Hallo allemaal,
Ik heb last van een slippende koppeling. Op dit moment alleen maar als ik veel gas geef en dan vooral in de hogere versnellingen. Ik heb er geen last van wanneer ik rustig gas geef en in de lagere versnellingen.
Nu is mijn vraag: moet ik dit zo snel mogelijk laten repareren, of kan ik hier nog gewoon een tijd mee door blijven rijden? Ik heb er immers op dit moment zelf niet zo'n last van. Maar slijten er door het doorrijden ook andere onderdelen, zodat ik uiteindelijk meer kapot maak en duurder uit ben?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Met vriendelijke groet,
Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jeroen,
laat hem nou maar gewoon maken. Straks sta je met evt kinderen stil op de snelweg!
blijf maar rijden als je dat wilt, maar weet niet voor hoe lang het nog gaat, en als je pech hebt sta je echt still dus vervang hem nu maar zal er niet beter op worden
Dat zijn duidelijke antwoorden, dank daarvoor! Nog wel van 2 pro's, dus ik ben nu wel geneigd dan toch maar de dealer op te zoeken...
Bovendien heb ik inmiddels op het internet gelezen dat van doorrijden ook nog eens het vliegwiel kapot kan gaan, kan iemand dat bevestigen?
Let wel, ik wil zeker niet eigenwijs zijn. Reden dat ik nog wat terughoudend ben qua reparatie, is dat ik precies 2 jaar geleden ook een week of twee een slippende koppeling had, maar dat ging vanzelf weg en daarna heb ik er dus bijna 2 jaar geen last van gehad! Nu heb ik er echter al wel een maand of twee last van, maar alleen bij ruim gas geven in z'n 4 of hoger.
En dan heb ik nog een vraagje: kan ik met de koppelingsplaat beter meteen andere zaken ook vernieuwen? Een drukgroep? Of iets anders?
Dank weer voor jullie reactie!
Jeroen
12 jaar
Meestal is het een compleet pakket,dus koppelingsplaat,drukgroep,druklager en soms toplager. Ik zou het in ieder geval wel altijd samen vervangen.
Heb je wel voldoende vrije slag op je koppelingspedaal er blijft niets hangen zodat de koppeling net niet vrij komt.
@kaleido 1: Tsja, als ik een beetje rustig gas geef, dan lijkt alles te werken zoals het hoort. Dat zegt toch genoeg, lijkt mij? Bij een behoorlijke dot gas in een hoge versnelling, bijvoorbeeld als je rustig 80 rijdt in z'n 4 en ineens vol gas geeft, gaat eerst de toerenteller sky-high zonder dat ik sneller ga, en terwijl de toerenteller langzaam zakt komt er dan wat meer vaart in m'n auto. Is jouw theorie dan nog steeds mogelijk, en hoe kan ik dat dan testen?
12 jaar
Mijn reactie is gebaseerd op het verhaal wat jezelf voorlegd.
In het verleden heeft de koppeling ook geslipt en dit is vanzelf weggegaan ?
Ik wil niet zeggen dat de koppeling niet versleten is maar de storing ? zou terug gekomen kunnen zijn.
Om te voorkomen dat je zometeen de koppeling vervangt en hij daarna nog slipt was mijn idee om even uit tesluiten dat dit niet door iets anders veroorzaakt wordt.
Om te beginnen heb je speling op je pedaal met je hand het pedaal bedienen dan moet je wat ruimte hebben bij het indrukken van het pedaal.
Koppelings hevel komt ver genoeg terug bij de bak ?
@kaleido 1: Oke, het is me nu duidelijk wat je bedoelde. Ik ga morgen eens met m'n hand het pedaal bedienen, ik ziet nu nog een beetje ziekig op de bank. Van boven (oningedrukt) naar beneden (plankgas), waar moet de speling dan zitten? Bovenin? Of vlak boven de vloer? En wat bedoel je met 'koppelingshevel' komt ver genoeg terug?
12 jaar
kun je niet beter even een technische man er bij halen of langs een garage rijden, speling boven in,
inderdaad,een monteur heeft met 1 keer intrappen gevoeld of er genoeg slag op zit.
of iemand van een hulpdienst (wel lid zijn of worden altijd handig)) noem geen namen
OK, helemaal duidelijk! Ik ga van de week langs de garage!
@jan: lid van de wegenwacht ben ik al sinds 1995 hoor, en heb ze maar 1 keertje hoeven laten komen...
12 jaar
prima goed zo altijd handig
Hoi Jeroen
Heb zelf een toyota mr2 met dezelfde motor als die jij hebt.
Kwam er deze week achter dat ik hetzelfde probleem als jij hebt.
Vroeg me af wat het probleem was en hoeveel je dat ongeveer gekost had?
Groet
11 jaar
Hoi Marc,
Het bleek uiteindelijk toch een versleten koppeling te zijn. Ze adviseren dan meteen ook nog wat andere dingen mee te nemen (drukgroep en zo als ik het me goed herinner), maar dat zijn de kosten niet.
Ik weet niet meer precies wat het me gekost heeft, maar ik was voor die betreffende beurt 1450 euro kwijt zie ik in internetbankieren. Ze hebben toen ook meteen de draagarmen van mijn achterklep vervangen (paar honderd euro), de remblokken voor vervangen en een kleine beurt uitgevoerd. Als ik het me goed herinner moet je zo denken aan 800 of 900 euro voor de koppeling en toebehoren.
Succes! (met je auto en met je portomonnee ;-)
Jeroen
11 jaar
Hoi Jeroen,
Bedankt voor je snelle reactie :)
Weet nu wat ik en mijn portomonnee te wachten staat.
Groetjes
11 jaar
Misschien verstandig om bij eventuele vervanging koppeling ook nieuwe oliekeerring op de krukas te monteren. Die zal na 12 jaar niet meer top zijn.
Michiel
11 jaar
[quote=Michiel7811]nieuwe oliekeerring op de krukas te monteren. Die zal na 12 jaar niet meer top zijn[/quote]
Een oliekering dat nu geen lekkage vertoont niet vervangen...
De kans dat de nieuwe kering juist gaat lekken na het vervangen is aanwezig.
Gr. paul
Nou me mrtje staat op dit moment bij He autotechniek koppelingsspecialist in den haag.
Kosten koppeling ,drukgroep ed. 585 euro. Dat viel me reuze mee eigenlijk.
Vraag me af of die trilling met gasgeven er dan ook uit is.Leuke en interessante site dit trouwens!:)
Groet
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar