ik vond dat de auto de laatste tijd minder remde ,tevens kon ik pedaal vrij ver indrukken ik ben eens gaan kijken ,voor zaten al nieuwe remblokken op (wel niet de duurste soort ,dus mogelijk ook niet de beste)
maar achteraan waren de remschoenen ver weg , d.w.z de voorste helft was op ( 1mm) en achterste helft was nog als nieuw .
ik heb de remschoenen (achter) allemaal vervangen en er nieuwe remolie op gedaan ,handrem diverse keren aangetrokken zodat die ook goed staat ,en daarbij zitten gelijk de achterste remschoenen goed aan ,
alles draait goed vrij rond en pedaal zit ook weer wat hoger , wat wel blijft is dat hij nog altijd niet remt als vroeger , ik heb ook gemerkt dat bij pedaal half ofwel ligt intrappen hij wel al remt op de voorwielen ,maar niet op de achterwielen ,
bij verder intrappen dan gaan de achterwielen ook mee remmen ,
ik heb dit ook eens getest bij remmen op een zandpad ,en om de achterremmen goed mee te laten doen (ofwel remsporen zien ) dan moet er redelijk worden doorgetrapt,
Vraag is ,is dit een normaal beeld ,of moeten alle remmen evengoed remmen ,op zelfde moment ,
naar rechts of links trekken doet hij niet .en bij goed doordrukken remt hij wel vrij goed.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zijn de remcilinders van de achterremmen gangbaar gemaakt?Zit er een remcorrector op?Om precies te zijn lastafhankelijke remkracht verdeler?Werkt die wel goed?
de remcilinders achter ,zaten niet vast , gingen zowel goed in en uit als naar links en rechts, dus ben daar verder niet meer aan geweest, ,maar voor de rest v.d vragen moet ik het antwoord schuldig blijven, weet dus niet of en waar de remkrachtverdeler zit.
[quote=jonkers]de remcilinders achter ,zaten niet vast , gingen zowel goed in en uit als naar links en rechts, dus ben daar verder niet meer aan geweest, ,maar voor de rest v.d vragen moet ik het antwoord schuldig blijven, weet dus niet of en waar de remkrachtverdeler zit.[/quote]
Volg gewoon de remleidingen van aan hoofdremcilinder...zo kom je er vanzelf bij.
Indien lspv (last afhankelijke remkrachtverdeler) zit die aan de achteras. Deze durven dan wel es vaak te komen vastzitten. Meestal krijg je deze wel terug soepel hoor door voldoende smeren en bewegen. Maar kijk eerst eens welke remkrachtverdeler er juist opsteekt.
achteraan of onderaan heb ik nu nog niet gekeken , in de motorruimte tegen het schutbord zit een verdeelblok ,maar dit zal niet bedoeld worden neem ik aan ,
aangezien hij in totaal best goed remt als je maar doordrukt is er niet echt nood aan de man en moet ik het doen als hij even gemist kan worden ,
pedaal is altijd nog wel beetje sponzig ,en pedaal druk je in het begin vrij diep in ,na wat pompen stijgt het ,dus denk ook nog eens goed alle leidingen en slangen bekijken .
Wel dat verdeelblokje tegen schutbord is je P valve (proportioning valve) en dus een mechanische remdrukregelaar. Deze durven regelmatig falen en dan krijg je meestal problemen met de achterremmen. Afhankelijk van het model kan je deze openmaken. Heb dit in het verleden vaak gedaan maar niet echt bij dit model. Vooral Starlet heeft hier veel last van.
Het feit dat je zegt dat pedaal sponzig aanvoelt betekent dat er nog lucht op zit. Dus sowieso opnieuw goed ontluchten en bekijk uiteraard es of je eventueel nergens lekkage hebt. Al zou je dat wel al opgemerkt hebben wsl.
Heb je bij het vervangen van de remschoenen achter ook de rubbers van remcilinders even gelicht? Hierdoor kan je beginnende of kleine lekkage opsporen. Best dat je daar gewoonte van maakt.
Ik heb dat helaas niet gedaan ,was een kleine moeite geweest , maar wat de remdrukregelaar betreft, moet deze er helemaal af met alle leidingen los,
of is er langs buiten ook iets gangbaar te maken .
in elk geval ik kon met de olie erop de achterste cilindertjes met de hand gewoon indrukken , heb dan ook nog aan beide kanten er een lijmklem op gezet , maar zag het peil in reservoir niet echt stijgen ,ben daarna nog wel gaan ontluchten .
Aan de buitenzijde van de rkv is er weinig aan te doen. Wat je kunt is testen, de arm ervan los maken van de ophanging, dan naar beneden trekken en met zijn tweeën nogmaals ontluchten. In de lage stand van de arm zou er weinig oliedruk moeten zijn. bij de arm omhoog juist veel meer.
8 jaar
[quote=voyager]Aan de buitenzijde van de rkv is er weinig aan te doen. Wat je kunt is testen, de arm ervan los maken van de ophanging, dan naar beneden trekken en met zijn tweeën nogmaals ontluchten. In de lage stand van de arm zou er weinig oliedruk moeten zijn. bij de arm omhoog juist veel meer.[/quote]
Wat Voyager hier bedoelt is voor een lspv (een last afhankelijke remdrukregelaar) die zich achteraan ter hoogte van de achteras bevind. De klep waar we het nu over hebben (tegen het schutbord) is een andere klep. Deze kan je alleen reviseren door demontage ALS het tenminste een model is dat je kan openmaken. Dit kan je zien als je spiegeltje ofzo neemt en kijkt of er 2 metalen dekseltjes onderaan klep zitten. Indien dit NIET het geval is kan ze dus ook niet opengemaakt worden.
Dit is een proportioning valve zoals tegen het schutbord....
Dit is een VOORBEELD van een LSPV (zoals je weet lastafhankelijk en achteraan)
kon even niet op de site , ik ga het allemaal eens bekijken als er tijd voor is,is als maar in gebruik nu, laat dan iets weten , in elk geval bedankt,
gisteren nog met gereden rem zit vrij diep en gedeelte is sponzig , maar in totaal remde hij wel redelijk .
8 jaar
Ja de site is vernieuwd hé. Effe wennen ook.
Ok hou ons op de hoogte als je nieuws hebt.
het remmen achteraan is nog niet super , maar pedaal kun je nu niet meer zo diep intrappen , het is een automaat en de handrem wordt haast nooit gebruikt ,maar met de handrem span je de achterrem wel op ,dus in eerste instantie toen de schoenen nog niet waren vernieuwd had ik ze zo kunnen spannen.
na het vernieuwen heb ik de schoenen dus opgespannen met de handrem , maar dit bleek toch niet geheel goed te zijn gegaan de slag bleef te groot , toen ben ik al rijdend wat met de handrem gaan afremmen en links achter begon hij toen zelfs aan te lopen ,dan wel alles even bekeken links iets terug gedraaid en rechts handmatig door aandraaien zelf aangespannen .
dus de handrem pakt links harder dan rechts hier moet ik nog naar kijken ,kan zijn dat ik nog verder ga kijken ,maar het is anderzijds niet ondenkbeeldig dat de achterrem met de schoenen later remt en minder goed remt dan de schijven voor natuurlijk.
lekken doet hij in elk geval niet , de remdrukregelaar heb ik dus niet bekeken dit overweeg ik nog .
8 jaar
"na het vernieuwen heb ik de schoenen dus opgespannen met de handrem , maar dit bleek toch niet geheel goed te zijn gegaan de slag bleef te groot , toen ben ik al rijdend wat met de handrem gaan afremmen en links achter begon hij toen zelfs aan te lopen ,dan wel alles even bekeken links iets terug gedraaid en rechts handmatig door aandraaien zelf aangespannen ."
Altijd eerst remschoenen afstellen aan de remmen zelf. Niet via de handremkabel. Dan ben je verkeerd bezig..
iedereen bedankt voor de reacties , al met al ben ik nu tevreden hij remt vrij goed .
8 jaar
Apk gaat het je vertellen of je gevoel je niet bedriegt , heb je trouwens voor ook ontlucht ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar