Avensis D4 motor
km stand ca 72000 gebruikte brandstof Shell of Total Euro 95
In mijn Avensis zijn binnen 3 maanden 2 verschillende lambdasondes defect geraakt. Eén met een defect in het verwarmingselement en de ander met en defect in het meetcircuit.
Overal waar ik informeer krijg ik te horen dat lamdasonde nagenoeg nooit defect gaan. In totaal zitten er vier sondes in de motor, gezien de prijs ( 172,-- excl btw en montage per stuk) begin ik het benauwd te krijgen. Blijkbaar zijn de sondes van Toyota niet erg betrouwbaar.
wie heeft soortgelijke ervaringen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dag j hp
Het klopt dat er wel eens lambdasensoren defect gaan.
Ik zou hier navraag doen bij uw toyota dealer, want er zijn auto's met D4 motoren waar nieuwe software in de ECU moet worden geladen(deze zijn als t goed is bekend bij hun dealer).
Ook klopt het dat men eerst de lambdasondes vervangt, deze storing word met diagnosetester ook uitgelezen als een sonde.
Mijn toyotadealer schijnt van niets te weten want ik heb me er bij hun toch zorgelijk over uitgesproken dat er twee in zo'n korte tijd kapot zijn gegaan en ik er bang voor ben dat de andere twee ook weldra zullen volgen. e dealer zegt navraag gedaan te hebben bij de importeur maaar er zou toich verder niets geks aan de hand zijn. Bedankt voor je reactie vast Toyoya
20 jaar
Helaas een halfjaar verder, intussen is de ruitewissermotor defect gegaan, maakte eerst een hels ruisend lawaai en hield toen plotseling op, (jawel natuurlijk tijdens een hevige regenbui). Inmiddels heeft het controle lichtje van het managmentsysteem 3x weer gebrand en is na enkele honderden kilometers tot 2x toe weer uitgegaan. Nu de derde keer blijft het weer branden. Vandaag naar de garage geweest om de foutcode uit te laten lezen.
Resultaat erg vaag: er wordt een fout aangegeven die er niet is. oplossing de computer is kapot en moet vervangen worden. Er zal nog door mijn dealer over worden geinformeerd bij Toyota.
Zijn er inmiddels meer mensen met een D4-motor benzine ! met soortgelijke ervaringen?? Of ben ik de enige die straatarm wordt aan de reparatiekosten van een Toyota.
20 jaar
Dag J HP is uw software probleem opgelost want ik zit met hetzelde probleem met mijn avensis
Bedankt
Hallo M sm Binda
Mijn avensis heeft inmiddels 105000 km gelopen en er zij nu totaal 3 sondes vervangen, de laatste 2 waren echt stuk ( verwarmingselement) nog steeds blijft de auto al sinds het begin van de problemen rond de 65000 km regelmatig foutcodes geven. meestal katalyst bank 2 below efficiency, of te wel de kat doet te weinig. Kort gelden is er weer gemeten aan de auto en is vast gesteld dat dat kat niets zou doen. Ik ben er nog niet uit of hij altijd niets doet of soms niet, hij kan hele tijden goed lopen zonder fout melding en ook bij de apk keuringen zijn er geen fouten geconstateerd in de uitlaatgassen. Bovendien doet het probleem zich steeds voor wanneer de motor een tijdje op hele lage belasting rijd, ( meestal bij afdalen van hellingen). Ik heb zitten denken of het niet mogelijk is dat kat en sondes te koud worden, ze zitten immers direct voor achter de gril. Wellicht wordt de kat te koud om te werken en worden de voorverwarmingselementen van de sondes door langdurige inschakeling overbelast Mijn gagarage is nu op zoek naar een andere kat. Maar dat is moelijk wat de D4 is weinig verkocht. Overigens is de Avensis een typisch in engeland gefabriceerde auto die aan alle kanten rammelt. (deurknopjes dingen onder het dashbord). Jammer want Toyota zou toch zo goed moeten zijn.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar