hallo,
Ik heb een Toyota Corolla uit 1994. Een paar jaar geleden is hier een geïmporteerd blok in gekomen, namelijk een 1.6 16V met supercharger. Standaard 170 pk. geschat vermogen na enkele updates: +/- 190 pk. (grotere krukaspully + 2,5 inch uitlaat). Met deze setup is het blokkie razendsnel.
De motor heeft al een tijdje een storing waarvan ik de oorzaak maar niet kan achterhalen. Het meest vervelende is dat ik de motorstoringscode niet kan uitlezen: Als ik in de diagnostic unit de betreffende contactpunten met elkaar doorverbind dan blijft het motormanagementlampje op het dashboard continue branden.
Het probleem kenmerkt zich als volgt: de motor loopt stationair erg rijk en er zit totaal geen power meer in. Hoe meer gas ik geef, hoe meer ik de motor smoor. Op zich een logische reactie aangezien er nog meer benzine ingespoten wordt. De motor trekt zeer slecht dus op en een hoger toerental dan 4500 rpm wordt niet gehaald. Maximumsnelheid is met een beetje geluk net 100 km/h.
Een paar maanden geleden ben ik in Duitsland geweest met deze auto. Op de 3 richting Oberhausen was het ff plankgas en bij 220 km/h hield de motor ineens in, zag ik het motormanagementlampje branden en even later was het weer goed en ging het lampje ook uit. Echt een schokreactie. De dagen erop viel het mij op dat het motormanagementlampje steeds sneller ging branden wanneer ik reed en op de dag van vertrek richting Nederland was het raak: het motormanagementlampje ging branden en ineens was het gedaan met de power. En de uitlaatgassen kon je behoorlijk ruiken.
Nu is het zelfs zo erg dat als ik de motor starten wil, dat hij dan zeer slecht loopt (naar mijn idee op 2 of 3 cilinders) en dan ook meteen afslaat.
Ik heb al van alles geprobeerd. Zo heb ik alle stekkerplugjes van welke onderdelen dan ook los gehaald om te checken of hierdoor een verandering optreedt. Niks geen verandering dus. Gasklephuis compleet gereinigd, 0 resultaat. Injectoren nagelopen; geen enkele afwijking te ontdekken. Alles wat met de temperatuursensoren te maken heeft gedemonteerd: niks geen reactie van de computer.
ik heb de accupool een aantal uren los gehaald. Als ik deze weer aansluit en de motorstoring wil uitlezen dan blijft wederom het lampje continue branden.
Het gekke is dat zodra ik de sleutel omdraai en alleen op het contact zet dat dan meteen het motormanagementlampje continue blijft branden. Mijn vermoeden is dat er in de kabelboom iets niet goed is maar ben daar niet helemaal zeker van. Helemaal omdat de computer niet reageert op het los maken van welk stekkertje/ plugje dan ook.
Ik heb gedaan wat ik kon doen wat in mijn macht ligt maar ben nu gewoon het spoor bijster. Wie o wie kan mij verder helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt het over enkele update,s aan de auto ?!
Er zit toch geen powerbox tussen he ?
Zo wel haal deze er maar eens tussenuit .
Zo niet dan denk ik eerder een te hoge brandstofdruk en dat daarom de ecu een foutcode zet .( Via lambda sonde )
Maar het foutcode geheugen is beperkt bij deze ecu .
Als laatste kan het ook in je bedrading zitten zoals je zelf zegt .
Breuken in een verkeerd weggelegde kabelboom etc .
Maar meten is weten als je de kabelboom niet vertrouwd dan moet je deze eens doormeten op sluiting en onderbrekingen .
Nee, er zit geen powerbox tussen. Het blok is plug and play origineel maar wordt alleen niet in Europa geleverd.
Het zijn inderdaad maar een paar kleine aanpassingen hoor. Een grotere krukaspully en een uitlaat met een iets grotere diameter. Verder is er niks aangepast.
Als het de brandstofdruk zelf zou zijn, dan zou de ECU hiervoor een foutcode moeten hebben? Al bij het op contact zetten (dus hij heeft nog niet eens gestart) brandt het motormanagementlampje al continue (waarbij ik in het diagnostic-unit de 2 poorten doorgelust heb om de ECU uit te kunnen lezen). Mijn vermoeden is dat er ergens een storing is waarvan geen foutcode bekend is. Anders weet ik het ook niet.
Hoe/ waar kan ik de kabelboom laten doormeten?
13 jaar
Nee nou ik erover nadenk heeft deze auto nog geen foutcode voor een te rijk mengsel .
1994 toen hadden ze geen nog uitgebreid storings geheugen .
Dan toch een bedrading of een ecu probleem .
Bedrading aan de hand van een schema door meten .
Denk daar voornamelijk aan de sensoren.
Deze maken een berekening voor je inspuiting .
Bijv gasklepstand sensor/ schakelaar op gasklephuis .
Het is inderdaad een moeilijk en lastig probleem.
Ik heb werkelijk alle plugjes al los gehad om te kijken of het motormanagementlampje er ook op reageert. Niks helpt.
Wel hoor ik een tik als ik de sleutel op contact zet en het stekkertje van de stationair toerental sensor is aangesloten, wanneer ik dit stekkertje los haal en weer op contact zet dan hoor ik geen tik. Das het enige wat ik tot nu toe ontdek heb.
Lambdastekker heb ik al los gehaald, geen invloed. Stekkers van de temperatuursensoren idem, ook geen invloed. Mapsensor- stekker los, geen invloed.
Zelfs het gasklephuis van het originele 1.6 16V blok heb ik er even op aangesloten om te checken of er verschil is. Ook niet. (stekkertjes passen precies op dezelfde sensoren van het originele blok)
En geloof me, dit blok hangt bij elkaar van de sensoren :(
maar als het de brandstofdrukregelaar zou zijn dan zou deze idd moeten worden aangestuurd door de ECU vanuit de lambda.
Wanneer ik de motor start dan loopt ie zodanig rijk dat ie afslaat. Dus ergens zou je wel zeggen dat het ergens in de lambda zou zitten maar als ik de stekker los maak en opnieuw de ECU wil uitlezen blijft het motormanagementlampje vrolijk branden :(
13 jaar
Als ik het goed heb is deze brandstof regelaar mechanisch niet elektronisch !
De tik die je hoort is van de stationairsteller dit is van de positie die hij zoekt om de motor stationair te laten lopen .
Maar ik denk toch dat er elektrisch of elektronisch iets aan de hand is !
De ecu waar zit deze ?
Binnen of buiten ( geen vocht in de ecu )
Het is moelijk om dit zo van een afstand te intepreteren .
dat kan kloppen aangezien deze regelaar niet met een stekkertje verbonden is. In tegenstelling tot de koudestartinjector die in de inlaat van de SC hangt.
Dus de tik klopt inderdaad wel en is dus een terecht geluid.
Ben jij bekend dan met de 4a-gze motoren? Ik heb de 4e gen met mapsensor.
De ECU zit in aan de binnenkant van de auto, rechts van de pedalen in het midden. (dus achter het sigarettenbakje.)
13 jaar
ik ben redelijk op de hoogte van de toyota,s qua inspuiting
/ techniek.
de 2e-e motor daar heb ik de meeste kennis van .
Maar 90er jaren motoren komen allemaal op het zelfde neer .
Ik kan je op dit moment maar 1 tip geven controleer of laat de kabelboom controleren .
Dan kun je dit uitsluiten !
En kun je bevindingen hier weer posten .
Dat is volgens mij een 1.3 he?
Ik zal de kabelboom laten controleren en zal de bevindingen hier posten.
Dank je voor het meedenken tot zover!
13 jaar
Graag gedaan !!
Ik houd het topic in de gaten geen alledaagse storing voor een toyota .
En door stap voor stap dingen uit te sluiten kun je een oorzaak traceren .
PS een 2e-e is een 1.3I 12v
Nieuwe update: er zijn oxidatieplekken aangetroffen op de printplaat van de ECU. Hoogstwaarschijnlijk is dit de boosdoener.....
Dinsdag a.s. ga ik de ECu testen bij een kennis van me die hetzelfde blok heeft.
Wordt vervolgd.
13 jaar
MLO al wat wijzer geworden ???
jep!
De ECU was overleden. Probleem is opgelost!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar