Goedemorgen, ik heb even een vraagje voor mensen met meer technische kennis dan ik. Ik reed met mijn Carina E gisteren, niets aan de hand, maar na een uur stilstaan, wil ik weer naar huis en rij weg bij het eerste stoplicht en ik merk dat hij ineens helemaal niet goed klinkt, beetje als een lekke uitlaat, hij heeft duidelijk een stuk minder vermogen, bij rijdend gasgeven klinkt het heel eng rauw en rommelig (beetje als zo'n Aixam brommobieltje), en ik rook een benzinelucht in de auto. Als hij stationair draait, lijkt het minder erg, maar hij vibreert meer dan anders en als je om de auto loopt, hoor je wel degelijk ook dan een 'plopperig' geluid uit de uitlaat komen.
De motor werd niet te warm, het 'check engine'-lampje staat niet aan en de computer geeft geen foutcodes.
De bobine en bougiekabels doorgemeten. Lijken oke. De ontsteking lijkt er wel eentje voor een lean burn motor te zijn, met een losse bobine, maar dit heeft jaren goed gewerkt dus weet niet of dat de reden is voor dit probleem. Ook heeft de verdeler trouwens een stekker met 3 connectoren i.p.v. vier, zoals in alle boeken staat vermeld. Dus ik heb ook geen idee wat daar de reden van is of wat de weerstandswaardes van een driepool zou moeten zijn, dus die kan ik nu niet doormeten.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn dat de motor zo slecht loopt? Ik ben als de dood dat de distributiesnaar een tandje verschoten is of iets dergelijks. Enige hulp wordt enorm gewaardeerd.
Groeten aan allen,
Dominic
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt er op dat de motor op 3 cilinders loopt , controleer welke cilinder niet mee doet , je kunt dit doen door de bougies er 1 voor 1 uit te draaien en naar de kleur en zeker de staat te kijken , als er 1 nat of git zwart is is dat waarschijnlijk de cilinder die niet mee doet , , je kunt ook 1 voor 1 de bougiekabels los nemen en luisteren of er iets veranderd in de loop , de cilinder die niet mee doet zal geen verandering in de motorloop geven , gebruik een goed geiisoleerde tang , je kunt de bougiedoppen alvast iets los maken zodat ze bij de test er makkelijker af gaan .
Hallo, bedankt voor uw antwoord. Een technisch onderlegde buurman dacht niet dat ie op drie poten liep, ook omdat dat waarschijnlijk een foutmelding had gegeven op het dashboard, maar ik zal dat nu zo gauw als ik kan toch even controleren. Ik laat het weten als ik erachter ben. Mocht dat het niet zijn, weet u zo nog iets anders wat het zou kunnen zijn?
5 jaar
Tja, tegenwoordig krijg je wel een melding op het dashboard als de motor op 1 of meer cylinders minder loopt, maar in 1994?
Ik ben bang dat de techniek toen nog niet zo ver was.
Bij de carina krijg je nog geen foutcode omtrent misfiring .
Dus eerst bovengenoemd maar eens controleren .
Distributie is makelijk te controleren door het deksel van de distributie verwijderen.
Alle bougies vervangen voor nieuwe, maar ruwe loop, slechte gasrespons en vibratie (dat laatste vooral bij stationair) zijn er nog steeds. Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
5 jaar
Distributie timing al gecontroleerd ?
Vanmiddag verdeelkap en rotor vervangen, die waren aardig versleten, dus dat kon sowieso geen kwaad, maar probleem blijft. Ik heb voor morgen een stroboscoop geregeld om de timing te bekijken. Als dat verschoven is, moet ik er alleen achter zien te komen hoe dat komt. Het probleem was er namelijk van het een op andere moment, en is niet weer goed geweest. Het enige dat ik nog kan verzinnen is een verdeler die kapot is gegaan, een map-sensor die de geest gegeven heeft, of de distributiesnaar die een tand verschoven is. Klinkt dat logisch?
5 jaar
De nokkenassen staan op merk t.o.v. krukas. Timing van distributiesnaar staat goed, met 10° vervroeging. Alleen is het wel zo dat zo gauw je gas geeft, het merkje helemaal buiten de schaal loopt, maar misschien hoort dat, dat weet ik weet niet.
Ben bang dat hij dan toch naar de garage moet, à 100 euro per uur... 😣
5 jaar
100 euro per uur , waar ga je heen dan , hebben ze daar een gouden vloer of zo ?
De Toyota garage in Heiloo. Dat is het uurtarief voor onderzoek, zei hij. Dus dan is er nog niets gerepareerd...
Maar de lijst met dingen die ik zelf kan nagaan, wordt rap kleiner en het probleem is nog niet gevonden.
5 jaar
De bougie van cilinder no.3 zag er niet goed uit (zie foto) en ook de nieuwe bougie in die cilinder is na 3 keer starten en in totaal misschien 2 minuten lopen al aardig zwart geworden. Roet, niet nat.
5 jaar
Jij zegt dat je krukas nokkenas timing verloopt als je gas geeft dat kan niet want jouw carina heeft geen nokkenasverstelling .
Ik denk dat je de multiriem bedoeld dit is de vervroeging voor je ontsteking .
Je distributie dien je te controleren door krukas op bdp (cillinder 1 bovenin)
Als je dan je nokkenas bekijkt staat er een klein centertje in het nokkenas wiel en deze moet corresponderen met een puntje in het blok .
Als dit een nieuwe bougie is , dan schiet mij maar lek , hoelang zit ie er in , dit is meer een bougie die er al duizenden km in zit.
ga nou weer eens ff terug naar het begin, en kijk zoals kaleido ook al schreef of de motor wel op alle 4 cilinders loopt. (meet eens compressie bv) Eerst diagnose stellen, daarna onderdelen vervangen. en even terzijde, met zo een auto kun je ook prima terecht bij een garage die de helft van dat uurloon rekent hoor.
Daan) Ik zei dat de timing van nokkenassen tov krukas nog steeds goed is, niet dat de timing van de nokkenassen verloopt. Wat ik bedoelde is dat de vervroeging ervoor zorgt dat bij gasgeven het merkje (op de krukas) van de distributie buiten de schaal loopt.
Kaleido) Ik zei dat de foto de oude bougie was, degene die eruit kwam. Daarnaast is het zo dat de nieuwe bougie ondertussen na 2 minuten lopen ook al zwart is.
Harry) Ik heb inderdaad voor dit weekend een compressiemeter geregeld. Maar de juiste spullen vinden is lastig als je geen maat hebt in die business, dus de bobine, bougies, verdeelkap en bougiekabels checken was het eerste wat ik gedaan had om te kijken of een misfire of een eventueel lopen op 3 cilinders te achterhalen was. Ik heb daarbij meteen de bougies maar vervangen, want die kosten toch bijna niks. Hopelijk weet ik na de compressietest meer.
Als u trouwens een garage weet die minder kost, hoor ik het graag. Hoorde vanmiddag dat zelfs een lokale diëtiste 88 euro per uur rekent 😒
5 jaar
[quote=Dominicarina]De nokkenassen staan op merk t.o.v. krukas. Timing van distributiesnaar staat goed, met 10° vervroeging. Alleen is het wel zo dat zo gauw je gas geeft, het merkje helemaal buiten de schaal loopt, maar misschien hoort dat, dat weet ik weet niet.
Ben bang dat hij dan toch naar de garage moet, à 100 euro per uur... 😣[/quote]
Het bovenstaande bedoel ik en anders even duidelijker zijn is wel zo handig als mensen je willen helpen.
Nogmaals je distributie hoort niet buiten de schaal verlopen .
Waarover jij wel spreekt.
Dit controleer je met stilstaande motor.
Overigens gaat het het erom dat eerst je basis zaken in orde zijn vonk / brandstof en compressie stap 1
Daarna zaken als brandstofdruk / timing distributie / timing ontsteking stap 2
Daarna doorslaan v.d bougiekabels / controle op je mapsensor / en evt signaal v.d lambdasonde .
Hallo,
Ja in dat stukje staat precies wat ik bedoel. De nokkenassen en krukas staan op merk tov elkaar. Vervolgens met draaiende motor staat het merkje van de krukas op 10° vervroeging, ook goed. En als je dan gasgeeft, werkt de vervroeging ook en loopt het merkje buiten de schaal. Of dat laatste zo hoort, weet ik niet.
Nogmaals, compressie en brandstof kan ik niet zomaar checken, dus we hadden alvast naar de ontsteking en timing gekeken, om die vast uit te kunnen sluiten.
5 jaar
Even een update, de compressie van alle cilinders is goed, ruim 12 bar waar het minimaal 10 moet zijn. En dat na 308.000 kilometer. Duurt wel een paar slagen voor hij op die totale druk komt, maar is verder stabiel.
Map-sensor gecontoleerd, maar helaas alleen met multimeter. Reageert zoals verwacht op het gaspedaal, alleen wat de exacte waardes daarvan zouden moeten zijn en bij welke druk, weet ik niet. Is er iemand die die waardes kent?
5 jaar
De waarden die ik hier heb staan zijn bij :
0.133 bar ( mm Hg 100) = 0.3 - 05 volt
0.400 bar (mm Hg 300) = 1.1 - 1.3 volt
0.667 bar (mm Hg 500 ) = 1.9 - 2.1 volt
Kun je prima meten met de multimeter .
Dat ie wat later op compressie komt kan door vervuiling op de klepzittingen komen (minimale lekkage) wordt ie oud mee.
Niemand?
5 jaar
Wat bedoel je met niemand ?
Of er niemand is die een idee heeft van wat het probleem zou kunnen zijn. Iets waar we nog niet aan gedacht hebben.
5 jaar
Heb je de mapsensor al gecontroleerd?
Compressie meten. Mogelijk klep doorgebrand, mogelijk een slechte bougie kabel, ETC
5 jaar
Bedankt voor de reactie voyager, maar lees eerst even wat er allemaal al gebeurd is ;)
5 jaar
Dan wordt tijd om het uit de handen te geven aan specialisten.
Er wordt duidelijk niet goed naar de distributietiming gecontroleerd o.a.
5 jaar
Hoe bedoel je er wordt niet goed naar timing gecontroleerd? Behalve dat het een beetje vreemde zin is, is de timing wel gecontroleerd. Wat was daar niet goed aan?
5 jaar
Dominicarina een paar postings terug heb ik de map waarden opgegeven heb je deze al gecontroleerd ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar