Goedenmiddag allemaal,
Sinds enkele maanden, eigenlijk na monteren van de winterbanden + LM velgen, trilt/schudt mijn prius licht bij een snelheid tussen de 95 en 120 km per uur. Let wel, niet in het stuur, maar in de carrosserie. Omdat ik nooit eerder met winterbanden had gereden, dacht ik dat dit een typische eigenschap was, gelet op het grovere profiel. Na montage van mijn zomerbanden + velgen, voel ik het echter nog. (of zit dit tussen de oren). Volgens de plaatselijke vacospecialist komt trilling/schudden die je in je stoel/carroserie voelt vanuit de achterkant. Onbalans in je voorkant, geeft trilling in het stuur. Hij heeft vandaag een kleine onbalans gemeten in een van de 2 achterbanden en deze beiden gebalanceerd. Dit geeft echter niet het gewenste resultaat. Mijn prius is uit 2008 en heeft pas 88000 km op de teller staan. De michelin zomerbanden, waarvan er 2 een jaar oud zijn, zijn gemonteerd op de originele toyoya velgen. Heeft iemand dergelijke ervaring? Het voelt aan alsof de banden te hard zijn opgepompt en je overdreven veel wegcontact (lees oneffenheden) voelt. Moet ik het zoeken in de banden, schokbrekers (lijkt mij onwaarschijnlijk) of in de ophanging? Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties cq ervaringen.
Ps: volgende week zaterdag kijkt een bevriende toyota monteur naar dit probleem, maar wellicht hebben jullie suggesties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op wat voor velgen zijn de winterbanden gemonteerd? Het zou kunnen dat de velg niet goed sluit op de flens, waardoor die excentrisch onder de auto staat. Dat kun je zien als je de auto op de krik zet en opkrikt zodat de band net van de ondergrond is. En dan langzaam draaien. Als er iets niet in orde is zie je het meteen. De band zal namelijk op één bepaalde punt de grond raken.
Mogelijke oplossing(in mijn geval iig)was alle wielbouten losdraaien (opgekrikt)Dan een voor een aandraaien(handvast)en de wiel klein beitje bewegen zodat de wielbout het wiel centreert. en dat voor ieder wielbout. Dan alle wielbouten met een sleutel aandraaien.Dan pas de auto laten zakken. Evt. nogmaals bovenstaand test uitvoeren. Als dat niet helpt, zal de bandenboer het nogmaals noeten onder handen nemen.
[quote=voyager]Op wat voor velgen zijn de winterbanden gemonteerd? Het zou kunnen dat de velg niet goed sluit op de flens, waardoor die excentrisch onder de auto staat. Dat kun je zien als je de auto op de krik zet en opkrikt zodat de band net van de ondergrond is. En dan langzaam draaien. Als er iets niet in orde is zie je het meteen. De band zal namelijk op één bepaalde punt de grond raken.
Mogelijke oplossing(in mijn geval iig)was alle wielbouten losdraaien (opgekrikt)Dan een voor een aandraaien(handvast)en de wiel klein beitje bewegen zodat de wielbout het wiel centreert. en dat voor ieder wielbout. Dan alle wielbouten met een sleutel aandraaien.Dan pas de auto laten zakken. Evt. nogmaals bovenstaand test uitvoeren. Als dat niet helpt, zal de bandenboer het nogmaals noeten onder handen nemen.[/quote]
Bedankt voor je reactie. De winterbanden zijn gemonteerd op nieuwe, lichtmetalen velgen. Maar zoals je kunt lezen, ziijn inmiddels mijn zomerbanden + velgen weer gemonteerd en daar voel ik hetzelfde nerveuze schudden vd auto. Het is in mindere mate vergelijkbaar met het rijden op kinderhoofdjes van vroeger of overdreven wegcontact mbt de oneffenheden.
10 jaar
Iedereen bedankt voor het meedenken, maar afgelopen week is ie van top tot teen nagekeken door een bevriende toyotamonteur. Nergens speling, zoals verwacht. Maar we konden zien dat 1 band wat hoogteslag vertoonde en wat oneffen leek (flatspotting). De 2 achterbanden zijn inmiddels vervangen en het probleem is opgelost. topic kan gesloten worden.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Prius of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar