Zit met een storing van een Avensis benzine 2.0 VVTI D4 type AZT220 met 1AZ-FSE motor, de direct ingespoten benzine versie van bouwjaar 2001.
Het volgende is er aan de hand: Als de auto gestart word slaat deze aan en direct weer af. De motorcomputer (ecu) is dan ook geblokkeerd en kan niet meer met de tester worden uitgelezen, MIL lampje is dan ook weg. Na verloop van tijd, soms kwartier soms langer is de computer weer vrij. Storingscodes geeft hij niet, snap shot is ook niet te maken daar de computer direct blokkeerd na het starten.
Heb motorcomputer al gewisseld evenals de hoge druk brandstofpomp, maar dit maakte niets uit. Na wat uitproberen bleek wel dat als de hoge druk brandstofpomp is afgekoppeld (stekker eraf) dat de motor dan wel stationair wil blijven draaien en de computer niet meer blokkeerd. Als ik de motor dan op deze manier laat warmdraaien en de hoge druk pomp aansluit (en de storing daarvan wis die ondertussen is opgetreden) doet hij het wel. Zolang hij niet is afgekoeld kan je gewoon starten en rijden. Probleem is dus temperatuur gerelateerd en heeft denk ik iets met de brandstof te maken.
Is er iemand die dit bekend voorkomt of weet of de injectoren wel eens problemen geven? Ik vind het raar dat de motorcomputer door iets externs geblokkeerd kan raken.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probleem is inmiddels opgelost, bleek de brandstofdruksensor te zijn!
Blijft vreemd, als je hem doormeet is hij goed. Alleen bij koude motor en starten waarbij er hoge druk op komt
geeft hij sluiting waarna de ecu blokkeerd.
Was even zoeken, maar hij doet het weer...
[b] Heel mooi dat je ook de oplossing hebt vermeld Supra. Wordt erg op prijs gesteld.[/b]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar