Van mijn Avensis blijft het stationair toerental aan de hoge kant zo tussen de 1000 en 1200 rpm.
De temp meter komt ook niet niet al te hoog. Het wisselt een beetje per rit. De ene keer komt hij niet verder dan een kwart en hij heeft ook wel in het midden gestaan. Maar meestal ver onder de helft.
Het toerental is wel lager als de meter hoger staat. Het lijkt dus wel dat het een met het ander te maken heeft. Gevalletje thermostaat???? Temperatuur sensor???
In de auto wordt het wel warm dus de kachel krijgt wel warmte.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt inderdaad op een defecte thermostaat waardoor het koelwater relatief koud blijft. Controleer dit even door de auto stationair warm te laten draaien en dan steeds even te voelen aan de bovenste en onderste radiateurslang (pas op met je vingers voor de vin die kan aanslaan!!!). In eerste instantie moet er één slang veel kouder blijven (de thermostaat behoort immers dicht te staan) dan de andere slang. Zodra de thermostaat opengaat wordt de andere slang ook goed warm.
vr.gr. Theo
Lijkt mij een thermostaat probleem.
Wat gebeurt er als je aan het eind van een rit de motor laat lopen.
Komt de meter dan hoger en zakt het toerental?
Dat heb ik niet echt geprobeerd maar had wel de indruk dat bij een stukje stad-stoplicht-veelwachten-gehobbel de temp wat meer omhoogkwam.
Dus geen rijwind, dus oplopen van de temp. Dan kom ik ook nog steeds niet verder dan thermostaat.
Ik ken echter dit type blok niet, heb de auto nog niet zo lang. Wat mij aan het twijfelen brengt is dat ik dit ooit met een andere auto heb gehad.
Maar toen bleef de kachel ook koud. En dat heb ik nu niet. Maar toen vroor het een graad of 5 en gisteren was het een graad of 12. Misschien dat de kachel het
net aankon omdat het buiten nog niet zo heel koud is.
12 jaar
Als je twijfeld over je thermostaat !
Maak dan eerst maar eens de stationairsteller schoon deze zit tegen het gasklephuis geschroefd .
Dit kost je niks en deze vervuilen bij bosjes tgv het nieuwe rijden .
De steller kun je reinigen met een kwastje en remmenreiniger.
FF een update...
Sinds mun post is het probleem tot en met eergisteren uit zichzelf verdwenen. Vrijdag kwam het toch weer opzetten. Ben een weekendje weg geweest en in de stad kwam de temp meter heel erg traag een beetje omhoog maar nooit verder dan zo'n een derde van de schaal. Na een uur op de snelweg te hebben gereden was de meter wel tot op de helft en het staionair toerental zo'n 850 rpm. Da's dus goed. Vanochtend weer hetzelfde: na ong. 20 minuten rijden kwam de temp meter een beetje van zun plek om dan weer op een derde te blijven steken. Na de snelwegrit naar huis was het wel weer goed.
Morgen maar een thermostaat ophalen en die erin zetten.
Ik meld het resultaat nog wel ff.
12 jaar
Eindelijk gelukt om de thermostaat uit te wisselen. Had moeite om erachter te komen hoe de multi riem eraf moest. Maar eergisteren bij poging 3 eindelijk gelukt.
Bijgaand de thermostaat die eruit kwam. Duidelijk te zien dat de rubberafdichting helemaal scheef zat. Verder heb ik um thuis nog ff in heet water gelegd maar hij ging ook wel slecht open en niet ver genoeg.
Auto komt nu weer netjes op temperatuur. Dus case closed!
[url=http://postimage.org/image/jkeo7l6jv/][img]http://s9.postimage.org/jkeo7l6jv/DSC_01...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/h4cutqoh7/][img]http://s9.postimage.org/h4cutqoh7/DSC_01...[/img][/url]
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar