Nu is al voor de tweede keer de weerstand, welke in het luchtkanaal zit en de snelheid van de kachelventilator regelt, kapot. Ik krijg er nu toch echt de kriebels van. Is een waardeloos onderdeel dat nieuw ook nog eens veel te duur is en tweedehands gaat het ook niet lang mee heb ik ondervonden.
Is er iemand die een andere oplossing weet? Ik had de weerstandspiraal vervangen door er een gloeilamp van 10 wat in te solderen. Maar blijkbaar gaat daar te weinig stroon door om de ventiltor te doen draaien. Het idee leek goed maar de praktijk is minder. Zou het met een zwaardere lamp wel gaan?
Feitelijk zou een gepaste weerstand resultaat moeten hebben. Ik heb alleen niet zo veel verstand van elektriciteit.
Er moet toch een andere manier zijn om de ventilator te regelen.
Ik rij al meer dan 50 jaar met nogal bejaarde vehikles en heb nog nooit een dergelijke regeling defect gehad. Bij de Starlet blijkt het een ramp te zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toch zou ik eerst ventilator uithalen en controleren of die zwaar loopt.Dat is de eerste reden dat zo'n weerstand stuk gaat.Dan een nieuwe weerstaan in.Heb in het verleden op een Corolla (1995) meerdere moeten vervangen.
Bedankt. Maar die ventilator er uit halen zie ik nog niet zo gemakkelijk te gaan. Kan die er uit zonder het dasfbord helemaal te demonteren? Dat hebben we eerder al eens totaal gedemonteerd om het verwarmingsradiateurtje te vervangen. Dan verwens je toch wel diegene die dat bedacht heeft. Dan zouden dergelijke onderdelen juist niet defect mogen raken.
7 jaar
Wat voyager zegt die kachelweerstand fikt er niet zo maar uit .
De kachelmotor is makkelijk te bereiken door handschoenkastje verwijderen dan zie deze zo zitten .
De luchtaanvoer van de ventilator is helemaal niet afhankelijk van de parafaan. Die mag je helemaal afsluiten vanaf buiten, dan komt er nog genoeg lucht. De luchtaanvoeropeningen zit onder een gesloten deel van de carosserie. De ventilator draait niet zwaar. Is te zien aan lager aan de onderkant en de uitloop als de stroom wordt uitgeschakeld.. Graag zou ik eventuele antwoorden hebben op wat ik vraag. Of ik weinig gewend ben met sleutelen en of het uitbouwen van de verwarmingsradiateur een lachtertje is vroeg ik dus niet. Ik vroeg of de ventilator er uit kan zonder het dashbord te moeten demonteren. Dan hoef ik dat zelf niet uit te zoeken. Daarvoor lijkt mij een dergelijk forum nuttig te zijn. Uitwisselen van ervaringen.
7 jaar
Zoals aangegeven zit deze achter je dashbordkastje , kun je zo bij.
Dat deze soepel draait twijfel ik niet aan , maar je hebt soepel en echt soepel.
Dat een kachelweerstand zo vaak defect raakt oke , is toch meestal het te zwaar draaien van de ventilatormotor de oorzaak.
Bedankt hoor. Maar helaas niet wat ik vroeg. Ik zie hem ook wel ziiten hoor. Maar het ziet er niet naar uit dat die er uit genomen kan worden zonder het dashbord te verwijderen. Beetje dom geweest om niet te kijken toen we de verwarmingsradiator moesten vernieuwen. Vandaar deze vraag nog eens of de ventilator er zonder het dashbord te demonteren uit kan? De regelaar is een doodgewone weerstand die gloeiend heet wordt en het heetst als de ventllator op de laagste snelheid draait. Dus de minste lucht verplaatst terwijl juist dan de meest lucht nodig is voor de koeling. Tenslotte barst het keramieken omhulsel en brand de weerstand door. Op de hoogste snelheid zit de weerstand er niet tussen. Maar wel een gewone zekering. Moest het een en ander te veel stroom opnemen, zou de zekering door gaan denk ik. Ik ga echt niet meer dat dashbord demonteren omwille van de ventilator. Dan draait die maar op d ehoogste snelheid zoals het nu is.
Vraag was ook of iemand iets wist om die kwestbare regelweerstand te vervangen door iets anders. Gezien het feit dat er op internet bosjes gebruikte weerstanden aangeboden worden, zou dat er op duiden dat die regelmatig defect zijn. Anders zou geen sloper ze zo voor het grijpen hebben.
Zonder concrete informatie zou ik dit item willen stoppen. Om het nog even duidelijk te maken hierbij een foto op de ventilator als het dashbord weg is.
7 jaar
Als het goed is zouden aan de onderkant ervan vier parkers zitten.Als je die losneemt zou de motor eruit moeten kunnen zonder demontage dashboard.Helaas is er geen andere oplossing voor deze problematiek.
7 jaar
Bedankt, dat ga ik nog eens proberen. Dan laat ik het weten. M.vr.gr. Gericke
7 jaar
Topic aangepast conform Algemene Regels, punt 1
Moderator Problemcar
Intussen zie ik dat de moderator druk is geweest. Zoals aangegeven heb ik de ventilator inderdaad kunnen demomteren zonder het dashbord weg te moeten halen. De ventilator draait perfect en is heel zuiver, als nieuw. Ik raad iedereen af om het metalen deksel op de motor aan d eonderkant niet weg te nemen. Dan sta je met de koolborstels in je hand en springen de veertjes overal naar toe. Kost heel wat gepruts om dan de koolborstels weer op zijn plaats te krijgen. Het zwaar lopen van de ventilator lijkt mij dus niet d eoorzaak van het stukbranden van de regelweerstand.
Nog wel op te merken dat de drie schroeven moeilijk los gaan omdat ze door het materiaal steken en daar geroest zijn waardoor de draad kapot gaat bij het uitdraaien. Het is handig om een paar dikkere parkers bij d ehand te hebben.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar