Mijn vraag gaat over een motorboot die een Nanni binnenboordmotor heeft. Nannie heeft de Toyota 1KZ motor gemariniseerd die ook te vinden is in de Toyota Hilux, Prado, ...
Het verhaal begint zo:
We hebben panne gehad op zee, waar het vermogen van de motor weggevallen is. Precies of je vaart in een net. Daardoor hebben we meteen de motor uitgeschakeld en bij het openen van de motorruimte kwam er ons een hele wolk stoom tegemoet en zag je koelwater in het kiel liggen. Volgens het dashboard is de temperatuur niet boven de 90° geweest. De boot is dan afgesleept naar de haven en daar zijn we opzoek gegaan naar de oorzaak van het probleem.
De volgende testen hebben we uitgevoerd in de zoektocht naar het koelwaterprobleem:
- Koeldop getest -> perfecte staat
- Druk op het koelsysteem gezet -> geen lek, druk bleef staan.
- Waterpomp gedemonteerd en gecontroleerd -> ziet er als nieuw uit.
- Thermostaat getest -> gaat open op de juiste temperatuur.
- CO2 meting gedaan boven het expansievat. Deze was positief, dus er zaten uitlaatgassen in het koelwater.
- Compressietest gedaan -> in orde
- Kop gedemonteerd en binnen gedaan bij een specialist. Deze heeft ze afgeperst en afgevlakt en heeft de kop goed bevonden.
- Omdat de turbo er toch af was, hebben we deze laten reviseren. Deze was nog in orde, er zijn nieuwe dichtingen en lagers in geplaatst.
- Koelwaterkoeler zelf gereinigd.
- Nieuwe koppakking geplaatst en alle onderdelen opnieuw gemonteerd.
Bij de testvaart hadden we echter opnieuw hetzelfde probleem. Op 2000 rpm kwamen er luchtbellen in het koelsysteem en werd het koelwater naar buiten geduwd. De CO2 meting, was terug positief. Daarop hebben we de kop opnieuw gedemonteerd en zelf afgeperst op 7,5 bar met heet water. Eerst de koelwaterkant, daarna de uitlaatgassenkant. Er was niets te detecteren. Uiteindelijk toch beslist een nieuwe kop te steken, omdat we van alle componenten zeker waren en er echt geen andere oorzaak meer kon zijn. De kop die we hebbe gekocht is niet via Nanni gekocht, maar op motor code. Dus de kop van een 1KZ motor. We hebben gezien dat de zowel de 125pk als de 140pk uitvoering dezelfde kop heeft bij toyota. Onze motor heeft wel een vermogen van 200pk, maar alle ingangen, uitgangen en montage gaten zijn hetzelfde. Bij de testvaart was het koelwaterprobleem opgelost! Het moest dan toch een haarscheur geweest zijn.
Enkel hebben we nu een nieuwe probleem. We geraken met de motor niet boven de 2600 rpm. In de zoektocht naar de oorzaak hiervan hebben we de volgende zaken uitgevoerd:
- Uitlaatcollector afgeperst. Zowel langs de uitlaatkant als de koelwaterkant. Niets te zien.
- Injectoren opnieuw laten testen. Deze gaan op de juiste druk open.
- De 4 injectorleidingen afgekoppeld aan de injector en de diesel opgevangen bij het starten. Deze geven allen evenveel diesel.
- Op de nieuwe kop met voorgemonteerde kleppen en nokkenas de speling, lengte nokken, diameter kleppen, grootte ingang en uitgang, lengte kleppen gecontroleerd. Deze zijn allemaal hetzelfde als op de oude kop en wat voorgeschreven staan in het werkboek.
- Timing distributieriem gecontroleerd
- Intercooler gereinigd + afgeperst
- Wastegate turbo op 1,16bar opgezet en gaat open bij de juiste druk
- Extra diesel bijgepompt tijdens het varen geeft geen verschil; enkel rook
- Bypass van kleine filter die tussen de inlaat en de injectiepomp zit. Deze ook op druk gezet met externe pomp op 1,3 bar gezet tijdens het varen. Hieruit konden we opmerken dat zowel de injectiepomp volledig wordt ingedrukt door de turbodruk en de turbodruk dus aan de juiste druk komt.
- Timing injectiepomp veranderd, gaf enkel meer rook.
- Tijdens het zoeken naar de oplossing hebben we ook het onderhoud gedaan en vonden zowel in het prefilter als brandstoffilter heel fijne blinkende vlokjes. Hierdoor verdachten we de injectiepomp. Deze is een mechanische rotatieinjectiepomp en van het merk DENSO. Deze hebben we dan gedemonteerd en binnengebracht bij een specialist. Deze vroeg zich af waarom we de pomp binnen brachten, want hij had nog nooit een pomp in zo'n goede staat binnengekregen. Alle testen waren in orde.
- Om zeker te zijn dat er geen blokkade zit in het brandstofsysteem hebben we na het monteren van de gecontroleerde injectiepomp, zowel de aanvoer als de retour rechtstreeks op een jerrycan geplaatst op de injectiepomp. Dit leverde 50rpm extra op doordat de tegendruk van de filters wegvalt.
- Aangezien 1 koelwatersensor de gloeibougies aanstuurt, hebben we deze afgekoppeld tijdens het varen, zodat we zeker zijn dat deze niet aanblijven tijdens het varen.
- Als laatste hebben we nog met een camera het onderschip en voornamelijk het schroef bekeken. Hier hebben we amper aangroei op en er zit niets in het schroef.
- De schroefas is ook met de hand eenvoudig te verdraaien.
Tijdens de testvaart zien we dus dat de motor tot 2600 toeren gaat. Dan hebben we nog 1/4 van de gashendel over. Als je ze deze verder duwt, gaat het toeren niet omhoog, het motorgeluid verandert niet en de motor gaat een beetje extra roken. De motor start heel goed en tot aan de 2600 toeren klinkt en reageert de motor ook alsof er niets aan de hand is. De motor moet normaal 3600 toeren draaien belast. In neutraal draait hij 4000 toeren en dat doet hij ook.
Kan iemand ons helpen in onze zoektocht? Onze ideeën zijn volledig uitgeput.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het toerental wordt geregeld en begrensd door de inspuitpomp bij degelijke motoren, dus naar mijn mening zit het probleem daar ook.
Wat is overigens het maximale toerental van deze motoren?
Dit omdat gemariniseerde motoren vaak wat geknepen worden....
Dat was ons idee ook, vandaar dat we de pomp hebben binnen gebracht.
De motor loopt normaal gezien 3600 toeren, maar nu dus maar 2600 toeren.
In neutraal draait de motor wel 4000 toeren.
1 jaar
Als het niet de inspuitpomp is denk ik aan electronica, maar in hoeverre die aanwezig is bij deze motoren weet ik ook niet...
De elektronica op deze motor is zo goed als niets. Enkele sensoren en twee relais. Het enigste was volgens ons via elektronica kon, is dat de voorgloeibougies aan beleven. Dit hebben we ook gecontroleerd, maar gaf geen resultaat. Bedankt alvast om mee te denken!
1 jaar
De vraag is of de pomp ook getest is op werktoerentallen en of die dan de opbrengst heeft die nodig is om z'n vermogen te halen...
Klopt, we hebben deze binnen gedaan bij Claes Revisie. Deze zijn gespecialiseerd in injectiepompen, maar we hebben spijtig genoeg geen rapport mee ontvangen.
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Hilux of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar