Recent overgenomen (goed onderhouden) Toyota Corolla 1.6 sedan, van een betrouwbare particulier die deze auto slechts binnen de bebouwde kom gebruikte (circa 80.000 op de teller).
Nu viel het pas na een paar dagen op dat de auto op de snelweg in de hogere versnellingen meer toeren maakt dan dat hij accelereet. Het duurt enkele seconden voordat het vermogen wordt opgepikt. Nu is dit wisselend en vaker wel dan niet. In de lagere versnellingen is dit alleen merkbaar wanneer er vlot opgetrokken wordt, wat in het drukke stadsverkeer zelden is. Ook hierin is het slippen vaker wel dan niet, maar ik heb nu een aantal keer gereden (zowel koud als warm) zonder problemen.
Als test heb ik ook nog met handrem vanuit zijn 3 en 4 de koppeling op laten komen, dan slaat de motor vrijwel direct af. Het koppelpunt voelt ook niet bijzonder hoog, het pedaal zit wat laag (12cm) als ik het vergelijk met de Haynes guide en de speling is miniem (circa 1 cm).
Omdat ik nog vrij nieuw ben met zelf dit soort dingen aan te pakken, wilde ik dit voorleggen. Mijn eerste indruk was dat ik de vrije slag van het pedaal moet aanpassen, omdat hij misschien te kort staat afgesteld. Maar ik kan me voorstellen dat het daar helemaal niet aan schort. Graag advies en bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toch een monteur in de hand nemen. die zal heel snel vaststellen of het klopt.
Wat je beschrijft is een typisch fenomeen van een slippende koppeling. Ook het feit dat de vorige eigenaar 80.000 km in bebouwde kom heeft rondgereden maakt dit niet zo abnormaal. Dit betekent constant koppelen en ontkoppelen en dus meer slijtage als gevolg.
Wat de bediening van de koppeling betreft (deze is hydraulisch) moet je enkel weten of de koppeling wel volledig vrij komt. Dan ben je 100% zeker dat het gewoon aan de koppeling zelf ligt.
Voyager en DRAZ,
Bedank voor jullie reacties.
Betekent een slippende koppeling onherroepelijk binnen afzienbare tijd de koppeling vervangen of zit hier nog speelruimte in. Maakt het nog uit om het koppelingspedaal af te stellen zodat "de slip" er tijdelijk uit is, omdat de koppelingsplaat nog niet volledig versleten is. Of is dat uit den boze?
Enfin, het is de eerste keer dat ik met een dergelijk kostbaar probleem zit. En ik hoop -valse hoop wellicht- dat vervanging nog uitgesteld zou kunnen worden.
8 jaar
Ja een slippende koppeling betekent onherroepelijk vervangen. De koppeling gaat steeds meer slijten doordat ze veel doorslipt met als gevolg dat dit zal verergeren en in een eindfase resulteert in een complete slip. Je kan het proces vertragen door niet teveel op te trekken en belasten maar uiteindelijk zal je ze toch moeten vervangen. Samen met drukgroep trouwens. Nooit alleen koppelingsschijf vervangen.
Wat de stand van je koppelingspedaal betreft. Je hebt heel weinig speling als ik dit lees. Heb je geen problemen met het schakelen? Gaat hij makkelijk in versnelling? Mocht je twijfelen aan de bediening van koppeling kijk dan es naar je hoofdcilinder aan pedaal en aan koppelingscilinder op versnellingsbak. Controleer op olieverlies. Verwijder het zwarte rubber hoesje bij deze laatste voor controle. Komt zelden voor bij deze maar het is snel te controleren.
DRAZ nogmaal bedankt voor de uitgebreide toelichting.
Ik ga die controles uitvoeren. Wat betreft klachten met schakelen en koppelen, dit loopt allemaal soepel. Daarom twijfelde ik ook of er niet iets anders aan de hand is, tevens omdat ik niet continu last heb van een slippende koppeling.
8 jaar
Geen dank. Ik heb zelf een MR2 met slippende koppeling. Dit al gedurende meer dan een jaar. Ik belast de koppeling zo weinig mogelijk om de verdere slijtage te beperken. Maar ik zal ze ook moeten vervangen uiteindelijk.
Mocht er een probleem zijn met je koppelingscilinders zoals lekkage bijv. dan ga je eerder klachten ondervinden zoals ik hierboven schreef. Bij het indrukken van koppelingspedaal komt de koppeling dan niet meer of te weinig vrij waardoor je problemen krijgt met schakelen.
Als je zegt niet continu dan bedoel je dat ze niet slipt bij 'normaal' rijgedrag. Enkel bij belasting of harder optrekken. Dit is net hetzelfde als bij m'n MR2.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar