Ik heb een toyota avensis dcat luna gekocht vanwege het betrouwheid. Ik vond het dan ook jammer te constateren dat ook toyota wel eens iets heeft.
Bij de 50.000 km ging de auto bij lage toeren (1800-2200) schokken/ inhouden. Rond dat toerental houdt de motor in bij constante snelheid (90 in vijfde versnelling, 110 en zesde versnelling). De motor begint dan te schokken, houdt in, stottert (hoe je het ook moet noemen).
De auto is diverse malen bij de garage geweest om dit probleem te verhelpen (o.a. software update). De dealer heeft mij altijd goed geholpen, maar het probleem blijft bestaand. De reden (volgens de dealer) is dat het motormanagement is vastgesteld op een zo laag mogelijke uitstoot van schadelijke gassen. Aangezien de auto veel vermogen heeft, gaan ze ervan uit dat veel eigenaren dit vermogen optimaal gebruiken en dus weinig lage toeren rijden. Daardoor is dat toerengebied (1800 toeren) door toyota vastgesteld voor de lage emissie. Hierdoor is het motormanagement in deze toeren continu bezig met het regelen van de brandstof voor een zo laag mogelijke emissie. Dit zou de oorzaak moeten zijn voor het schokken. Dit probleem speelt nu pas, omdat volgens de dealer de injectiekoppen nu iets vervuild zijn (na 50.000 km), waardoor het motormanagement moet compenseren. De dealer kan het niet verhelpen, maar heeft wel een GVR (??) filter gereinigd en mij een vloeistof meegegeven wat ik bij de diesel moest gooien, zodat de injectoren weer schoner zouden worden. Verder gaf de dealer aan dat ik de technische dienst van toyota Nederland maar moest mailen.
Jammer dat dit niet te verhelpen is. Dit is redelijk hinderlijk als je vaak lage toeren rijdt (en dat doe je eigenlijk altijd met een dieselauto) dit niet verwacht van deze auto. De verklaring lijkt mij niet echt logisch, omdat diesel autos bijna altijd lage toeren maakt. Daar mag de auto niet gaan stotteren.
Zijn er nog anderen met dit probleem en hoe is dit probleem te verhelpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb hetzelfde meegemaakt met de 150 pk versie, incl erg nagelend diesel geluid, bleek een kapotte dieselinjector te zijn van de 4e cilinder (monteur meldde dat het vaak voorkwam) .
Injector is vervangen en schokken/inhouden was verdwenen
Laat de EGR klep maar eens een keer goed reinigen.
Deze zal wel vol aanslag zitten.
95% kans dat het opgelost is.
De garage zou inderdaad de EGR klep goed gaan reinigen. Ik was niet meer de enige met het probleem. Een andere D-cat had hetzelfde probleem. Daar bleek de EGR klep (dacht ik) vol met aanslag te zitten en is het probleem daarna verholpen.
Bij mijn auto was er toch meer aan de hand blijkbaar. De motor bleek veel olie te verbruiken. Hierdoor functioneerden de zuigers niet optimaal meer en moet de motor (onder garantie) worden vervangen. Afijn, ik ben een leek op het gebied van autotechniek, maar dit is wat ik ervan begreep. Ik hoop dat het probleem dan verholpen is. Dat verwacht ik wel met deze rigoreuze maatregel.
16 jaar
Bij het losmaken van de ERG klep hebben ze waarschijnlijk de grote hoeveelheid aanslag gezien in het inlaatsysteem.
Heb ook eens een keer zo´n motor onder handen genomen.
De inlaatkanalen hebben waarschijnlijk voor 50% dichtgezeten.
Door klemmende zuigerveren sluiten deze niet goed af langs de cilinderwand wat een hoog olieverbruik tot gevolg heeft.
Bij 2ADFTV vervangen we alleen de zuigerveren en bij de 2ADFHV( dcat) de zuigers en zuigerveren.
Komt dus wel meer voor, je bent niet de enige.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar