Toyota Celica: Katalysator storing, of lambdasonde?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1zzfe

Beste mensen,

Sinds 2/3 weken begint mijn motormanagement lampje regelmatig te branden. Echter is er wel wat vreemds aan de hand.

Hij begint namelijk alleen te branden als ik +- 5km lang een constante snelheid houd, tussen de 85 en 125 km/h. Rij ik onder, of boven deze snelheid dan begint het lampje dus niet te branden.

Elke keer als dit gebeurd reset ik hem. En de eerste keer, na de reset, begint het lampje NOOIT te branden. Als ik hem dan, na de reset, een 2e keer start, dan gaat het lampje weer branden als ik dus tussen de 85/125 km/h gaat rijden.

Ik heb hem inmiddels ook uitlaten lezen, en de storing geeft aan, 'katalysator onder de drempel'.
Heeft iemand een idee wat het probleem is? Of ben ik echt toe aan een nieuwe (2e hands?) katalysator? Of kan het ook in de lambdasonde/sensor zitten?

Het vreemde vind ik dus wel dat het alleen gebeurd als ik 5km lang tussen de 80 en 125 km/h rijd. Rij ik constant 140km/h gebeurd het niet.
Als ik 80/125 rijd in zn 5 en 6, krijg ik in beide gevallen de storing gewoon. En na een reset krijg ik ook nooit de storing. 4 weken terug is de auto wel voor de APK geweest, en toen was er met de 4gas meting niks aan de hand. (maar niet zeker of dit überhaupt iets hiermee te maken heeft).

Wie o wie heeft een idee?? Of komt dit bekend voor..

Misschien nog wel handig te vermelden, in Maart 2011, is er een andere motor ingekomen..

Alvast bedankt voor de moeite!

sccambuur

Geplaatst door sccambuur (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Celica? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Is het nummer van de foutcode P0420? Of soortgelijk?
Het duurt even voor die code weer terug komt na resetten. Dat is gebruikelijk.
De motorcomputer meet deze foutcode onder een bepaalde belasting en in een bepaald toerengebied. Ook dat is gebruikelijk.
Elke fabrikant geeft zo zijn eigen defiunitie aan wanneer er gemeten wordt. Zie voor voorbeelden: http://www.dtcsearch.com/P0420/
Dus dat de code alleen tussen 85 en 125 komt is mogelijk te verklaren. Net als waarom deze boven de 140 niet komt.

Meestal heeft de motorcomputer gewoon gelijk en is de kat (nagenoeg) overleden.
Wat voor signaal geven je lambdasondes af in het meetgebied? (85-125 km/u)
Wat is de historie? Problemen met bougies/bobines gehad?

sccambuur (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.

Dan zal het inderdaad een andere katalysator worden vrees ik.
Bougies is al een keer naar gekeken, en zijn zo'n half jaartje terug vervangen. En 1 bobine van Cilinder 4 is vervangen. Maar eigenlijk geen grote problemen hier mee gehad.
Ik heb dus wel 3kwart jaar geleden, de motor vervangen. Want deze gaf toen 'misfire cilinder 4 aan'. (dit was al zo, toen ik de auto kocht).
Ik weet zo nog niet precies wat de lambdasondes afgeven. Maar mijn garage had het er wel over, eerst de lambdasondes te vervangen, als dat het probleem niet oplost, de kat vervangen.

het is inderdaad de foutcode die jij aangeeft, met bijbehorend bericht.

Wat is nu handig om te doen? Doorrijden tot de kat er echt mee stopt, en dan vervangen? Lambasondes vervangen, of Kat meteen vervangen? En dan goedkoop een 2e hands, of toch maar een dure, maar nieuwe?

Wederom alvast bedankt!

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Zonder te weten wat voor signaal je lambdasondes geven is vernieuwen in mijn ogen verspild geld.
Kleinere kats (of met minder binnenwerk) zullen binnen de kortste keren ook weer problemen geven.
Dus origineel - eventueel 2e hands - is de veiligste methode.
Hoelang wil je nog met de auto doen? Tot de volgende APK of nog jaren? Dat maakt ook wat uit.

Misfire op cylinder 4 kan wel de kat zo goed als vernield hebben. Met die foutcode(s) is het zo gebeurd.
Maar om dan meteen de motor te vervangen? Alleen vanwege die foutcode?
Of had je aanwijsbare technische problemen - geen compressie of zoiets?

sccambuur (0), 12 jaar geleden

Ja sorry voor mijn matige uitleg. Ik had inderdaad geen compressie op 1 cilinder.

Ik zou de auto graag nog even een tijdje houden. Ik heb hem nu 1 jaar, maar wil hem eigenlijk nog wel 2 jaar hebben. Het blijven verder, mooie en fijne auto's.

Ik kan nu een 2e hands katalysator krijgen voor 90 euro. Maar moet ik alleen het gedeelde onder de auto vervangen? Of met spruitstuk? Want het gedeelde wat ik nu kan krijgen voor 90 euro, is het gedeelte alleen onder de auto. En aangezien de foutcode 'Katalysator onder de drempel is', lijkt mij het onderste gedeelte genoeg. Of sla ik de plank helemaal mis, en heb ik het stuk tot aan het spruitstuk nodig?
En laat de lambdasondes dan ook testen, en zonodig, vervangen.

Maar dit probleem zal inderdaad nog met de vorige motor te maken hebben gehad, en de katalysator daardoor in zeer slechte staat hebben gebracht..

Nog tips verder..?

PS. Excuses voor mijn late reactie, ik had geen mail gekregen dat er gereageerd was!?!?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Onderdelen plaatje is niet echt duidelijk op het internet. Maar spruitstuk ziet er uit als 4-2-1 en geen voorkat?
Daarna een pijp met kat en middelste demper? Die pijp met kat kun je aankomen? Voor die prijs doen.

Voor jezelf om er van te leren, zou ik een log maken van de lambda-sondes bij zo'n 90 - 100 km/u met de oude kat en de vervangende.
Kun je gelijk zien of die beter is en wat voor signaal je zou moeten hebben.

sccambuur (0), 12 jaar geleden

Ja klopt helemaal.

Voor 90 euro heb ik het gedeelte zonder spruitstuk. En voor 150 euro kan ik aan het gedeelte, met spruitstuk komen..

Dat is inderdaad een goed idee om er een log van te maken. Dan hoop ik dat dit probleem opgelost is dan.

Nog een simpele vraag, met misschien een moeilijk te geven antwoord. Als ik kortste afstanden rijd, of dus beneden de 80 km/h, of boven de 130 km/h rijd, dan krijg ik de foutcode dus niet. Houd dit dan ook in dat de katalysator dan dus wel goed werkt? En dat de KAT alleen niet goed werkt bij een constante snelheid tussen de 80 en 120 km/h?? Of gaat deze theorie niet op?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Het is gebruikelijk dat de foutcode pas na langere tijd komt - soms ettelijke honderden tot wel duizend kilometer.
Dan wordt het lastig om iets met betrekking tot snelheid te kunnen zeggen.
Verder ligt het er aan waar/wannneer/hoe de ecu meet om te zien of de kat nog werkt.
Niet ieder merk gebruikt dezelfde minima en maxima (voornamelijk belasting en toerental).
Wel zal bij iedereen de motor op temperatuur moeten zijn en de lambdasondes en kat ook. Bij extreem korte ritten gebeurt dat niet.

Het gebeurt dat de kat stationair het nog doet en soms zelfs door de apk-meting komt, maar zo gauw je de motor belast niet meer werkt.
Er zijn gradaties in hoeveel kapot/hoeveel werkt er nog. Vandaar dat die ecu's belast meten en wat eerder reageren als de 4-gas meting.
Kennelijk meet jouw ecu tussen pak em beet 80 en 125 km/u. De kat zou misschien onder de 80 (in een hoge versnelling) nog kunnen werken.
Bij hogere snelheden (als er nog meer uitlaatgas is) werkt deze net zo min (of nog minder) als in het testgebied.

sccambuur (0), 12 jaar geleden

Oke wederom bedankt. Ik heb inmiddels de katalysator besteld. 111 euro incl bezorgkosten, dus dat valt mee.

Ik hoop em morgen of overmorgen binnen te hebben, en dan hopelijk vrijdag, of begin volgende week gaat die naar de garage.
Ik zal de garage opdragen de ECU te meten met de oude en nieuwe kat, om het verschil te zien.

Dan nog dit: Ervan uitgaande dat mijn kat, uiteindelijk is overleden, aan de gevolgen van de kapotte vorige motor. Heeft het nu andersom eventueel ook gevolgschade dan?

Bedoel ik rij nu waarschijnlijk een tijd met een kapotte Katalysator rond, maar hij is 5 weken terug wel door de APK gekomen (4-gasmeting was goed). Waarschijnlijk, zoals jij zei, werkt die stationair dan nog wel goed.

Maar het is nu toch hopelijk niet zo, dat deze kapotte katalysator, nu 3 kwart jaar, mijn nieuwe (2ehands) motor weer heeft verkloot???
Want dan is het voor mij echt onbegonnen werk, en houd het een keer op. 2x een nieuwe motor zou voor mij echt te gek zijn..

Overigens misschien nog wel een nuttig iets is, hij heeft sinds de nieuwe motor, helemaal geen olie verbruikt.. Dat is met de BJ 2000 motoren wel eens anders hoor ik. Motorcode 1zzfe

Maar al met al denk ik nu hopelijk te dramatisch?? Hoop dat je dat kunt bevestigen (ondanks dat je van jou plaats de situatie natuurlijk niet echt kunt bekijken)

BVD

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik denk dat je nu iets te dramatisch bent. In jouw geval zal de vervangende motor weinig tot niets geleden hebben.

sccambuur (0), 12 jaar geleden

Beste Oldford,

De katalysator is vrijdag vervangen. Na enkele proefritten. Op 110 km/h, leek het nu goed te zijn. Echter kreeg ik de fout vandaag wederom, met een snelheid van 110 km/h terug.

Enige wat overblijft is, zijn dan de lambda sensors vervangen? Die zijn namelijk niet vervangen, er vanuit gaande, dat het de katalysator zou zijn..

Of kan het nog wat anders zijn? Want ik baal er nu wel even goed van, dat die weer terug is. En hoop dan maar dat het de lambdasensors zijn..

Bedankt maar weer.

Gr.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

2e hands kat voor een leuk prijsje of toch een kat in de zak?
Heb je naar de lambda signalen gekeken of ze gelogd? 4-gas test gedaan?

sccambuur (0), 12 jaar geleden

Tsjah daar kun je nu inderdaad weer aan gaan twijfelen :S

4 gast test was wederom gewoon goed (maar was die ook met de oude katalysator), en ook de signalen bleven gelijk, als met de oude katalysator.

Ik wil nu eigenlijk dan de lambasondes vervangen dan?

sccambuur (0), 12 jaar geleden

Nou we zijn er nog steeds niet achter wat het probleem nu echt is. De garage wil nu de lambdasondes vervangen, maar denkt dat voor 80% zeker te weten dat dan de storing weg is.. maar ja??

Ben ook bij Toyota dealer geweest, die komt eigenlijk met dezelfde conclusie. Echter de lambdasondes (2stuks, 1 voor en na de kat), zijn nogal prijzig. Gaat me totaal zo'n 400 euro kosten. Echter als er nog 20% kans is, dat het probleem dan nog niet is opgelost, en daarnaast is de katalysator dus al vervangen..

Iemand die nog hulp kan of ideeen kan bieden?

sccambuur (0), 12 jaar geleden

Inmiddels lamba sondes vervangen.. Na testrit meteen hetzelfde probleem weer. Voor mij is nu echt ff het einde zoek.. Ik weet echt niet meer wat het probleem nog kan zijn.. Heeft iemand nog enige tips of advies??

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.