elkaar halen is voor beunhazen.
Als er putjes in het chroom van de zuigers zitten de zuigers ook vervangen anders beschadigen de nieuwe seals, de groef waar de seals (rubberen ring) inzitten goed schoon maken zit vaak oxidatie in.
Ben je voorlopig er weer voor jaren vanaf.
Succes
Algehele remrevisie maar je moet het zelf weten.
zie reactie 17.20 uur
Ja ik zal eens even kijken, jammer genoeg is het nou alweer donker en heb helaas geen hok/schuur, ik heb in ieder geval beide banden er nou af, en de rechter rem zit compleet vast, deze is dan ook niet met de hand te draaien, de linker kon je nog wel met de hand draaien...
Maar aan de schijven is in ieder geval niet met het oog te zien dat ze scheef zijn, de remblokjes wel vreemd genoeg...
Zal morgen maar even toyota dealer bellen om te kijken wat zo'n revisie-setje kost...
Morgen maar weer even verder kijken!!
Bedankt allemaal!!
12 jaar
Het heeft helemaal geen zin met zulke schijven om te kijken OF ze scheef zijn gewoon afdraaien.
Bij de betere automaterialen zaak hebben ze ook revisie setjes meestal hebben die ook een revisie afdeling kost niet eens zoveel ,weet je ook dat het goed is.
Auto rijden kost nu eenmaal geld en je bent wel met remmen bezig.
Ik zou een paar nieuwe schijven en blokken aanschaffen en die monteren (als je even rondkijkt op internet en Ebay dan zijn ze niet duur).
12 jaar
En remklauwen reviseren.
Ok maar zijn de remschijven nou echt aan eind ?
Of kunnen ze nog langer mee als ik de klauwen reviseer en nieuwe remblokken plaats ?
12 jaar
Tsja, je moet het zelf weten, maar ik sluit me bij de voorgangers aan (ook gezien de foto's): remklauwrevisie, in ieder geval nieuwe blokken en de remschijven (als ze nog dik genoeg zijn) af laten draaien en anders nieuwe. Revisiesetjes hebben ze ook bij sommige automaterialenzaken.
Kost een paar centen, heb je de boel weer goed voor elkaar.
12 jaar
In de tijd dat we hier bezig zijn om iemand te helpen die als hij naar ons geluisterd had de boel al klaar had gehad en weer veilig op weg is hou ik er mee op . succes verder.
Ik zit van het weekend wel in de omgeving friesland, maar ben bang dat ik niet echt tijd heb om je even te komen helpen.
Ik zou even gaan kijken hoe of het wat, zijn je remschijven goed genoeg om af te laten draaien, of is het krap zat. Als je alleen blokken monteer KAN dat wel, alleen zullen je remschijven waarschijnlijk op de mount everest gaan lijken door de roest, dus dan komen er ook weer schijven aan, en nieuwe schijven, betekent ook nieuwe blokken.
Pak het gewoon goed aan, schijven + blokken voor, en 2 remklauwrevisies, het kost even wat, maar dat moet zeker weer 80dkm + mee kunnen, als je geen circuit rij oid.
Zoals al gezegt, het kost een paar centen, maar dan heb je de boel wel weer goed voor elkaar.
Ohja, en de foto van de remklauw + Remzuiger, het gaat niet om de binnenkant van de remzuiger, maar van de buitenkant, die in de klauw zit zeg maar ;)
12 jaar
Beste mensen, alle waardering dat jullie me helpen, begrijp me niet verkeerd, ik vraag gewoon of het nodig is..
En ik luister zeker, want zonder jullie hulp had ik er nog niets afgehad....
Ik vind het geen probleem ze te vervangen, aan de andere kant heb ik er dus geen verstand van om te kunnen zien of ze echt aan eind zijn (Ik zit nog in de leerperiode, wat dat betreft), ik geef toe ze zien er niet mooi uit, en geen idee hoelang die troep er al onder zit, maar één ding is zeker er zit veel roest....
Als jullie zeggen vervangen, uiteraard, dan bestel ik de boel en dan zet ik er nieuw spul op!, ik wou het alleen even zeker weten!
Trouwens ik heb nou nieuwe schijven, en remblokken besteld... Voor het revisiesetje moet ik morgen nog even naar de toyotadealer toe om te kijken of ze die hebben....
(Binnen het hoesje van de remzuiger zit trouwens aan de linkerkant geen roest, de rechterkant moet ik morgen even kijken)
Bedankt voor jullie hulp en uitleg!!!
Oant moarn!!!
12 jaar
Zo leer ik ook weer wat, de site van mobilityparts kende ik nog niet.
Aan het setje te zien is dit voor 2 klauwen (je hebt maar 1 stofhoes en 1 keerring voor de zuiger nodig per klauw).
All Brake Systems leveren dit soort setjes ook, via automaterialen-zaken.
12 jaar
buter brea en griene tsiis wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte fries :-)
Haha dot liekut der op!! :)
Kosten vallen me trouwens mee voor zo'n setje dan, hoewel het stelt ook helemaal niks voor natuurlijk en vet zit er niet eens bij zo te zien...
Moet dus nog even kijken of ik het hier bestel want als het voor beide remmen is, dan lijkt me het wel een mooie deal!!!
Dat Vet koop ik dan wel even bij ASD in Dokkum.....
En de reden dat ik nog niet klaar was, is omdat ik op de elfstedenroute vanmiddag nog vrijwillig heb staan te sneeuwvegen!!!! :-)
En omdat ik in het verleden al genoeg dingen vernield heb door snel te willen met een auto reparatie zonder dat ik er iets van af wist en dus alles vernielde :-) !!!, en het dus uiteindelijk een duur grapje werd!!!
12 jaar
Nou, mooi.
Schijven blokken is sowiso goed, en dat revisiesetje ook, zorg dat je even 2 vingers extra heb met de remzuiger er terug in drukken, je monteer eerst de seal, (rubberen ring) dan de stofhoes met het metalen clipje, om de hoes vast te houden, dan moet je eigenlijk even iemand scoren die de hoes open kan houden en dan kan jij de zuiger er voorzichtig in drukken, even een kl.te werkje, maar dat komt vast goed :)
Succes!
12 jaar
setje is inderdaad voor 2 klauwen en vet kan je overal kopen (ATE remmenvet)
Tsja, dat jij vrijwillig een stuk van de elfstedenroute gaat vegen moet je zelf weten! ;-)
Maar volgens mij heb je nu meer dan voldoende informatie om de boel goed voor elkaar te krijgen!
12 jaar
Ok bedankt, heb die remschijven maar domweg besteld maar waarom zit er verschil als ik op kenteken zoek tussen verschillende remschijven in diameter, maakt dit iets uit ? want heb waarschijnlijk de verkeerde besteld, lol...
Als ik op mijn kenteken zoek komt er altijd te staan: CELICA Coupe (_T18_) 1.6 STI (AT180)
Maar op mijn papieren staat Celica 1.6 (LIFTBACK) STI-U9
Dus weet niet echt hoe dit allemaal inelkaar steekt...
Want die schijven van mij zijn op dit moment in diameter 237 mm, en heb schijven besteld die een centimeter groter zijn, zag ik...
Dus moet waarschijnlijk mijn bestelling maar weer annuleren...
En wat betrefd de informatie, inderdaad daar heb ik genoeg aan, nogmaals bedankt!!!
12 jaar
Heb even gekeken op "Toyota Celica (T18) Liftback 1.6 STi 16_V +Kat. (AT180) (77/77kW) 4AFE 10-1989➔01-1994", geven 2 type's schijven op: 4 gaats 238 mm tot 08-1991, vanaf 08-1991 hebben de schijven 5 gaats en zijn ze 255 mm. Het zit 'm dus in 't bouwjaar.
En op je foto's te zie ik maar 4 draadeinden op je naaf zitten, dus....
OE nr. voor de 4 gaats-schijf is: 43512-20330
12 jaar
Toppie, bedankt!!!
Dit moet wel lukken met al jullie info!!!
Btw, Als ik nou die remklauwen uit elkaar heb, is het wel mooi ze even een kleurtje te geven (Eveneens de remtrommels)... Zou dit kunnen met gewone spuitbussen of moet dit speciaal hammerite en/of hittebestendig zijn ?
Verder Nogmaals bedankt
12 jaar
Hahahaha! Je blijft ook aan de gang hè! ;-)
Remklauwen spuiten: is speciale lak voor, ook weer automaterialenzaak (weet nog uit m'n hoofd dat motip daar spuitbussen voor heeft: geel en rood in ieder geval). Remtrommels maakt niet zoveel uit (worden ook niet zo warm), maar als je toch die remklauwlak al hebt....
12 jaar
Volgens mij valt de warmte in de remklauwen wel mee. De warmte moet in de schijf komen. Motip zou ik laten staan. Ik vind hun lak erg zwak; het spoelt door de regen van de auto af.
12 jaar
@Nico: heb eigenlijk nog nooit problemen met motip gehad. Stuk aan mijn auto gespoten: zit er nog steeds netjes op.
12 jaar
Ghehe, ja ik blijf zeker aan de gang, want als het er tog af is, dan mag een mooi kleurtje ook wel ;-)
Waarschijnlijk morgen of overmorgen de remschijven/blokjes en revisiesetje binnen, dus dan kan het echte werk beginnen...
Voor nou wil de remzuiger er niet uit, de linker die gaat wel naar voren, maar de rechter die zegt "Ik blijf mooit zitten"
En doordat mijn klem niet goed de remleiding afsloot blijkbaar is er remvloeistof uit de linkercilinder gekomen...
Ik zal hem dus eerst maar weer vullen met remvloeistof en dan de goeie kant vast zetten, en nogmaals proberen.. Mocht iemand tips hebben, dan is dat uiteraard welkom!!!
Want ze staan er maar een klein stukje uit, en ik weet niet wat wel en niet mag, in ieder geval met remintrappen willen ze er niet uit....
Edit: grrrr......
Ten eerste knapt me die ontluichtingsnippel er ook nog eens af, zo veroest is die bende...
En daarbij ook nog eens de bouten die de remslang op de remklauw houden zijn ook nog eens rondgedraait, een dikke troep is het...
Zucht....
12 jaar
Heeft mischien iemand nog tips doe ik die bouten los kan krijgen krijg, Heb veel wd40 geprobeerd en branden.....
12 jaar
Als je dit nu een aan een vakman overlaat en u gaat zich voor berijden op een elfsteden tocht, want als u al zolang er mee bezig bent, heb ik mijn bedenkingen
Ten eerst heb ik geen garage dus moet buiten werken, en het is zomaar donkers savonds...
De bouten willen gewoon niet los, omdat ze nog nooit vervangen zijn zo te zien....
Daarbij ik wil leren, en kan nou niet rijden...
Ik las er zometeen wel een moer op en ga dan verder proberen, mocht je mij een leek vinden ja ik wil graag zelf leren!!!
En uiteindelijk kom ik er hopelijk wel uit, dan maar wat langer werk!, de volgende keer zal het klusje dan uiteraard sneller gedaan zijn.
Voor iedereen moet er ooit eens een eerste keer geweest zijn, en als die bouten nou niet zo dwarsgelegen hadden dan was de boel nou al los geweest...
Daarbij krijg ik pas morgen mijn onderdelen, dus heb nog even de tijd,
Dus ik ga meteen weer aan de slag!!!
12 jaar
[quote=jaawis]Heeft mischien iemand nog tips doe ik die bouten los kan krijgen krijg, Heb veel wd40 geprobeerd en branden.....[/quote]
Voorzichtig uitboren en het schroefdraad voorzichtig schoonmaken met een tap. Het boutje hoeft niet erg vast; een momentsleutel is een handig stuk gereedschap (zeker voor de wielmoeren).
12 jaar
Ontluchtingsnippeltje: goed inspuiten met kruipolie of wd-40, klauw warmstoken en met een linkse tap proberen los te draaien. Of op het stuk v.d. nippel in de klauw een bolletje lassen, op dit bolletje weer een bolletje enz., totdat hij lang genoeg is om een waterpomp of griptang op te zetten.
12 jaar
Hoi, ik bedoel de wielmoeren niet, maar de moer die vast zit in de remklauw waar de remslang aanzit..
12 jaar
Zelfde verhaal als met het ontluchtingsnippeltje.
12 jaar
Allereerst wederom weer bedankt voor jullie reacties!!!!!
Met moeren op de bouten te lassen is het uieindelijk gelukt ze los te draaien.
Ik moet nou dus om nieuwe bouten voor die remslang..
Daarbij draaiden de bouten van de geleidepennen van de remklauw ook gelijk door, maar ook deze heb ik gelukkig los, dus daar ook maar 4 nieuwe van ophalen...
Heb nou in princiepe alles gedomonteerd, behalve de zuigers....
Aangezien deze niet met remdruk eruit waren te krijgen moet ik daar nog iets op verzinnen...
Bij één zuiger is gewoon de rubberenafdichting naar binnen gegaan, en zit er dus vast in, inclusief dat ringetje denk ik...
Bij de andere zit de zuiger er scheef erin.....
Nou vraag ik me af wat ik mag doen met zo'n zuiger, er een waterpomptang opzetten denk ik niet, omdat ik dan de boel beschadig, iemand een idee hoe ik dit op kan lossen....
Nogmaals bedankt!!!!!
12 jaar
Haal bij CAR in Nijkerkerveen of een andere sloperij twee goede remtangen. Dat scheelt je een hoop gedoe. Ik had bij mijn Corolla ook eens een vastgelopen remtang. Daar heb ik een tweedehands opgezet.
12 jaar
Waarom waren die er niet uit te krijgen met remdruk? als ze inderdaad zo vast zitten zou ik maar voor andere gaan ,want dan zullen de zuigers we erg aangetast zijn door roest, de enige manier om ze eruit te krijgen is met rem druk en met een waterpomp tang de zuiger proberen te draaien
Niet om het 1 of ander.....maar ik zou gaan voor 2 nieuwe remklauwen.
wat een gedoe...en is jou leven niet meer waard dan 2x 160,= voor een stel klauwen?
En iedereen maar "goede" raad geven, zoals wd40, griptangen, bolletje lassen, enz..
Levensgevaarlijk dit geklus.
mvg,
Hans.
En een paar nieuwe remslangen. als daar in de buurt van gelast is en ze zijn warm geweest.
En wie weet zit daar ook het probleem, mede met de remtangen. die remslangen (mits de originele) waren geschikt voor dot 3. niet voor dot 4.
12 jaar
haha bedankt maar ik ga nou geen nieuwe klauwen kopen ik ben er nou eenmaal mee begonnen dus zal het ook afmaken...
Heb het revisiesetje niks voor niets besteld...
Ik snap dan ook niet wat hier levensgevaarlijk aan is, maar ok! ik ga heus niet met niet werkende remmen en/of niet deugdelijk werkende remmen op de weg!
En WD40 veelvuldig gebruikt, net zoals griptangen etc... Bolletje lassen nog niet, want ook die nippel heb ik al losgekregen met linkdraaiendeschroefdraaid!
Het is nou alleen nog even die zuigers eruit krijgen, heb geen compressor anders had ik ze er wel uitgeperst met lucht...
Zijn mijn zuigers trouwens draaiend of niet ?
12 jaar
Daarom bemoei ik me er niet meer mee hans!
haha ja eerst word er gezegd reviseren, en dan wil ik dat doen, en nou opeens nieuwe klauwen kopen....
12 jaar
1 zuiger zit scheef....zuiger wil er niet uit...bouten draaien door of breken af...
veel succes, maar ik geloof er niet in.
"eerst word er gezegd reviseren, en dan wil ik dat doen, en nou opeens nieuwe klauwen kopen...."
toen hadden wij de rest van het horror verhaal nog niet gelezen...
die linker zuiger is verroest, het chroom is aangetast en de rechter zit er scheef in.
Maar goed, je moet het zelf weten.
[quote=jaawis]haha ja eerst word er gezegd reviseren, en dan wil ik dat doen, en nou opeens nieuwe klauwen kopen....
Zo staan ze er nou bij, moet te doen zijn lijkt me:[/quote]
Nee, dat is niet te doen. De zuigers zijn te verroest. Vervangen is de enige optie. Remtangen hebben niet het eeuwige leven. En niet vergeten de remvloeistof en koppelingsvloeistof te vervangen. Dat zal ook heel lang niet gedaan zijn.
Ik begin me af te vragen hoe de rest van de auto is. Heb je de auto al lang? Ik kan me niet voorstellen dat 'ie vorig jaar wel door de APK is gekomen.
12 jaar
Je bent goed verkeerd bezig op zo'n manier , maar als je zo wilt KNOEIEN ga je gang, ik bemoei me er niet meer mee met zulke praktijken
gr jan
Eerlijk gezegd lijkt het op de fotos erger dan het is hoor.... Op de zuigers dat is oppervlakkig roest wat je er zo af kan krabben met je nagels...
Voor de rest is de auto goed hoor, geen problemen...
En de remmen zijn ook nog maar sinds kort, en dat is dus ongeveer 9 dagen, daarvoor remde hij altijd prima, nooit problemen mee gehad..
Niet geschoten altijd mis!, ik probeer het gewoon, lukt het niet dan koop ik nieuwe klauwen uiteraard.
Maar door dit alles leer ik tenminste het één en ander!, en mocht het dan voor niets zijn, ok daar valt mee te leven
Morgen eerst op zoek naar een luchtpers of vetspuit om die zuigers eruit te persen...
Voor de rest sluit dit topic maar, want heb het idee iedereen tegen me te krijgen...
In ieder geval bedankt voor de goede uitleg, informatie en tips!!!
12 jaar
Jaawis, ik vind het goed van je dat je zelf wil leren. Maar we hebben het hier over de remhydrauliek! Dit is (als het niet goed gebeurt.. ) levensgevaarlijk!!
Hou je zelf bezig met het kleuren van je remtrommels, en laat de hydrauliek over aan de vakmensen.
Topic zal wel weer gesloten worden, maar hier kun je het beste geen tips meer geven, ondanks dat dit alles goed bedoeld is.
Ik ben het helemaal eens met Jan5047.
jaawis, zoals je ziet hebben wij allemaal het beste met jou voor en begrijpen gerust wel dat je het zelf wilt leren.
Maar deze remklauwen zijn eigenlijk niet meer te redden.
Ik probeer het nog 1x:
kijk op z`n minst voor goede gebruikte remklauwen; www.onderdelenlijn.nl of www.onderdelenzoeker.nl
Topic sluiten vind ik op dit moment nog niet nodig, want ik hoop dat wij jaawis met z`n allen op andere gedachten kunnen brengen.
mvg,
Hans.
[quote=jaawis]En de remmen zijn ook nog maar sinds kort, en dat is dus ongeveer 9 dagen, daarvoor remde hij altijd prima, nooit problemen mee gehad..[/quote]
Ook niet gemerkt dat 'ie scheef trok als je een beetje hard wilde remmen? Dat is meestal een indicatie dat 1 van de remcylinders vast zit.
[quote]Niet geschoten altijd mis!, ik probeer het gewoon, lukt het niet dan koop ik nieuwe klauwen uiteraard.
Maar door dit alles leer ik tenminste het één en ander!, en mocht het dan voor niets zijn, ok daar valt mee te leven[/quote]
Dat is een goed streven maar je remmen zijn erg belangrijk. Gisteren heb ik bijvoorbeeld nog behoorlijk hard moeten remmen (de ABS greep heel even in) omdat iemand [i]dacht[/i] genoeg ruimte te hebben voor een inhaalaktie op een N weg.
[quote]Voor de rest sluit dit topic maar, want heb het idee iedereen tegen me te krijgen...[/quote]
Nee hoor, we willen juist nog lang van je avonturen met je Celica genieten.
12 jaar
Houd er ook rekening mee dat de hydraulische druk over de 200 bar heen gaat bij een noodstop. Daarom MOET alles goed passen en afsluiten.
Even een simpel verhaaltje. Jaawis denkt dat het gelukt is met de remmen. zelfs tests op de testbank zijn goed.
Hij rijdt een half jaartje. ondertussen lopen de tangen alweer vast (onvermijdelijk) dit word niet opgemerkt, de remblokken verglazen en bij een
noodstop schiet de voering er tussen vandaan. Weg Celica, en hopelijk alleen de Celica.
Als een zuiger verroest is kun je hem weggooien, als een zuiger gekanteld is kun je de tang weggooien. zelfs als je m netjes terug drukt, als uiteindelijk hetzelfde punt bereikt is dan gaat de zuiger gewoon weer kantelen.
Veel succes!
12 jaar
Bedankt jongens!!!
Ik geloof jullie wel dat het waarschijnlijk een begrafenis word, voor de remklauwen, maar aangezien ik tog dat revisiesetje heb, tog maar reviseren, voor de leer!!!, en dan wegsmijten die handel...
Nee met remmen totaal geen probleem dat hij één kant optrok....
Morgen komt er iemand die de zuigers er probeert uit te persen, dat is tevens een Toyota monteur, en apk keurmeester geweest... (Wel handig in de famillie)
Dus kan ik ook nog even kijken wat hij er van zegt, maar waarschijnlijk nieuwe klauwen dus, dan is de hele remmerij ook weer als nieuw....
Ben nou druk op zoek naar het lekkende stuk in de uitlaat, die er volgens de apk-keuring inzit, maar die is in ieder geval nergens te vinden, maarja....
12 jaar
Ik heb er nieuwe zuigers in nou, hoe zit het eigenlijks met ontluchten, moet ik alle 4 remmen ontluchten ? Heb alleen de schijfremmen los gehad, en dus niet de trommel...
En volgens mij heb ik voor de achterrem een los resevoir die naast het andere resevoir zit, omdat er twee potjes zitten...
12 jaar
De koppeling werkt ook met 'remvloeistof'. Het ene potje is voor de rem, het andere voor de koppeling. Je hoeft alleen de voorremmen te ontluchten.
12 jaar
Ok bedankt
12 jaar
Hoe ontlucht je de remmen nou goed, want we zijn nou al een aardig tijdje bezig met ontluchten, maar het rempedaal word maar niet echt hard...
We doen steeds rem indrukken, nippeltje los, en daarna weer vast, en dan pas rem los.. Is dit de juiste manier ? want het schiet maar niet echt op...
12 jaar
Probeer eens andersom, nippel los, en met je vinger lichtjes afdichten. Dan je collega laten "pompen". Elke keer dat hij intrapt, zal er lucht met remvloeistof ontsnappen. Net zolang totdat er geen lucht meer komt. Beide voorwielen doen. Hou de handrem erop.
Ik zou toch ook de achterwielen ontluchten, ondanks dat deze niet zijn los geweest. Begin met het wiel RA, dan LA, dan RV, en dan LV. Hou ook het niveau van de remvloeistof, in het reservoir, in de gaten, hou deze gevuld.
Ik gebruik een stukje doorzichtige brandstofslang. Het ene einde op de ontluchtingsnippel en het andere uiteinde in een jampot. Daarna pomp ik net zo lang tot er geen luchtbellen in de slang zitten. Ik duw eerst de zuigers helemaal naar binnen.
12 jaar
Nico, daar moet dan wel een terugslagklepje oid in zitten anders, zuig je iedere slag lucht aan via je slangetje.
Nooit last van gehad. De vloeistof komt er alleen uit, niet terug. Voor zover mijn ervaring loopt de remvloeistof meestal vanzelf al uit de remklauw.
12 jaar
En als het wel terug zou zuigen (waar ik ook nooit last van heb) dan vul je het potje half met nieuwe remvloeistof en zorg je dat het slangetje er in hangt,
Dan word er ten alle tijde remvloeistof teruggezogen.
En het rempedaal maar tot de helft intrappen. nooit tot de bodem. dan kan namelijk de hoofdremcilinder stuk gaan.
12 jaar
Gister schoot het eerst niks om met remvloeistof, dus steeds beetje bijvullen maar oplaatst was het resevoir binnen een paar seconden leeg...
Dus moet weer opnieuw beginnen, maar moet ik nou ook de achterremmen doen omdat het potje volledig leeg was, of hoeft dit niet ? (Het is wel beter natuurlijk)
Ik heb nou achter ook ontlucht dus, en ben nou met de voorkant bezig, wat me opvalt is dat er wel meer druk opzit, maar niet keihard is.....(Wel als je 2 keer achter elkaar de rem indrukt)
Kan er ergens anders nog iets zijn wat ontlucht moet worden, hoofdremcilinder ofzo ?
Ik heb minimaal een liter vloeistof gebruikt voor het ontluchten....
12 jaar
Klote!!, nou had ik eindelijk druk op het pedaal, als ik nou de auto start heb ik er totaal geen druk meer op ???? Beetje sponsachtig als je hem vaak indrukt...
En met de motor uit, heb ik wel een goeie druk ?
Maar zodra ik hem start, weer niet....
Zodra ik de vacuumslang van de rembekrachtiger eruit haal dan heeft hij wel weer druk...?
Hoop dat iemand enig idee heeft...
Trouwens mijn auto was voor APK geweest, afgekeurd dus toen laatst, had morgen gekeurd moeten worden, dat zal niet lukken wat is nou het beste om te doen, krijg ik automatisch een bekeuring dan en hoe zit dat verder ?
Want als ik hem nou vandaag afmeld (Of hoe dat ook maar heet) bij het rdw, dan mag je niet meer rijden natuurlijk maar heb ik wel even wat meer tijd....
Of heeft dit ook geen nut ?
12 jaar
Je mag twee maanden je apk verlopen hebben voordat je een bekeurring krijgt , het is dan wel verstandig om de auto niet op de weg telaten staan en er zeker niet mee terijden, wel verzekeren en houderschapsbelasting betalen.
Je kunt ook het kenteken schorsen , maar dan ook de auto van de openbare weg en niet rijden.
Bedankt voor je reactie, heb dit vaker gehoord die twee maand, maar als ik dan google dan zeggen anderen dat het weer onzin is, en dat verlopen verlopen is, mijn apk is op 02-02-2012 verlopen, dus alweer 13 dagen.
Ik hoop dat dit zo is, dan heb ik nog even meer tijd de boel te maken..
Verder kan ik er ook niks zinnigs over vinden over die APK, behalve dat je de weg niet op mag, maarja dat doe je ook niet met verlopen APK.
12 jaar
Je mag 2 maanden vóór de verloopdatum je auto aanbieden ter keuring. Wordt deze goedgekeurd, blijft toch de verloopdatum gehandhaafd (een jaar langer natuurlijk).
Elke dag eroverheen is te laat, kans op boete.
Was even in de war , Ralf heeft helemaal gelijk .
Dus schorsen op postkantoor.
Ok, hij is dus op 2 februarie gekeurd, dus net op tijd, daarna had ik twee week de tijd voor reparatie...
Morgen zijn die twee weken om, als ik hem nou schors heb ik dan nog kans op een bekeuring ?
als ik op Wikepedia kijk staat er weer:
De auto mag 2 maanden vóór de einddatum ter keuring aangeboden worden. Bij goedkeuring wordt de oude datum verlengd. Wordt de auto twee maanden vóór de afloop van de huidige periode opnieuw goedgekeurd, dan geldt de nieuwe periode dus 2 maanden langer. De einddatum van het keuringsbewijs mag niet overschreden worden.
Bij overschrijden van de einddatum mag het voertuig tot twee maanden na einddatum worden geparkeerd aan de openbare weg. Tijdens deze periode mag er niet mee worden gereden anders dan via de kortste weg van en naar het APK-station. Na deze twee maanden moet het voertuig gestald worden op privéterrein niet zichtbaar vanaf de openbare weg en geschorst om niet te hoeven voldoen aan de APK-plicht.
Indien men na twee maanden het voertuig nog niet heeft gekeurd of geschorst, volgt automatisch een boete.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Pe...
Het is allemaal niet zo duidelijk vind ik hoe dit precies inelkaar zit, of ze met steekproeven werken of automatisch al bekeuringen versturen.
12 jaar
Zo heb je het volledig
Wil je op zeker gaan schorsen is goedkoper als een bekeurring.
Nee, Jaawis, die 14 dagen hanteert het APK station voor jouw. Zodat je 14 dagen de tijd hebt om de afkeurpunten te herstellen.
DE wetgever heeft hier niets mee te maken. Deze kijkt puur naar de vervaldatum, en niet het feit dat jij nèt onderweg was naar de (her) keuring..
De wetgever kijkt wel degelijk of je op weg bent naar de keuring:
[i] Artikel 72, eerste lid, van de wet geldt niet voor een motorrijtuig of een aanhangwagen op de dag waarop dat voertuig naar aanleiding van de aanvraag van een keuringsrapport aan een keuring wordt onderworpen.[/i]
En je mag het twee maanden op de openbare weg laten (dus niet meer rijden):
[i]Artikel 11 1.Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.[/i]
Die wikipedialink is niet helemaal up to date. Het is nu geregeld in "besluit voertuigen" Hier staat alles omschreven: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025554
Je hoeft voorlopig dus niet te schorsen.
12 jaar
Ok bedankt!!, Was vergeten te melden dat de remmen weer tip top in orde zijn, net zoals het gat in de uitlaat, en uiteraard 4 nieuwe schoentjes voor mijn auto (Banden)
Zal er binnenkort als ik me auto weer heb even een fotootje van maken!!!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar