auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Starlet: Ramen beslaan

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1300

Omtrent dat radiortje is nogal wat onduidelijk. Redelijk wat websites tonen het ding maar als je nader vraagt blijkt het niet leverbaar of niet op voorraad te zijn. Enkele lijken het te kunnen leveren voor ronde de 200 euro. Nu wil het toevallig dat een onderdelenzaak hier in de buurt niet goed keek en een prijs van 42 euro op gaf. Bij nader inzien bleek die voor een Opel Astra te zijn. Bij de Toyotadealer vroegen ze 360 euro voor dat ding. Ik wil er mee zeggen dat er ergens een kronkel zit met het aanbod en met de prijs. Het ding blijkt schandalig duur te zijn vergeleken met andere automerken. Vraag me af waarom. Heb al 50 jaar met oude karretjes gereden en nog nooit een kapotte kachelradiator gehad. En de Japanner is hier wel een grote afzetter met dat ding. Maandag gaat het dashboard er uit en we zullen zien. Zal het hier dan laten weten.

Geplaatst door

ojhekcireg (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Probleem met beslaan van ramen treed onwillekeurig op. Geen lekkgae achterklep, alles droog van binnen.
Heb het idee dat er warme vochtige lucht binnengeblazen wordt met de ventilator. Koelvloeistof blijft goed op peil. Veronderstel dat de warmtewisselaar niet lekt. Het treed zo maar op tijdens het rijden. Niet direct na instappen. Ook als ik en passagiers droog instappen. De ramen schoonvegen met droge doek helpt eventjes maar de ramen slaan weer helemaal dicht. Alle ramen tot die van de achterklep toe. Nergens lekken onder het dashbord of ramen. Het gaat soms een tijd goed maar dan is het er weer. Verder ruikt het licht naar iets dat verbrand, een elektrische isolatie of zo iets. Maar alles doet het gewoon. De paravan heb ik gedemonteerd en met de gieter water in de bak gegoten. Loopt langs beide zijden goed weg. Je wordt er gewoon gek van. Ik hoor graag suggesties of gelijke ervaringen. Bedankt alvast.

ojhekcireg 0

8 jaar

Hoi

Zo uit jouw verhaal op te maken is
hetgeen wat je ruikt is koelvloeistof wat je kachelradiateur lekt dit is in kleine mate waarop je ruit beslaat.

Het is een zoete weeïge lucht .

Dit zie je haast niet terug in koelvloeistof verbruik .

Leuk klusje om een dagje voor uit te trekken is wel een prijzig ding.

Maar controleer eerst ff de slang aansluitingen in het motorcompartiment..

daandc 0
badge

8 jaar

Bedankt voor de info. Helaas besloegen de ramen vandaag totaal en er is zowat een liter koelvloeistof verdwenen. En rechtsonder is onder de vloerbedekking nattigheid. De kachelradiator zal nu helemaal lek zijn. Dat is nu duidelijk. Op zoek naar een nieuwe en dan blijkt dat de aangegeven maatvoering nogal onduidelijk is. O.a. de hartafstand van de aansluitpijpen die door het schutboard naar buiten komen komt niet overeen. AAngeboden radiators hebben die afstand 40 mm maar in de auto is die 70 mm. Enig idee waar het verschil in zit? Evenwel geven ze allemaal aan dat die past voor het kenteken dat ik op geef. En daar komt dan ook altijd het goede type uit voort. Is nu moeilijk om vooraf te bestellen maar de auto is in gebruik. Met afgekoppelde slangen. (afgeblind).
Dan zou ik graag wat info hebben over het dashboard demonteren. Wat er allemaal los moet en wat er allemaal in het dashboard kan blijven zitten. Daar is weinig concrete informatie over behalve dat het een flink karwei is.
Kenteken is NS-HL-85

ojhekcireg 0

8 jaar

Het zou kunnen dat er verschil in de steekmaat hart op hart zit .

Maar dit zou voor de ep70 of diesel uitvoering kunnen zijn ?! .

Ik zou morgen even onder de motorkap kunnen meten wat ie bij mijn slet is .

Het dashboard moet er grotendeels uit ( zeg maar geheel) er zitten diverse schroeven zoals achter het klokje in het midden waarmee er een hoop last hebben omdat je deze niet verwacht .

Ik heb nu geen info maar ik zou morgen ff kunnen kijken of ik een exploded view voor je kan opsnorren .

daandc 0
badge

8 jaar

Okee, bedankt alvast. Als ik maar weet wat er los moet en wat kan blijven zitten. Dan moet ik het zelf niet uitzoeken. Zoals o.a. de verwarmingshandels, schakelaars en dat soort spul. En verder welke stekkers uit elkaar moeten en waar die ongeveer zitten. Daar is tot nu niets te vinden op internet. Alleen dat het veel werk is. Ik wacht nog effe op informatie. Voorlopig is ie te gebruiken omdat de slangen naar de kachel zijn afgeblind. Zonder vewarming moet kunnen met dit schitterende regen weer.

ojhekcireg 0

8 jaar

Bij verschillende zaken geven ze een kachelradiator met hartafstand 40 mm van de twee aansluitpijpen. Zit er binnenin onder het dashboard nog een stel slangen voor de kachel? Omdat het niet aannemelijk is dat ze allemaal een foute kachel tonen.

ojhekcireg 0

8 jaar

Als ik het goed heb, is deze auto een zgn import auto uit 1986.
Omdat die in NL in 1996 is geregistreerd zou dat de fout kunnen verklaren. Heb je al op de sloop geprobeerd? Mogelijk NIjkerkerveen.

voyager 0

8 jaar

Hierbij de exploded view !!!

http://www.uploadarchief.net/files/downl...

Ik heb even gekeken die van mij is ook hart op hart 70 mm 40mm was de afstand te groot voor de slet van mij is iig geen import auto deze is vanaf fabriek in 1990 gekentekend .

Car toyota is wel een goeie van voyager die hebben nog wel eens wat liggen .

Maar dashdemontage begint bij het stuurwiel zorg wel even voor een trekker om het stuur van de naaf te trekken .

Dan instrumentenpaneel eruit daar zitten al wat schroefjes wat ik mij kan heugen .

Dashboard kastje voorover kantelen dan zie je ook hoe het vast zit .

Veel succes is een leuke halve dag tot dag besteding !!

daandc 0
badge

8 jaar

Ik weet het kerel de kachelradiateurtjes van onze auto's zijn inderdaad aardig aan de prijs .

Die van een mazda 626 is goedkoper weet ik .


Mischien dat de lekkage op een gunstige plek zit en je er wat mee kan maar ben bang dat dit ijdele hoop is .

daandc 0
badge

8 jaar

Zitten even met een problem: hoe de airbag demonteren als het stuur er uit moet. Dringend.

ojhekcireg 0

8 jaar

Accupool los even 10 minuten wachten daarna kun je het stekkertje losmaken en het stuurwiel uitnemen!

daandc 0
badge

8 jaar

Ja maar hoe krijg je het hele deksel er af? Op de achterkant van een plaatje links staat de waarschuwing: eerst het werkplaatshandboek raadplegen vooral de airbag te verwijderen. Je krijgt er kop nog staart aan.
Maar intussen een alternatief bedacht: stuurbuis bevestigingen los maken en stuur laten zakken op bestuursders stoel. Dan moet het stuur er niet af. Intussen is de kachel er uit en die lekt tussen de kop en de koelelementen. Zit op elkaar geknepen, een waardeloze constructie. Verder zitten de twee buizen welke naar buiten komen in het motorcompartiment er los op gemonteerd. De afstand op de radiotor tusssen de twee buizen is inderdaad 40 mm. Die zitten on de radtiator en dichten met een O-ring af. Met een klemring rond de opstaande rond worden ze bij elkaar gehouden. Eveneens een waardeloze constructie Voor de rest moeten gewoon alles in en onder het dashboard verwijderd worden. Zelfs de dikke dwarsbuis waar het stuur en het dashnoard op steunt moet weg. Het is onvoorstelbaar dat een fabrikant zulk een prulleding van een radiator op die manier inbouwt. Die constructeur krijgt van mijn een dikke vette nul.
De kabel van de km teller los maken achter de klok valt ook niet mee. Er zit 1 nokje dat je moet indrukken en dan kan de kable er afgetrokken worden. Maar dat nokje vinden, of beter gezegd voelen is niet zo simpel. Je kan er nauwelijks met je hand tussen.
Ik zal later nog proberen wat uitgebreider te schrijven en wat foto's meesturen.

ojhekcireg 0

8 jaar

Ik krijg hier geen bericht meer bij en nog minder foto's. Kan iemand uitleggen hoe het wel kan? Ik krijg het berichte Kan de pagina niet weergeven.

ojhekcireg 0

8 jaar

Hoe kan ik foto's hier meesturen????

ojhekcireg 0

8 jaar

Om het dashboard te demonteren :
Beginnen bij de achterste console op de tunnelbak, dan de middelste, dan de radio, raam radio verwijderen gewoon met klikken. En raam rond knoppen voor verwarming en ventilatie. Systeem van verwarming enz. los schroeven en geen draden loskoppelen. Handschoenkastje er uit. Links en rechts onderste schilden in hoek van deur verwijderen (klikken) en daarvoor een deel van de dorpelstrip omhoog trekken (klikken). Deel waar zekeringenkastje zit verwijderen.

Instrumenten huis verwijderen. eerst omlijsting een schroef (boven) losmaken en wegklikken. Dan de twee helften rond het stuur los maken en wegnemen. Stuur bevestiging met 4 moeren losmaken en laten zakken op stoelzitting. Dan kan je makkelijker bij de stekkers achter het instrumentenpaneel en de km kabel. Het is wel heel nauw en de km kabel gaat er goed af als je op het juiste nokje druk. Gewoon even zoeken. Instrumentenhuis wegnemen. Dan zie je links en rechts wat schroeven waarmee het dashboard vast zit. Vooraf alle stekkers links en rechts en in het midden uit elkaar doen. Het zijn soms verschillende boringslipjes om de stekkers uit elkaar te trekken. Verder zitten de kabelbundels op verschillende manieren aan het chassis vast. Soms met een schuiver, soms met een bekende drukknop in een gat gedrukt. Een beetje wringen en lichten met een schroevendraaier is soms nodig. De kabelbundels blijven aan het dashboard en gaan mee als jet het wegneemt. Vrijwel alles zit hier en daar geschroefd maar tevens hier en daar geklikt.
Het dashboard zit onder het raam met een vijftal pinnen in gaatjes zodat het nooit verkeerd zit. Het zijn stekkers met verschillende kleuren en er past altijd maar 1 stekker in 1 stopdoos. Kan niet missen. Maar af een toe een foto maken voordat het uit elkaar gaat is wel zo handig. Kun je bij het inbouwen zien hoe en waar de stekkers moeten zitten, vooral de bevestiging aan het frame is soms niet duidelijk als ze allemaal door elkaar hangen
Als het dashboard weg is dan het tussenstuk tussen luchtverdeelkast en ventilator verwijderen. Dat gaat met wat wringen en trekken. Dan wat losse zwarte delen op het huis demonteren. Om het hele huis er uit te nemen de dikke buis onder het dashboard aan de linkse kant de schroven goed los maken, niet er af halen. En rechts de moer er af. De verticale steuntjes in het midden tussen tunneltje en ronde buis los, kortom alles los zodat de buis naar achteren kan. Dan kun je de hele bak er uit halen en de radiator vervangen.
De nieuwe radiator is het meest waardeloze geval dat er bij zit. De verbindingsbuizen zijn niet bij een nieuwe, die moet je dan overzetten. Bij mij stonden de pijpjes na montage op de nieuwe niet zoals bij de oude. De aansluittuiten stonden scheef. Dan passen ze niet zo goed op de kast. Dus hier en daar war opvullen zodat de niet scheef in de aansluitflensjes zitten. Het is bijzonder dom om daar nog een aansluiting te voorzien, je ziet later nooit of die lekken of niet. En je krijgt er niet eens nieuwe bij, wel een paar nieuwe o-ringen en de schuimplastiek moet je er zelf nog op plakken om een beetje af te sluiten in de verdeelkast. Helemaal een waardeloos systeem en dat voor 225 euro.
Het is verstandig om de schroeven van verschillende onderdelen in een apart bakje te doen. Want soms weet je niet meer welke waar moeten. Ze zijn soms een beetje langer en/of zelftappers of metrische schroefdraad.
Daarna alles weer monteren gaat een beetje vanzelf. Eerst de stuurkappen zetten voordat de omlijsting van het instrumentenhuis er in zit. Alle kabels(bundels) zitten voor de ronde buis. Natuurlijk heb je vooraf de accu losgekoppeld, zodat er geen vonken vliegen bij wat gerommel met de stekkers en zo.
Bij die gelegenheid is het ook handig om de lampjes in de klok te controleren en eventueel te vervangen. Doorgaans geven ze nog weinig licht omdat ze zwart geblakerd zijn
Hieronder een paar foto's om een indruk te geven wat het zo een beetje inhoudt. Met zien ben je al niet meer zo benauwd. Maar als je niet al te handig bent zou ik er niet aan beginnen zonder hulp van een handige jongen..

ojhekcireg 0

8 jaar

Wat mij betreft probleem opgelost.

ojhekcireg 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.