Toyota Carina E: Raammechanisme + allerlei

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 D-Turbo

Ik heb een Toyota Carina E 2-liter D-Turbo, uit 1997, met ongeveer 316.000km op de teller, een superwagen, die me nog nooit in de steek gelaten heeft.

Mn schoonpa heeft die 2ehands gekocht eind 2002, en ik heb die overgenomen begin 2010. Beiden heel tevreden van, en nog nooit grote problemen mee gehad.
Ik hoop er nog een jaar of 5 mee te kunnen rijden, en de 500.000 aan te tikken. De distributieriem is onlangs vervangen (op 310.000km, en tegelijk ook de aandrijfriem van de alternator)

(hij staat momenteel wel vuil, moet dringend nog eens gewassen worden)
[url]https://www.dropbox.com/s/ysr5107dqok5ig...[/url]
[url]https://www.dropbox.com/s/ysr5107dqok5ig...[/url]
[url]https://www.dropbox.com/s/ysr5107dqok5ig...[/url]

Maar uiteraard, vooral door slijtage, en de ouderdom zit ik met enkele kleine probleempjes:


1) Het elektrisch raammechanisme linksachteraan is stuk. Eergisteren wou ik mn raam open doen, hoorde een krak, en de ruit viel naar beneden. Het mechanisme hoor ik nog even draaien, maar het klinkt alsof er een kabel in vastgedraaid zit. Kheb het zijpaneel er even afgedaan, en gemerkt dat de ijzeren kabel volledig los zit.
Mn schoonpa zei dat de andere 3 ruiten dit ook al voorgehad hadden. En hij had hiervoor telkens een volledig nieuw mechanisme laten plaatsen (ong 320€ kostte hem dit telkens, incl plaatsing). Nu vond ik dat wat veel geld, dus heb ik wat rondgeneusd, en ik kan een mechanisme op de kop tikken voor 75€ excl plaatsing. Om de kosten wat te drukken, en om zelf wat meer kennis op te doen (ik sleutel graag aan vanalles en nog wat), heb ik besloten om het zelf te proberen vervangen.
Nu vroeg ik me af of er bepaalde zaken zijn waar ik zeker op moet letten? (het zijpaneel is er reeds af, en het ziet er daar allemaal vrij logisch uit).
Tussen dit mechanisme en het zijpaneel hing een plastic doek, die vastplakte met een soort zwarte siliconen. Ik vermoed dat dit tegen vochtinsijpeling is, en dat ik die laag slicone volledig zal moeten lospeuteren, en die doek terug zal moeten vastplakken worden met silicone? (of is het genoeg om er gewoon wat secondelijm tussen te kleven?)
[url]https://www.dropbox.com/s/ysr5107dqok5ig...[/url]


2) Het elektrisch raammechanisme rechtsvoor is een jaar of 2 geleden vervangen geweest (een week voor ik hem overnam), en sindsdien loopt dit stroef, doet er ruim dubbel zolang over om op- en neer te gaan dan de 3 (nu 2) andere ruiten.
Bij het rondkijken hier op het forum de tip gelezen om de rubbers in te spuiten met siliconenspray, dit ga ik eens uitproberen.


3) Het linkerachterklicht wil soms niet branden. Als ik er een tik tegen geef, schiet het plots wel aan, en blijft het ook branden. Ik heb al gekeken, en ik zie niet direct ergens een slecht contact. Het komt ook niet zo dikwijls voor, ongeveer 1/10 keer dat ik mn lichten aansteek blijft deze gedoofd.


4) Soms heb ik het volgende voor:
--> als ik rem, begint het indicatorlampje van de mistlichten te branden. Mn remlichten branden niet, maar mn mistlichten achteraan wel.
--> als ik in achteruit sta, beginnen mn remlichten te branden ipv mn achteruitrijlichten.
Dit probleem kan soms meermaals per dag voorvallen, ondertussen heb ik het al ruim 3 weken niet meer voorgehad.


5) Het metertje van de koelvloeistof heeft soms zn eigen willetje. Dikwijls springt de naald naar volledig bovenaan (tot boven de aanduidingen), als ik er dan een tik tegen geef, springt hij terug normaal.


6)Het ruitenwissermechanisme is een tijdje geleden losgesprongen bij het over kasseien rijden. Kheb da zelf terug vastgestoken, maar dat blijft enorm gevoelig. Nu kan ik het op 2 minuten terug vaststeken zonder iets te moeten losvijzen, dus als ik het voorheb is hiet niet erg. Maar ik had de eerste keer hiervoor de ruitenwissers losgemaakt, om er beter aan te kunnen. Toen ik ze er terug op wou steken pasten ze niet goed precies. Ofwel zaten ze te hoog, en bleven ze haken achter de antennehouder linksbovenaan mn ruit. Ofwel zaten ze te laag, waardoor ze tegen de motorkap kwamen. Nu, liever tegen de motorkap dan blijven hangen, en het volledige mechanisme kapot trekken. Kheb dus wat tape over die plaats aan de motorkap geplakt, om de slag op te vangen.
[url]https://www.dropbox.com/s/ysr5107dqok5ig...[/url]


7) Ook zit ik met veel krassen, bvb:
[url]https://www.dropbox.com/s/ysr5107dqok5ig...[/url]
[url]https://www.dropbox.com/s/ysr5107dqok5ig...[/url]

Bestaat er een manier om dit op te lossen? Ik besef dat ik hem nooit in nieuwstaat zal krijgen, maar kzou graag de grootste krassen wat willen wegwerken. De auto staat eigenlijk zo goed als vol met kleine krasjes.


8) Waar kan je (goedkoop) nieuwe (of 2ehandse) wieldoppen vinden (liefst in België), want diegene die er nu op zitten zitten ook vol krassen.



Het "probleem" bij alles is dat ik het zo goedkoop mogelijk wil oplossen, en zoveel mogelijk zelf wil doen.
Want we staan ook op het punt een huis te kopen, dus daar zal veel geld naartoe gaan.

Waelvis

Geplaatst door Waelvis (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Carina? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

voyager (0), 11 jaar geleden

Het"probleem met achterlichten is een zgn "massa"probleem.Als je de massa verliest gaan er andere lampjes aan omdat op die manier de massa gevonden wordt.Dus alles uitnemen en kabels chekken op verbinding.Als je nou eenmal in NL was zou ik je sturen naar C.A,R, in Nijkerkerveen, maar je kunt het ook via internet of telefoon bestellen bij hun.Dat is een Toyota sloopplaats.Wat het metertje betreft-vervangen.Evenals voor de wieldoppen.

voyager (0), 11 jaar geleden

Ik heb een onderhoudsboek voor deze model Toyota met alle details.
Mocht er interesse zijn stuur mij een PB.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.