👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb het volgende probleem met mijn Totyota Avensis 2.0 D4D (bj. 9/2005).
Als ik vanaf 1600/1700 tpm (flink) gas geef in de 3de versnelling of hoger, dan hoor ik een licht ratelend geluid tussen de 1800 en 2000 tpm. Daarboven verdwijnt het weer. Het geluid lijkt ergens rechtsvoor uit de motorruimte (achter het dashboardkastje) vandaan te komen en lijkt een beetje op het geratel van een prijzenrad of een plasticje dat je tegen de spaken van een draaiend fietswiel laat komen.
De dealer heeft het tot nu toe niet weten op te lossen. Herkent iemand dit probleem of heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is naar mijn idee een verschijnsel dat bij elke auto optreedt bij dit soort belasting. Deze motor is nu eenmaal niet gemaakt om bij 1600-1700 toeren zijn maximum koppel te kunnen leveren en dus vlot te accelereren, de koppelkromme zal pieken tussen 2000-3000 toeren. Dat kun je vermoedelijk ook nalezen in het instructieboekje. Je kunt geleidelijk gasbijgeven bij dit toerental en je zult wel gemerkt hebben dat het dieper intrappen geen merkbaar effect heeft op de acceleratie.
Ik denk dat het geluid afkomstig is van de verbranding zelf (pingelen / kloppen) misschien naverbranding in het uitlaatspruitstuk. Als je consequent
de motor zo belast lijkt me dit dan ook niet bevorderlijk voor de levensduur van de motor.
Kortom, terugschakelen, het lijkt me een heel normaal verschijnsel.
Groeten,
Michiel
Ik denk eerder dat dit het kritische toerental van de motor is ,waarbij iets in trilling komt.
B.V. een gescheurd hitteschild bij het uitlaatspruitstuk [indien aanwezig] of iets anders in,aan of bij de uitlaat.
Als dit geluid ook optreedt bij dit toerental bij stilstaande auto, dan moet het te vinden zijn.
16 jaar
Reactie op Tjaart,
Ja, ik zat al iets te twijfelen over wat ik schreef over te laag toerental. Ik lees nu inderdaad dat dit ratelen tot ongeveer 2000 toeren optreedt.
Het kan inderdaad optredende resonatie zijn. Ik had dit een keer bij het hitteschild maar ik denk niet dat dit het geval is bij zo'n jonge auto.
Misschien een kabel of een afdekkapje dat niet goed vastzit.
Beste is inderdaad met stilstaande wagen tot het resonantietoerental brengen en dan kijken wat het kan zijn.
Zijn je riemen op de juiste spanning? Multiriem met name, (pas op bij draaiende motor he!)
Grtz,
Michiel
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar