auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Carina E: lekstroom

Bouwjaar: 1997

Hallo Problemcar leden

Ik ben nieuw op dit forum. Ben zelf niet een auto techneut (wel handig) maar wil heel graag gebruik maken van de kennis die op het forum aanwezig is.

Ik zit met het volgende. Mijn Toyota Carina E 1997 heeft een flinke lekstroom. Ik heb de ANWB er bij gehad en we hebben alle zekeringen er uit gehad om te kijken in welk circuit het zit. Dat heeft helaas niets opgeleverd. Ik moet nu in eerste instantie zelf verder op zoek. Ik heb een Haynes manual en daarin wordt de locatie van de fuseboxes aangegeven (bestuurderskant en in motorcompartiment). Het verwarrende is echter dat in de beschrijving van het electrisch systeem er ook sprake is van een "passenger fusebox". Is die er inderdaad?

Verder zouden tips voor mij heel welkom zijn. Ik zit zelf te denken aan radio (kan aan zonder dat de auto op contact staat). Verder heb ik al een tijd wat problemen met het portierslot, is wat naar achteren gekomen en draait moeilijk. Zou dit uiteindelijk iets van sluiting kunnen veroorzaken? Moet er bij zeggen dat bij een bijna lege accu het licht aangelaten signalerings signaal klonk. Volgens de ANWB man zou dit niets hoeven te betekenen omdat bij lekstroom er van alles zou kunnen gebeuren. Op het moment dat er weer spanning op de accu staat is het geluid weg.

Een heel verhaal maar ik hoop van harte dat jullie er iets mee kunnen. Waarvoor alvast dank!

Geplaatst door

Jos W. (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Update. ABS lichtje brandt ook

Jos W. 0

8 jaar

Wat betreft het ABS lampje (storing) , dit kun je het beste uit laten lezen bij de garage ,
(als het ABS lampje brand werkt het ABS remsysteem ook niet , het normale remsysteem uiteraard wel).

Weet je nog hoe hoog de lekstroom was ?

Als de anwb alle zekeringen er uit gehad heeft en er is nog steeds een grote lekstroom aanwezig dan ligt de oorzaak
9 van de 10 keer bij een ongezekerde verbruiker. ik denk dan met name aan de Dynamo (diodebrug defect).

autoradio zou kunnen , maar als deze via de zekering in het zekeringen kastje aangesloten is, dan heeft de anwb dit circuit
al uitgesloten , behalve wanneer de autoradio rechtstreeks (niet origineel) op de accu aangesloten is dan zou je dit als eerste
kunnen testen door de radio los te koppelen >radio uitbouwen en stekkers er uit halen, en dan de lekstroom meten .
indien er na los koppelen van de radio nog een hoge lekstroom aanwezig is dan onderstaande controleren .

Haal de Min/massa klem van de accu Los en koppel de pluskabel op de dynamo Los,
(zorg dat de dynamo pluskabel geen metalen delen kan raken, evt. ff isoleren voordat je gaat meten)
Nu kun je met een multimeter (minimaal 10A meetbereik) tussen de min pool van de accu en de losgemaakte min/massa kabel de lekstroom meten,
als de lekstroom dan weg is , is de Dynamo een mogelijke oorzaak.
indien je een Amperetang hebt , heeft dat de voorkeur om lekstroom te meten.

Wat betreft de "passengers fusebox" zegt mij niets, lijkt mij sterk dat er 3 zekeringkastjes aanwezig zijn .

[url=http://postimg.org/image/lsfjksdtx/][img]http://s26.postimg.org/lsfjksdtx/lekstro...[/img][/url]

succes .

limbra 1655
vip badge

8 jaar

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Klinkt heel helder wat je zegt. Dynamo heb ik zelf niet aan gedacht (niet zo gek want zo veel weet ik er niet van) maar de ANWB ook nog niet.

Ik krijg vanmiddag bezoek van iemand de er wat meer kijk op heeft. We gaan jouw plan dan uitvoeren. Laat ik je nog weten wat daar uit komt.

Jos W. 0

8 jaar

Limbra, volgens mij heb je helemaal gelijk. Vanavond heeft iemand de boel doorgemeten. 3,3 a lekstroom. Hij gaat ook uit van een defecte dynamo. Auto naar de garage gebracht, morugen meer nieuws.
Nogmaals dank voor het meedenken. Super!

Jos W. 0

8 jaar

3,3A is een hoge lekstroom , staat ongeveer gelijk aan het verbruik van een 40watt lamp ,
dat trekt de accu idd leeg na een tijdje .

hou ons op de hoogte , we horen het graag wat de bevinding van de garage is .

limbra 1655
vip badge

8 jaar

Nieuwe dynamo zit er in, hij loopt weer als een zonnetje. Hartelijk dank voor je advies. Hiermee hebben we zoekwerk en kosten van de garage kunnen besparen!

Jos W. 0

8 jaar

Mooi dat het opgelost is , bedankt voor de feedback .

limbra 1655
vip badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.