Toyota Avensis Verso: Stuurbekrachtiging

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 d4d

Hallo,

Met mijn Avensis Verso diesel heb ik een probleem. Af en toe, vooral bij een koude motor, dan hoor je bij het wegrijden een vreselijk gepiep van voren onder de motorkap vandaan komen. Aanvankelijk dacht ik dat de v-snaar piepte, maar op een gegeven moment bleek de stuurbekrachtiging niet meer te functioneren of in ieder geval te haperen. Later viel die tijdens het rijden ook af en toe uit. Gisteren reed ik door een plas en toen piepte die ook af en toe en voelde ik aan mijn stuur dat er iets niet in orde was. Wat kan dat zijn?

Loekoeboeng

Geplaatst door Loekoeboeng (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

slippende snaar

Michiel7811 (0), 16 jaar geleden

Is wel erg logisch ja. Als motor koud is dan zijn de vloeistoffen dikker en hebben de elementen die door stuurbekrachtiging worden aan gedreven dus een hogere weerstand. Een te slap gespannen riem gaat dan eerder slippen. Als je door water rijdt heeft riem minder grip op loopwielen.
Riem aanspannen dus, wellicht gelijk vervangen.

M

Loekoeboeng (0), 16 jaar geleden

Maar heeft die riem dan ook invloed op de stuurbekrachtiging?

Michiel7811 (0), 16 jaar geleden

Jazeker, op het moment dat de pomp (kortstondig) niet aangedreven wordt, valt meteen de bekrachtiging weg.

Loekoeboeng (0), 16 jaar geleden

Bedankt..... Ga ik even naar de dealer om die riem aan te spannen of te vervangen. Vorig jaar september is de distributieriem vervangen en de spanrol.......

Michiel7811 (0), 16 jaar geleden

Spanning van de riem riem wordt gecontroleerd door op de riem te drukken midden tussen de loopwielen. Bijvoorbeeld waar de afstand tussen de loopwielen het grootst is, zeg 40 cm. Je drukt dan in het midden met een kracht van 100N, zeg maar 10 kg, oftewel een stevige duimdruk, dan mag de riem bijvoorbeeld 15-20 mm doorbuigen. Nu luistert dit niet zo erg nauw, maar als je met je duim de riem op zo'n afstand zo'n 50-75 mm kunt indrukken weet je wel dat hij niet strak genoeg gespannen is.

Probeer maar eens.

Michiel

Loekoeboeng (0), 16 jaar geleden

Ik heb even die check gedaan en naar mijn inschatting buigt de riem ongeveer 2cm (20mm) door. Niet echt ernstig dus. Ik neem aan dat wanneer de servopomp kapot is er andere symptomen waarneembaar zijn?

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

ja maar hij kan ook versleten zijn dat hij te smal is geworden,een v-riem grijpt de poelie aan de zijkant van de riem en als hij te smal is geworden wordt het grijpoppervlak ook kleiner,dan komt hij te laag in de poelie te liggen,een multiriem is een feite meerdere v-riemen naast alkaar en als die versleten is worden die v-tjes ook smaller en grijpt die ook niet meer,dus ik denk of strakker spannen of vernieuwen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.