Zoals beloofd heb ik nieuws : ik heb nl. via via vernomen dat er een technische fiche is binnengekomen bij Toyota België waarin een oplossing voor het probleem van het olieverbruik bij voornoemde motor wordt voorgesteld. Deze "oplossing" is toch zeer ingrijpend : de dealers moeten nl. de cylinders gaan controleren op spiegelreflectie en indien het zo zou zijn de ganse motorblok vervangen !!!! Indien er geen spiegelrelfectie te zien is moeten zij "alleen" de zuigerveren vervangen.... nou moe ! Ik wacht dus af tot ik een officiële uitnodiging krijg om mijn wagen te laten controleren. Wordt vervolgd !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Mijn verso is in mei van dit jaar gereviseerd inmiddels weer 9000 km verder blijft het olieverbruik 1 liter op 2500 km bied dus geen enkel solaas nog 500 km en dan weer eens horen wat de heren van plan zijn.
Al met al ben ik er niet veel mee verder gekomen, i heb wel de toezegging dat men het probleem oplost.
Het zal dan wel een nieuwe motor worden.
Groeten John
beste John,
vandaag naar de dealer gebeld en ja hoor : hij had het ook al vernomen ! De auto's met olieverbruik moeten allemaal binnen om de zuigerveren -en indien nodig ook het motorblok- te gaan vervangen. Hij vertelde mij dat Toyota hem zelfs al verplicht had om een vaste mechanieker aan te duiden die belast gaat worden met deze herstellingen ! Daarnaast moest hij ook nog een extra vervangwagen inschrijven die de klanten zou toelaten om deze periode te overbruggen !! Kun je nagaan welke inspanningen Toyota moet doen om dit onder de mat te kunnen vegen... waar is de tijd naartoe dat aan een Toyota weinig of niks mankeerde ????
16 jaar
Gisteren cotact gehad met de dealer, en ze gaan voor 2e keer mijn motor openmaken om het verhaal zoals jij vertelt uit te voeren.
Ze zeggen dat er een nieuw ontwikkelde zuigerverenset gemonteerd wordt welke harder is en een grotere voorspanning heeft.
Ik ben benieuwd, ik denk dat een nieuwe motor goedkoper is dan wat ze nu aan het doen zijn.
Mijn garantie loopt op 7 oktober af uiteraard heb ik schriftelijk om verlenging van minimaal een jaar gevraagd, dit zou schriftelijk bevestigd worden.
Ik hoop wel dat dit de oplossing is, anders maar gauw inruilen
Groeten John
16 jaar
Beste John,
doe zoals ik gedaan heb : stuur een AANGETEKEND SCHRIJVEN naar Toyota Nederland of België. Hierin EIS je de verlenging van je garantieperiode en maak je tevens voorbehoud naar de toekomst toe. Dit laatste zal je toelaten om zelfs NA dat jaar extra toch nog voldoening te krijgen via de rechtbank.
Je geeft hen een periode om te antwoorden waarna je zult aannemen dat zij akkoord gaan met uw brief. Ikzelf beriep mij hierop met als gevolg dat ik tot op heden nog geen euro heb moeten betalen voor de extra olie die ik diende te laten toevoegen. Als ik mijn dealer mag geloven ben ik DE ENIGE die van deze maatregel geniet : de rest dient te betalen (voor garantie notabene).
maar ik ben er vrij gerust in dat Toyota er alles zal aan doen om u tevreden te stellen want dan is hun imago naar de maan en dat is het laatste wat ze kunnen hebben. Indien u toch zou moeten doorzetten kunt u hen even vragen of de "lemon law" hen bekend is .... Toyota past deze immers ook toe in de Benelux (heb ik mij laten vertellen).
16 jaar
[quote=creijenhoek]Gisteren cotact gehad met de dealer, en ze gaan voor 2e keer mijn motor openmaken om het verhaal zoals jij vertelt uit te voeren.
Ze zeggen dat er een nieuw ontwikkelde zuigerverenset gemonteerd wordt welke harder is en een grotere voorspanning heeft.
Ik ben benieuwd, ik denk dat een nieuwe motor goedkoper is dan wat ze nu aan het doen zijn.
Mijn garantie loopt op 7 oktober af uiteraard heb ik schriftelijk om verlenging van minimaal een jaar gevraagd, dit zou schriftelijk bevestigd worden.
Ik hoop wel dat dit de oplossing is, anders maar gauw inruilen
Groeten John[/quote]
Btw John de instructies aan de dealer luiden dat wanneer hij een spiegelreflectie in de cylinders zou vaststellen hij u een nieuwe onderblok met voorgemonteerde zuigers moet leveren !!!! dus u niet te rap laten afschepen met het verhaal dat alleen de zuigerveren kunnen vervangen worden.
16 jaar
La Taupe,
Wat bedoel je precies met spiegeltreflectie in de cilinders, is dat het inloopvlak dat de zuiger aanbrengt na het inlopen van de motor ?
Ik mag er toch wel vanuit gaan dat de dealer dit goed zal controleren want een derde keer repareren zou toch wel een aanfluiting zijn voor Toyota.
P.S. wat betekent Lemon Law.
Groeten John
16 jaar
[quote=creijenhoek]La Taupe,
Wat bedoel je precies met spiegeltreflectie in de cilinders, is dat het inloopvlak dat de zuiger aanbrengt na het inlopen van de motor ?
Ik mag er toch wel vanuit gaan dat de dealer dit goed zal controleren want een derde keer repareren zou toch wel een aanfluiting zijn voor Toyota.
P.S. wat betekent Lemon Law.
Groeten John[/quote]
John,
Eerlijk gezegd wist/weet ik dat ook niet : ik heb mij laten vertellen dat het gaat over de cylinders die beschadiging aanbrengen aan de cylinderwanden (waarschijnlijk hetgeen u hierboven ook beschrijft). Echt meer weet ik ook niet : maar het moet dus gaan om iets wat er normaal NIET mag zijn en wat ook vast te stellen is door een controle in de cylinders. In uw geval zou ik gewoon ervoor gaan en eisen dat er een nieuwe onderblok MET reeds voorgemonteerde zuigers wordt geplaatst : 3 keer is scheepsrecht!
De Lemon Law is een wet die de consument beschermt tegen maandag-wagens. Wanneer de auto na 3 pogingen tot reparatie nog niet hersteld is kan u van de constructeur eisen dat hij de wagen terugkoopt aan de originele aankoopprijs ! Toyota heeft die wet onderschreven en past hem dus ook toe. Of het een makkie wordt om dit af te dwingen weet ik (nog) niet maar hier is alvast een mooie link :
John heb je die aangetekende brief al verstuurd ? Doen man !! Naar de invoerder en de dealer want volgens het consumentenrecht is hij diegene waarmee je een contract hebt getekend en niet de invoerder.
16 jaar
John,
net nog even contact gehad met mijn "bron" en die verduidelijkte mij dat het NIET gaat over "spiegelreflectie" maar WEL over spiegelplekken!! sorry voor de misvatting maar ik wilde u dit niet onthouden.
16 jaar
La Taupe,
Mijn auto is teruggeweest naar de dealer waar de gemodificeerde zuigers met veren zijn aangebracht.
Tijdens het demonteren en meten van de cilinders kwam men erachter dat deze iets ovaal waren, het shortblok is daarom ook vervangen.
Ik hoop dat het probleem opgelost is, het blok moet wel opnieuw inlopen pas 1000 km gereden na de operatie
Groet John
16 jaar
[quote=creijenhoek]La Taupe,
Mijn auto is teruggeweest naar de dealer waar de gemodificeerde zuigers met veren zijn aangebracht.
Tijdens het demonteren en meten van de cilinders kwam men erachter dat deze iets ovaal waren, het shortblok is daarom ook vervangen.
Ik hoop dat het probleem opgelost is, het blok moet wel opnieuw inlopen pas 1000 km gereden na de operatie
Groet John[/quote]
John,
de mijne moet nog naar de dealer : ik hoop voor u dat alles goed verloopt vanaf nu! Ik laat iets weten van zodra mijn wagen aan de beurt is/was.
La taupe
16 jaar
[quote=la taupe]Zoals beloofd heb ik nieuws : ik heb nl. via via vernomen dat er een technische fiche is binnengekomen bij Toyota België waarin een oplossing voor het probleem van het olieverbruik bij voornoemde motor wordt voorgesteld. Deze "oplossing" is toch zeer ingrijpend : de dealers moeten nl. de cylinders gaan controleren op spiegelreflectie en indien het zo zou zijn de ganse motorblok vervangen !!!! Indien er geen spiegelrelfectie te zien is moeten zij "alleen" de zuigerveren vervangen.... nou moe ! Ik wacht dus af tot ik een officiële uitnodiging krijg om mijn wagen te laten controleren. Wordt vervolgd ![/quote]
Ik heb een RAV 4 van afgelopen maart 2008 met dezelfde olieproblemen. Bij 26.000km is al drie keer het lampje gaan branden en moest er motorolie bij, de laatste keer zelfs 2 liter. Nu zegt de dealer een oplossing te hebben voor dit probleem (eerst zeiden ze dat het normaal was, zelfs bij een nieuwe auto) en moet hij naar de garage voor een week, waar de motor gereviseerd gaat worden, heeft met de zuigerveren te maken. Ik vraag me af of dit een waardevermindering van de auto oplevert bij verkoop. Ik zou graag horen van een 'expert' of dit het geval is. Bijvoorbaat dank ! Ineke
15 jaar
" waar de motor gereviseerd gaat worden, heeft met de zuigerveren te maken. Ik vraag me af of dit een waardevermindering van de auto oplevert bij verkoop...."
Ze gaan je motor verbeteren ! Lijkt me eerder een waardeverhoging dan vermindering......Zeker als het later aantoonbaar is dat het effect heeft gehad........
Gr.
Ineke,
Een waardevermindering ? Integendeel zou ik durven zeggen want je krijgt ahw een nieuwe motor na x-aantal maanden. Ik zou dit later uitspelen bij de verkoop door te stellen dat de motor NIET het aantal kilometer heeft gereden dat de teller aanduidt.
15 jaar
Zo heb ik het helemaal niet bekeken, ik vind het ineens zo'n ' kneuze' -auto met een groot probleem en je moet nog maar afwachten of zo'n motor weer goed in elkaar wordt gezet. Dus opgelapt, maar misschien zie ik het verkeerd, ik heb al 2 antwoorden die er anders over denken. En Petje 57 jij bent toch niet toevallig van Toyota ?? In ieder geval bedankt voor jullie reakties.
15 jaar
[quote=la taupe]Ineke,
Ik zou dit later uitspelen bij de verkoop door te stellen dat de motor NIET het aantal kilometer heeft gereden dat de teller aanduidt.[/quote]
Leuk bedacht... maar helaas, niet alleen een motor slijt maar het overige in en aan het voertuig heeft ook net zoveel km achter de kiezen... Die tellerstand zegt dus helemaal niets.
Gr. paul
" En Petje 57 jij bent toch niet toevallig van Toyota ?? ......"
Ha, ha......nee hoor. Maar ik heb er wel een aantal in onderhoud. Maar denk zelf eens na: als het algemeen bekend wordt dat de mogelijkheid er is (geweest) om het olieverbruik te verhelpen, zal men later bij inruil er altijd naar vragen of deze auto dat ook heeft gehad. Zo ja, zal dat de prijs zeker niet drukken.
En wat dat "kneuze-auto" betreft: je wilt niet weten hoeveel nieuwe auto's al schade hebben gehad voordat ze ook maar 1 meter op de openbare weg hebben gereden.............En de motor wordt echt wel weer goed in elkaar gezet. De dealer krijgt hiervoor maar 1 x vergoed..............Als hij het niet goed doet, kost het hem zelf geld.
Gr.
Was ook een grapje en je vat het ook zo op, heel goed. Ja, maar het feit blijft bestaan dat deze auto een mankement heeft (gehad) en dit zal algemeen bekend zijn (worden) van die serie, ik vind het toch een smet op zo'n nieuwe auto, voor mij is de jeu er een beetje af. Dan had ik net zo goed een 2e hands kunnen kopen, daar koop je geen nieuwe voor, ik zal wel een zeurpiet zijn, maar zo voel ik het wel, en ik kan niet geloven dat het zonder waardevermindering kan gaan .... ik wacht nog wel wat antwoorden af ! Groeten
15 jaar
Ik heb net bericht gekregen dat mijn wagen op 15 december aan de beurt komt...
Ineke ik heb net hetzelfde gevoel als u overgehouden aan gans dit verhaal ... Toyota is niet meer de wagen van weleer. Het is nog steeds een degelijke wagen maar niet meer superieur ! De afhandeling van dit probleem is voor mij van cruciaal belang opdat er nog een tweede Toyota in huis komt. Ik heb hen alvast de wacht aangezegd (zie mijn vorige posts) dus ze weten dat er wat zal zwaaien als het probleem zich blijft aandienen. Mijn "bron" heeft me gemeld dat er gevallen zijn waar het probleem zich blijft voordoen NA de herstelling van de zuigerveren maar NIET na vervanging van het motorblok. Ik wacht dus af wat het verdict van dealer zal zijn.
15 jaar
Paul,
Inderdaad voor een professional klopt dat soort van redenering maar een particulier heeft daar WEL oren naar.
[quote=paulkelder][quote=la taupe]Ineke,
Ik zou dit later uitspelen bij de verkoop door te stellen dat de motor NIET het aantal kilometer heeft gereden dat de teller aanduidt.[/quote]
Leuk bedacht... maar helaas, niet alleen een motor slijt maar het overige in en aan het voertuig heeft ook net zoveel km achter de kiezen... Die tellerstand zegt dus helemaal niets.
Gr. paul[/quote]
15 jaar
Geen redenering....., dit is een feit. Met dit antwoord geef je eigenlijk toe dat je wat minder technisch onderlegd bent. Eigenlijk jammer anders had je je er iets bij voor kunnen stellen dat niet alleen een motor maar ook het overige aan een voertuig aan slijtage onderhevig is.
Ondanks wens ik je toch evenveel succes.
Gr. paul
Beste Paul,
Ik heb mijn wagen nog nooit aan een garage verkocht omdat er net altijd "iets" aan is opdat de overnameprijs naar beneden zou kunnen.
Natuurlijk heb je gelijk wanneer je zegt dat de wagen in zijn geheel aan slijtage onderhevig is en als geheel dient geëvalueerd te worden; dat lijkt mij evident. Wat ik ervaren heb is dat een particulier wél vatbaar is voor de redenering/feit dat een nieuwe motor een pluspunt inhoudt dat de verkoopswaarde omhoog kan drijven.
Of dat ook effectief zo is laat ik in het midden : dat is immers voor interpretatie vatbaar nietwaar.
gr
la taupe
15 jaar
Nieuwe motor drijft de prijs NIET omhoog; hij stabiliseert de prijs hoogstens.........
15 jaar
Genoeg gekibbeld.........na 15 December weten we meer.
mvg,
Hans.
[quote=Hans4040]Genoeg gekibbeld.........na 15 December weten we meer.
mvg,
Hans.[/quote]
euh ... neen want de dealer belt net dat het 5 januari zal worden : problemen met de toelevering van onderdelen ....is de uitleg!
15 jaar
Vorige week kreeg ik de wagen terug - na een afwezigheid van 2 weken - met daarin een nieuwe motor .... voorlopig ziet het er goed uit. De motor loopt m.i. stiller en vlotter. Afwachten zou ik zeggen.
15 jaar
afgelopen weekeinde gestrand in duitsland met hetzelfde probleem. de duitse toyota dealer kon vijloos aangeven wat het probleem was p2002 met de lampjes van de motor, vsc en 4x4 die branden. ze kunnen exact zien hoelang de melding zich heeft voorgedaan. dit is vaak langer als het lampje aangeeft. bij mij had ik al 303km ee nmelding en pas 20km de lampjes. toyota euro care heeft vervangend vervoer geregeld. de auto wordt momenteel aangepast. als het goed is nieuwe katalysator en nieuwe zuigers iod. door een verstopping in de katalysator en de retourleiding naar het blok (clean power) is er een slangetje verstopt geraakt. hierdoor ook veel olie verbruik. (alles plus 1 lt in 18000km)
bij mij code p2002. het vervangen van alleen de code p2002 levert 11,5 uur werkt op exclusief materiaal. dit is de info die op de werktinstructie staat.
voor mij is het nog garantie.
volgens mij is er een recall geweest van toyota, maar houdt de dealer dit stil. werkt alleen bij piep systeem.
wordt vervolgt
15 jaar
Dit verhaal illustreert dat er naast de c5 en laguna (zoals veelvuldig wordt rond gestrooid) ook nog andere merken zijn die net zo veel gedoe veroorzaken........En dan niet met argument gaan strooien 'auto's slijten nu eenmaal', nee gewoon een misser van Toyota zoals ieder merk zijn missers heeft.
Succes ermee, want het is balen zulk soort dingen.
15 jaar
Een misser is niet erg, het gaat erom hoe het opgelost word.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar