Heel veel problemen met de automatische koppeling. Na steeds dezelfde aantal kilometers te hebben gereden, lees ongeveer 30 Km, blokkeert de koppeling.
Krijg hem dan met geweld in de versnelling om dan met slippende koppeling weg te rijden.
Blijkt nu dat het olie potje leeg is, meteen gevuld en 2 dagen mee kunnen rijden. Potje is dus weer leeg.
Denk dat de accumulator lek is. Wanneer ik de dop van het olie potje afhaal dan merk ik dat er een overdruk op staat.
Dit gaat allemaal veel geld kosten. En zo te lezen op het internet zijn hier erg veel problemen mee met dit systeem.
Daarom naar de sloop gegaan en voor 60 euro spullen gekocht voor het ombouwen van semi automaat naar gewoon schakelen.
Wat heb ik gekocht:
1. rempedaal (er zit een rempedaal in de auto die nogal breed is, dus daar moet een normale voor in de plaats komen)
2. koppelingspedaal compleet
3. olie potje (denk van de stuurbekrachtiging) met aansluiting voor slangetje naar de cilinder van koppeling
Compleet wil zeggen met cilinder en met de leiding die van de cilinder naar de andere cilinder loopt op het motorblok.
Ben geen automonteur maar het inbouwen kostte mij een halve dag.
Was bijna zover maar helaas de cilinder bij de koppeling pedaal was lek.
Heb nu een andere gehaald en ga die vandaag inbouwen en aansluiten.
Volgens mij moet het mechanisch allemaal gaan werken.
Alleen elektrisch moet er nog wat gedaan worden.
1. elektromotor oliepomp elektrisch los nemen.
2. contact bij versnellingspook doorverbinden of onderbreken (weet niet of het een maker of vebreker is)
Auto kan je alleen starten wanneer hij in zijn vrij staat.
3. potentiometer die kijkt naar de stand koppeling laat ik zitten (lijkt mij logisch)
Vraag is nu of ik zo klaar ben.
Ben ik wat vergeten?
Zijn er monteurs die hier ervaring mee hebben?
Alvast bedankt voor het meedenken, Peter.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mechanisch is het inderdaad geen probleem, de koppeling werkt perfect.
De onderdelen die niet meer gebruikt worden kunnen eruit.
Alleen krijg ik die achterste bout niet los.
Morgen weer een dag.
Nu moeten de elektrische signalen nog uitgeschakeld worden.
Morgen eerst maar kijken of er een contact bij de versnellingspook zit.
Want zodra ik een versnelling kies dan gaat er een piepsignaal af en er gaat een lampje branden.
Wat ik niet meer nodig had heb ik eruit gesloopt.
Zit alleen nog met het probleem dat het lampje op het instrumenten paneel blijft knipperen.
Bij de versnellingspook zit alleen het schakelaartje voor het ontkoppelen.
Waarschijnlijk zitten die andere in de versnellingsbak.
Weet iemand welke draden ik moet hebben om het knipperende lampje uit te zetten?
12 jaar
gewoon lampje eruit halen lijkt me eenvoudiger..
Mits het natuurlijk niet het lampje is dat aangeeft dat de remvloeistof onder peil is of zo.
Je mag natuurlijk geen essentiele meldingen gaan missen
Lampje eruit halen gaat niet.
Het is nl. een gesloten unit.
Kan natuurlijk wel kijken welke steker het is en dan het desbetreffende draadje los nemen.
Dit is trouwens een lampje die alleen voor de koppeling is, als er wat mis is met de koppeling dan begint hij te knipperen.
Oliepeil zit er niet op.
De boordcomputer ziet welke versnelling is gekozen, als hij in een versnelling staat kan ik de auto ook niet starten.
Kies ik zijn achteruit dan begint hij ook te piepen.
Het is een gewone versnellingsbak.
Je moet als het ware de boordcomputer voor de gek houden.
Dat de auto altijd in zijn vrij staat, en dat het signaal koppeling in orde is.
De unit die ik eruit heb gehaald voor het automatisch ontkoppelen bestaat uit:
1. elektromotor voor het aansturen van het oliepompje
2. waarschijnlijk een druksensor (had ik al doorverbonden, hier staat 9V op)
3. standmelder die doorgeeft in welke stand de koppeling staat. Dit is een potentiometer.
Bedankt voor het meedenken.
12 jaar
Toch het lampje kunnen verwijderen van de koppeling.
Dus van dat geknipper ben ik af.
Er komen 4 kabels van de versnellingsbak af, deze 4 stekers heb ik los genomen.
1 voor 1 doorgemeten en de zwarte steker is voor het doorgeven van het in zijn vrij staan.
De bedrading van de zwarte steker afgeknipt en deze twee draden met elkaar door verbonden.
De andere stekers gewoon los gelaten.
Wanneer de auto in zijn versnelling staat met ingetrapte koppeling kan hij nu gestart worden.
Het probleem is zo helemaal opgelost.
11 jaar
Opgelost.
11 jaar
Mooi zo...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar