Toyota Avensis: koppaking

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 4afe

Beste,

Ik heb sinds kort vastgesteld dat de koppaking stuk is. Koelvloeistof die mindert.
De dealer stelde voor om deze te vervangen en terwijl de motor open ligt om ook de distibutieriem, waterpomp, spanrolletjes, riem voor airco, riem voor servo en de thermostaat te vernieuwen.
Weet wel dat de avensis 200000 km heeft, 14 jaar oud is, nog uitstekend loopt.
Daarom is mijn vraag aan jullie als ik de auto laat maken moet ik mij dan zorgen maken over problemen die kunnen uitkomen na de herstelling?
Zijn hier gevolgen aan verbonden omdat het blok moet open moet?

Met vriendelijke groeten!

Beer1983

Geplaatst door Beer1983 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

daandc (0) PRO, 11 jaar geleden

Als het op een korrekte manier gerepareerd wordt is er niks aan het handje .

En het is zeker slim om gelijk de riem etc mee te pikken scheelt extra bijkomende uurloon qua achteraf vervanging reparatie .

Deze advensis (lean burn motor) is een van de laatste serie uit de jaren negentig staat te boek als beresterk en kan daarna gewoon weer jaartjes mee .

Beer1983 (0), 11 jaar geleden

Beste,

De koppaking is hersteld de auto loopt terug als vroeger maar...

Nu heb ik gezien dat er olie uit het motorblok loopt ( niet veel enkele druppels ) aan de rechter zijde van het blok als je voor de wagen staat.
Het is precies op de plaats waar de koppaking ligt. (denk ik)

Wat kan hier aan gedaan worden?
Moet motor terug open?
Fout bij het herplaatsen van de stukken?

Met vriendelijke groeten

kaleido 1 (1855) PRO, 11 jaar geleden

Het is niet de kleppendekselpakking?
Bovenste pakking op de kop , of de pakking tussen kop en onderblok.

daandc (0) PRO, 11 jaar geleden

Het kan inderdaad het kleppendeksel pakking zijn op de roningen in de zijkant wordt vloeibare pakking gebruikt mischien een plekje gemist .

Of als het uit de distributiezijde komt de nokkenaskeering .

Maar je moet gewoon teruggaan je hebt toch garantie zeker als het door de dealer is gedaan .

Beer1983 (0), 11 jaar geleden

De olie komt uit het blok ter hoogte van de delco of zoiets.
Volgende week gaat de wagen terug binnen, de kleppen moesten nog geregeld worden terwijl wordt het probleem opgelost.

Volgens de garagist komt de defecte koppaking door een kapotte thermostaat of omdat we te weinig rijden met de wagen.
Amper 10000 km per jaar. Er zijn som 2 dagen na elkaar dat de motor niet draait.

Wat zou de oorzaak van een kapotte koppaking kunnen zijn volgens jullie?

kaleido 1 (1855) PRO, 11 jaar geleden

O ring van de ontsteking lek , bedoel je met delco?
En het volgende is een broodje aap verhaal.
Hoeveel mensen rijden er minder dan 10.000 km per jaar , die zouden uiteindelijk allemaal met een lekke koppakking komen testaan.!!!!!!!!????????
Thermostaat zou kunnen maar dan alleen als deze dicht blijft staan en de motor dus regelmatig aan de kook gaat , waar ik dus niets over lees.
Denk eerder ouderdom , slechte koelvloeistof/antivries.

Beer1983 (0), 11 jaar geleden

ja inderdaad O ring.

Een thermosaat wat doet die precies in de wagen? Ik ken zelf niet veel van wagens.
De garagist zij inderdaad dat het de thermostaat was die bleef dicht staan.
De motor heeft nooit gekookt.

daandc (0) PRO, 11 jaar geleden

Een thermostaat zorgt ervoor dat de koelvloeistof mag gaan circuleren zodra de motor de gewenste motortempratuur heeft bereikt .

Deze blijft dicht zodat de motor in de opwarmfase sneller op tempratuur kan komen .(minder verbruik brandstof bijv en minder slijtage en evt kachelradiateur sneller warm )

Zodra de motor op tempratuur is dan gaat deze open en gaat de koelvloeistof ook door de radiateur. (koelling)

Thermostaten heb je in meerdere warmtegraden .

Ter aanvulling koelvloeistof houdt niet alleen de motor koel maar zorgt ook voor een gelijkmatige tempratuur in het motorblok. ( minder grote schommelingen zeg maar)

Beer1983 (0), 11 jaar geleden

Dan zal het de kapotte koppaking wel aan de thermostaat gelegen hebben.
Oorspronkelijke zat er blauwe koelvloeistof in. Toen het gezakt was heb ik er geele bijgegoten en die bleef altijd bovenaan staan.

Beer1983 (0), 11 jaar geleden

Hoi,

De kleppen zijn geregeld auto loopt lekker maar er zit nog steeds een tik in de motor.

Volgens garagist moest er iets bijgeregeld worden als de distibutieriem vervangen geweest is maar hij wist dit niet.
Garagist heeft info opgevraagd bij toyota daarover.
Naar het schijnt kan de tik geen kwaad maar toch de auto mag terug naar de garagist.

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

Deze motoren kennen eigenlijk geen zwakke punten, ze behoren tot de beste motorblokken ter wereld.
De thermostaat is echter een goede verdachte om een lekke koppakking te veroorzaken.
De kleppen dienen worden gesteld met losse stelplaatjes.
Op zich zijn het eenvoudige 16 kleppers en er hoort zeker niks te tikken ! helemaal geruisloos zijn ze niet, eerder wat rauw maar geen mechanische tikken.
Ga er eens mee langs een toyota dealer en laat die eens luisteren.

Beer1983 (0), 11 jaar geleden

Hallo,

Tik in de motor is hersteld blijkbaar was de timing van de nokkenas niet meer correct.

Alvast bedankt voor de info

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.