Toyota Carina E: Revisie remklauw(en), zijn er haken en ogen?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4A-FE

Hoi Allemaal,

Bij de laatste APK meting zat er een verschil van 20-25% in de remkracht van de voorremmen (links 2400 Newton, rechts 2000 Newton). Omdat ik al een tijdje de remvloeistof niet meer heb vervangen, verwacht ik eigenlijk dat er lucht in de rechter remleiding zit. Nu is het niet zo lastig om de vloeistof te verversen, maar om het even goed te doen zou ik ook graag de remklauwen mee willen reviseren (kunnen ze gelijk even schoongemaakt en gespoten worden)

Voor de prijs van een revisiesetje (20 Euro per klauw) hoef je het niet echt te laten, en lijkt ook het werk mee te vallen als ik Haynes en Kluwer mag geloven. Toch wil ik nog even de mening vragen van de community hier. Is er iets waarop ik verder moet letten? (tips voor speciaal gereedschap, vastzittende zuigers, etc...)

Ik zal na afloop een paar foto's van het klusje plaatsen.

Thanks,

Richard

richardt

Geplaatst door richardt (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Carina? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Michiel7811 (0), 16 jaar geleden

Hallo Richard, ik zou eerst maar eens kijken wat er mis is voordat je allemaal dingen gaat kopen of reviseren. Wat bedoel je trouwens met reviseren?

- Wiel eraf
- Klauw los met twee bouten
- Klauw ophangen aan veerpoot met ijzerdraadje
- Remschijf eraf nemen, deze zit los (heb je meer ruimte)
- Blokjes eraf halen, voorzichtig dat de veertjes niet wegschieten
- Eventueel de stalen klemmetjes die de blokken geleiden verwijderen
dit hoeft niet per se, kun je ook even schoonmaken met een borsteltje
- Klauw in twee delen uit elkaar nemen, hiervoor moet je misschien een boutje losdraaien (afh. van type)
verder oppassen dat je de rubberen hoesjes niet beschadigd
- goed geleiders onder rubberen hoesjes schoonmaken met een doekje. Het is goed
mogelijk dat hier de oorzaak van het probleem zit. Als deze geleiders droog gaan staan omdat
het vet verspoelt/verzeept of anderszins hard wordt krijg je verschil in remkracht.
- geleiders licht invetten. Ik neem altijd dun kogellagervet maar misschien schrijft toyota wel iets anders voor
dat weet ik niet.
- De klauw weer monteren, hoesjes aanbrengen, evt. overtollig vet rond de hoesjes verwijderen.
- Op de roestvaststalen blokgeleiders een beetje kopervet doen. Niet te veel want je wilt geen vet op de schijf.
- Blokken monteren met veren, eventueel met een houten hamersteel de cilinder naar binnen drukken
- Schijf aanbrengen
- Klauw monteren
- Schijf ontvetten voor de zekerheid, (je hebt er met vette vingers aangezeten)

En tussendoor natuurlijk lekker foto's maken.

Je hebt dus wel kopervet nodig en iets van universeel kogellagervet voor de de geleiders.

Groet,
m

richardt (0), 16 jaar geleden

Dank Michiel7811 voor je uitgebreide uitleg. Onder revisie (zo wordt het in de vraagbaak genoemd) versta ik niet zoveel eigenlijk: het uitelkaar halen van de remklauw, vervangen van alle rubbers, stofhoezen (en misschien geleidepennen, als die ook in dat setje zitten). Ook zou ik graag even de zuiger _lichtjes_ willen schuren en polijsten. Daarna even de klauw en het zadel in de hammerite (of andere warmtebestendige verf) en weer in omgekeerde volgorde terugplaatsen.

Mijn Carina heeft nu 297k gelopen, en ik merk dat de rubbers voor de geleidepennen wat beginnen uit te drogen. Ook weet ik niet of de keerring nog intact blijft als ik hem eruit haal. En daarnaast zit er in zo'n revisiesetje een zakje remzuigervet, maar misschien is dat hetzelfde als het kogellagervet waar jij het over hebt. De vraagbaak adviseert overigens glycolvet op lithiumzeepbasis', maar ik heb geen idee waar je dat zou moeten kopen en of ze dat bij de automaterialenzaak hebben.

Ik vraag me alleen even af of ik de remklauw 'live' reviseer, of dat ik alsnog even een 2e hands exemplaar (leverbaar voor maar 25 Euro) pak en die onderhanden neem. Advies?

Richard

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

Bij CAR heb ik 2 jaar terug 6 tientjes betaalt voor een gebruikte remklauw van een Corolla...

Als de zuiger vrij is van roest, dan kun je 'm reviseren (schoonmaken en nieuwe rubbers monteren). Anders de remklauw geheel vervangen. Polijsten van de zuiger zou ik niet doen. Daar kan het alleen maar slechter van worden (slijpstof en zo).

De bouten van de remklauw van mijn Corolla zaten overigens muurvast. Dat heeft me een goedkope dop 17 en een verlengstukje gekost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.