Beste mensen,
Bij mijn Celica uit 2000 begon het Motormanagement lampje te branden. En heb hem toen laten uitlezen, daar kwam uit ' Misfire cylinder 3'
Alle bougies zijn vervangen. En hij is gereset, en het 'leek' goed. Nu begint na 100km ongeveer, weer mijn motormanagement lampje te branden.
Heeft iemand enig idee wat dit probleen kan zijn? En wat ik moet vervangen om hem goed te krijgen. Het lijkt wel alsof de motor af en toe overslaat..
Hoop dat iemand hulp kan bieden!
Groeten Robbie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer de bobine van cil 3 eens. Of wissel hem eens om met cil 2. mogelijk een slechte bobine(als deze motor penbobines heeft. anders een de bougiekabels controleren) of een probleem in het brandstofsysteem. Laat de fuel trim waardes eens uitlezen. (zowel short als long) en vertel ze ons eens.
Zou er niet te lang mee wachten om verdere gevolgschade te voorkomen.
succes
Oké. Breng hem morgen meteen bij de garage. En zodra ik meer weet hoor je het.
Ik weet wel dat de CO uitstoot, en Lambda waarde iets te hoog waren, na vervangen van bougies, was dit wel goed! Weet niet of dit nog belangrijke informatie is?
Wat zal verdere gevolgschade zijn..?
Overigens als ik de codes reset, dan is het 'tijdelijk' wel ff goed. De fout komt niet direct terug. En hij rijd opzich wel goed, heeft nog wel power enz..
Bedankt voor je snelle reactie!
13 jaar
de gevolgschade KAN een gesmolten kat zijn. Als er onverbrande brandstof in de kat komt(door bv een slechte ontsteking/te rijk mengsel),kan hij gaan smelten --->
Als je hem reset wil dat zeggen dat het 'geheugen' van de computer weer even is opgeschoond. als je weer gaat rijden en de computer registreert nogsteeds een te rijk mengsel (lambda) gaat het lampje vanzelf weer branden. Dus "resetten"helpt niet.
met de Short en long term fuel trims kun je zien wat voor mengsel de motor krijgt (arm/rijk)
Bedankt Maarten. Hij gaat morgen weer naar de garage, en word die opnieuw nagekeken, en heb ff een printscreen van jou adviezen/tips gemaakt, zodat de garage daar even naar kijkt. Heb zelf helaas niet zoveel verstand van autos.
Hoop dat het probleem snel word opgelost!
Nogmaals bedankt!
13 jaar
Maarten. Auto is bij de garage geweest, deze geeft aan dat de Lambdasonde moet worden vervangen..? Ik heb er echt weinig verstand van, maar dit zou moeten kunnen kloppen toch? Deze zorgt ervoor dat de katalysator goed werkt. Dus dit zou het probleem kunnen zijn lijkt me? Weet alleen niet wat de kosten zullen zijn :S
Bedankt
13 jaar
robbie,
als ik eerlijk ben denk ik niet dat het probleem aan de lambdasonde ligt. (kan er natuurlijk naast zitten) Omdat:
de testkast een fout herkend op de ontsteking van cil 3. Dus waarschijnlijk zal de lambdasonde hierdoor een te rijk mengsel meten en daardoor een fout opslaan. Ook omdat je zegt dat wanneer je hem reset,de storing even weg blijft. IK DENK dus dat de lambda best goed z'n werk doet,maar dat het probleem voor de uitlaat zit. Nogmaals,niet om de garage in twijfel te trekken,maar ik ga af op wat ik van jou lees.
succes ermee!
p.s. om helemaal overtuigd te zijn,kun je vragen of de gar. het lambdasignaal wil bekijken.
Hmm oké. Feit is wel, dat ik nu inmiddels alweer 200km heb gereden, zonder dat de fout terugkomt. (is dus gisteren bij de garage weer gereset) ging er vanuit dat die wel terug zou komen, echter nu komt die niet terug..
Garage zegt overigens nu dat die 2 foutcodes aangaf. Misfire Cylinder 3, en de lambdasonde. Ze zeggen, dat bij vervangen van de lambdasonde, automatisch de Misfire storing weg is, omdat deze 2 met elkaar te maken hebben. Maar ja, ik wil het idd dus zeker weten, aangezien ik geen zin heb, om steeds dingen van 200 euro te vervangen, om uiteindelijk alsnog ruim 1000euro kwijt te zijn :(.
Is je kijk nu anders, omdat het motormanagement ook storing in lambdasonde aangaf?
13 jaar
ik blijf erbij dat de misfire de oorzaak is en de lambda storing het gevolg.
misschien zijn er collega's die er anders over denken...
robbie,
hoe is het afgelopen met je auto?
Maarten,
Hij heeft een lambdasonde voor de auto besteld. Echter wegens 'prive omstandigheden' was deze week de garage gesloten :(.
Vorige week bij het uitlezen heeft hij echter wel het motormanagement gereset. En ik rij nu alweer bijna een week rond, zonder dat de storing terugkomt :(.
Wat nu te doen? Eerst zo laten totdat de storing terugkomt? Of wel de boel laten vervangen? Snap soms niks van die motormanagement lampjes :(
13 jaar
tja,die keus is aan jou. Als de garage hem toch voor je besteld heeft,zal hij hem er wel op willen monteren. ik hoor graag hoe het afloopt!
Komt goed. Hou je op de hoogte!
13 jaar
Hoi,
Heb zojuist jullie gesprek eens helemaal gelezen.
Als ik Robbie zijn problemen lees, dan kan ik niet meer, toevoegen eraan wat Maarten al heeft gezegd.
Verwissel je pen bobine van cilinder 3 eens met die van een andere cilinder. Mijn gevoel zegt dat je hetzelfde probleem, de misfire, dan op de andere cilinder hebt. Kleine moeite om dit uit te proberen en gaat je misschien nog wel een hoop geld schelen.
Lamda sonde zou ik laten zijn voor wat het is. Wat Maarten zegt zal dit waarschijnlijk een gevolg storing zijn van je misfire.
Groetjes
Hee,
Ik heb de lambda sonde vooralsnog niet vervangen. Ik rij nu alweer 2,5 week rond, zonder dat het lampje weer aan gegaan is (na een reset). Misschien is het uitzichzelf opgelost..?
In ieder geval, ik hoop dat het nu zo blijft, en als het wel gaat branden, dan maar weer verder kijken, en zal ik zeker nog een x proberen wat jullie hier aangeven.
Bedankt!
13 jaar
neem van mij aan,dat lampje gaat weer branden...
een storing in de auto gaat nooit uit zichzelf weg. waarschijnlijk heb je nou de kenvelden gereset,en starks als de computer niet meer bij kan regelen gaat het lampje weer branden. storing lambda,let maar op!
Dat denk ik eigenlijk ook wel hoor. Gaat toch wel weer branden gok ik. Maar ja, zolang het nu goed is, 'lijkt' het goed te zijn..Dus ja dan nog maar niet vervangen lijkt me. Als hij weer gaat branden zal ik er opnieuw naar laten kijken.
13 jaar
[quote=maarten4874]neem van mij aan,dat lampje gaat weer branden...
een storing in de auto gaat nooit uit zichzelf weg. waarschijnlijk heb je nou de kenvelden gereset,en starks als de computer niet meer bij kan regelen gaat het lampje weer branden. storing lambda,let maar op![/quote]
Yep, die lambasonde is volgens mijn bescheide mening niets mis mee maar wel degelijk een gevolg van het niet ontsteken van die 3° cilinder!
Misschien gewoon eens naar een andere garage gaan want deze zitten er wel degelijk goed naast te vissen en het gaat u alleen maar veel eurokes kosten!
13 jaar
Beste Mensen,
Het probleem is de afgelopen weken weer terug gekeerd.. Echter gaf het motormanagement eerst wederom een misfire in cilinder 3 aan. De bobine is vervangen. Echter begon het motormanagement korte tijd hierna, weer te branden. Dit keer gaf die aan 'katalysator onder de drempel'.
Echter zijn de waardes allemaal goed, dus de Co2, lambda, uitstoot etc etc
De motor tikt overigens ook steeds meer en meer... Soms is het heel even goed, maar 95% van de keren als je gas geeft, tikt de motor, wat duidelijk hoorbaar is. Mijn garage denkt nu dat de klepstoters vervangen moeten worden, en dat alles dan opgelost is.. Is dit reeel of niet? Want dit zal wel een duur klusje zijn, en het katalysator/motormanagement moet wel opgelost zijn dan.
M.A.W ik wil natuurlijk niet voor honderden euro's verspijkeren, en dat de motor nog steeds tikt/ en foutmeldingen geeft.
Jullie nog een idee??
Met vriendelijke groet
Robbie
13 jaar
Een defecte katalysator kun je alleen oplossen met een nieuwe katalysator.
Voor dat je dat doet moet de oorzaak definitief opgelost zijn, andes gaat de nieuwe kat ook weer kapot.
Uitstoot voor de APK kan nog wel goed zijn, omdat er stilstaand maar weinig uitlaatgas gereinigd hoeft te worden. Rijdend is dat veel meer.
Alle hikjes/hortjes/stoten/inhouden zijn nu verdwenen?
Nou de motor tikt gigantisch. Het motormanagement zegt 'katalysator onder de drempel'. Maar het lijkt mij niet dat de katalysator rechtstreeks met de tikkende motor te maken heeft toch?
Maar misschien heeft, de tikkende motor, wel met de katalysator te maken d8 ik? Mijn garage denkt dus dat de klepstoters moeten worden vervangen, en dat daardoor de fout in het motormanagement (katalysator dus) ook verdwijnd... Maar ja hij weet het niet 100% zeker.. dus ja iemand ervaring, of ene idee wat het probleem dan is, of wat het kan zijn?
Gr.
13 jaar
De vraag is of de werking van de motor beinvloed wordt door dat tikken. Kleppen die te laat open gaan of niet ver genoeg.
Als dat zo is, dan zou dat de uitstoot kunnen beinvloeden en heel, heel misschien die katalysator melding veroorzaken.
Maar daar tegen spreekt dat de 4-gas meting goed is. Daar is van een afwijkend mengsel niets te zien.
Vervangen (als dat het is) van de stoters mag dan het tikken oplossen, ik denk niet dat de katalysator dan opeens weer heel is.
Die is waarschijnlijk aangetast door de veelvuldige misfires in de afgelopen tijd.
Vraag eens een 2nd opinion bij een (andere) dealer.
Hmm ok.. Maar wat zeg je nu dan wat het beste is. De stoters vervangen, en dan eventueel de katalysator?
Mijn auto staat al bij de garage, en word morgen dus nagekeken, maar probeer hem op weg te helpen, door antwoorden hier te krijgen, die nuttig kunnen zijn.
Overigens misschien belangrijk te vermelden, hij start soms moeilijk, lijkt alsof de motor op 3 cilinders loopt dan.. hij loopt gewoon niet echt mooi..
Misschien is dit nog een aanwijzing ofzo??
13 jaar
En als die stationair draait, slaat die zeg maar 'net' niet af. Hij blijft wel draaien dus, maar hij loopt absoluut niet mooi, en vrij laag in de toeren (te laag voor mijn gevoel, omdat die dus bijna uitslaat).
Hoop echt dat iemand een oplossing idee heeft, wat de tikkende motor en katalysator problemen kan oplossen..
13 jaar
Iemand een idee? Dan kan ik dat vandaag mijn garage nog doorgeven..
13 jaar
Ben bang dat er nu dingen vervangen worden op de gok. Misschien komt het wel door de klepstoters,wie weet?
en hoeft de lambdasonde nu ineens niet meer vervangen te worden? Laat alle sensoren eens goed bekijken,zoals koelvloeistoftemp. sensor enz. (betreft het slecht starten)
Het feit is wel dat je nu al 3 maanden met een misfire rondrijdt,dus houd er maar stiletjes rekening mee dat je hier het prijskaartje nog wel van krijgt.
Heeft de garage de 'basis' dingen al gecontroleerd? brandstofdruk? ontsteking op cil 3? injectoren naast de motor gehad tijdens starten en het sproeibeeld gecontroleerd?
Vandaag is de compressie gemeten van de cilinders.. En cilinder 3 geeft 8 bar vermogen, de andere cilinders 14 bar,en zijn dus goed. De garage zegt dat de kop eraf moet enz... Kosten 1200 euro...katalysator probleem,wat het motormanagement, aangeeft zal dan ook opgelost moeten zijn. Zal dit dan toch het uiteindelijke probleem zijn..??
13 jaar
Optimistische garage. Ik denk dat je katalysator ook vervangen moet worden.
Is er ook bekend waar het compressieverlies op cylinder 3 zit? In de kop - dus een probleem met een klep of in het blok?
Als het verlies in het blok zit ben je er niet met alleen de kop eraf te halen.
Ok oldford, bedankt voor je reactie erg nuttig. Dit zal ik morgen meteen even vragen, aangezien ik nog niet beslist heb wat ik ga doen. Maar volgens mij zit het verlies in de klep..(Ik meende dat de garage dat gemeld heeft)
13 jaar
hey hallo
ik zou een ruilmotor gaan monteren samen met een nieuwe kat. gezien je problemen die je er tot nu toe mee gehad hebt zou ik geen vertrouwen meer hebben in de huidige motor.
mvg robbie f
Bedankt voor je reactie.En waar kan ik zoiets 'snel' vinden?? En enig idee wat de kosten daarvan zijn? Ik zat ook over aan andere motor te denken, maar ja, geen idee waar ik zoiets kan vinden..
MVG
13 jaar
Ik zou CAR Toyota in Nijkerkerveen even bellen. Anders de onderdelenlijn proberen maar kijk uit want je hebt grapjurken die altijd reageren en als je dan belt het onderdeel helemaal niet hebben.
13 jaar
Ok bedankt. Zal het proberen. Hoop dat allemaal lukt.. :-(
13 jaar
Ik heb een second opinion laten uitvoeren. Bij een erkend Toyota Dealer. Deze komt met het verhaal dus, dat de 3e cilinder op op 50% loopt min of meer. Dinsdag gaan ze een test doen op de cilinder etc, om te constateren of de zuiger of de kleppen doorgebrand zijn. Ze zeggen ook, dat het getik(ratel) niks te maken heeft met de kleppen, maar dat het wel eens een lager kan zijn.. De andere garage is er van overtuigd dat het de verbrande kleppen zijn..
Wat moet ik nou?? Met de Toyota dealer heb ik slechte ervaringen, maar deze heeft wel verstand van Toyota, en een lager zou logisch klinken. De andere garage, is geen merkspecialist, en heb ik zeer goede ervaringen mee. Maar heeft nog nooit een Celica blok uit elkaar gehaald, hij is er van overtuigd dat de kleppen doorgebrand zijn.
Ik ben ook met de second opinion naar mijn eigen garage geweest, en deze begint nu zelf wel te twijfelen. Hij kan niet garanderen, dat de tik weg is, als hij de kop eraf haalt. Dit kan hij doen voor 1200 euro, kop vlakken, stoters vervangen etc.
Maar hoe zit het met de tik. En ja motormanagement geeft dus nu katalysator onder de drempel aan. Die dan ook stuk?? Ik weet dat mijn motormanagement lampje 2/3maanden geleden aanging. Toen laten uitlezen (misfire cilinder 3). Gereset, en toen was het goed, tot 2weken terug, nu gaat die veel sneller steeds aan.
Heeft iemand een idee, of een plan, of kan iemand iets betekenen voor mij? Ik kan namelijk geen 3000 euro verspijkeren aan de auto, tot 2000 euro kan ik wel gaan. Maar daarboven houd het op..
Ik hoop van jullie te horen..
13 jaar
Lektest op cylinder 3 is aan te raden. Zonder die test weet ik ook niet waardoor de compressie verloren gaat.
Die test hoeft ook niet zo duur te zijn en daarna kun je beslissen.
Had je last van olieverbruik? En zo ja, hoeveel?
Lektest word dinsdag gedaan als het goed is. Daarmee kun je toch aantonen of het een zuiger of de kleppen zijn? Of zie ik dat verkeerd? Ik heb de auto pas 4 maanden. En daarin 3000km gereden. Heb em bij aanschaf grote beurt gegeven. En na 2750km, 1 liter erbij gegooid. Weet niet of dit veel is of niet??
13 jaar
Ja, de lektest geeft aan of er lucht langs de zuiger lekt (naar het carter) of langs een klep (naar inlaat of uitlaat).
Olieverbruik van 1 liter op 2750 kilometer is niet excessief veel, maar heel weinig is het ook niet.
Maar 1 liter er bij doen hoeft niet het exacte verbruik weer te geven. Was na het bijvullen het peil weer op het niveau van na de beurt?
Jah, zat tegen het Max aan, net iets eronder zeg maar.. Hij gebruikt ook niet extreem veel brandstof. 1 op 10 gemiddeld (das normaal voor Celica). Maar geen idee of dat er iets mee te maken heeft. Probleem is nu gewoon, dat ik totaal niet weet wat ik moet. De 1 zegt dit, de ander dat.. Ondertussen rijd de auto wel, slaat ook niet af, start altijd (ene keer ietsje moeilijker,maar hij start). Soms heb ik wel het gevoel dat die meer vermogen heeft dan de andere keer. Heb paar keer gehad dat die niet harder wilde dan 140, en de andere keer, zat ik zomaar op 150. Maar ik heb hem, sinds ik hem heb, nooit afgetrapt, of harder dan 150 gereden..
13 jaar
Ik kan nu een ruilmotor krijgen voor 1650 euro marge. Zou dit een optie zijn? Wat zouden de montage kosten ongeveer worden dan??
Gr.
Robbie
13 jaar
De montage kosten zijn+- 780 euro. Bij het bedrijf in Nijkerkerveen. Het zal dan rond 2500 euro worden.
Ook kan ik een motor krijgen voor 1300 euro, echter zonder aanbouwdelen. Maar ja, ik heb geen idee, wie/wat of waar ik relatief goedkoop mijn motor er in kan laten zetten. Ben hier in Sneek, bij een dealer geweest, officieel. Die wil het doen voor 1400 euro (!)..
Iemand een idee??
MVg
13 jaar
Ik heb nu een bedrijf gevonden. deijne.nl, die wil een motor met 80.000km uit 2000, incl inbouwen voor 1900 euro doen, incl 3 maanden garantie etc.
Heeft iemand ervaring met deijne? En dit lijkt mij dan toch de beste optie, ipv reviseren..
Hoop dat er nog iemand reageert.
Gr.
13 jaar
Is dat inclusief nieuwe distributieriem (als de motor een riem heeft)? Gezien de kilometerstand en leeftijd zal de eerste riem er nog op zitten. Olie + filter zal ook vervangen moeten worden. Daar zal wellicht het prijsverschil in zitten.
13 jaar
Hmm goeie tip. Zal ik vandaag nog even over bellen. Maar verder ist niet een gek idee leek me? En krijg wel 3 maanden garantie..
13 jaar
Olie + filers worden vervangen zeggen ze. En de distributieketting hoeft praktisch nooit gedaan te worden met deze motoren geven ze aan... Is er nog een manier om er achter te komen of het blok echt 80.000km heeft gedraaid, of maar op het beste hopen??
13 jaar
Olie + filers worden vervangen zeggen ze. En de distributieketting hoeft praktisch nooit gedaan te worden met deze motoren geven ze aan... Is er nog een manier om er achter te komen of het blok echt 80.000km heeft gedraaid, of maar op het beste hopen??
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar