close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Yaris: semi automaat yaris

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine

Hallo,
Ik heb hier een yaris waar zelfs met uitgeschakeld contact de pomp van de automatische koppeling constant in- en uitschakelt.
Hierbij vergezeld van een klikkend relais.
Behalve dat dit me niet bevorderlijk lijkt voor de techniek is het nogal irritant voor de bestuurder.
Iemand een idee?

Geplaatst door

dupl-u-19054-5dd14a44697fb+kosopoel (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wij hebben dit probleem ook een keer gehad. Buiten dat het hinderlijk is kan je een keer 's morgens bij je auto komen dat je accu leeg is getrokken.
Onze diagnose was toen dat de free tronic CPU stuk was, maar wij hebben het probleem opgelost door de spanning op deze CPU via het contact te laten schakelen.
De klant rijdt er nu al twee jaar tevreden mee rond.

Marc Bouman 0
badge

18 jaar

Bedankt,
Dat is een reactie waar we wat aan hebben.
Weet je toevallig nog hoe je deze schakeling gemaakt had?
Bijvoorbeeld welke draad(kleur) ik over het contact moeakelen.
Alvast bedankt.

Goedemorgen. Wel zouden wij dit gedeelte eerst uit laten lezen om er zeker van te zijn dat het geen andere storing is. Wij hebben ook wel eens een kapotte druksensor en een kapotte accumulator gehad.

De CPU van de free tronic zit achter het dashbordkastje.
Aansluiting 5 + 6 op stekker T7 zijn constant stroom. ( kleur draad wit - rood )
In deze draden hebben we een relais geplaatst die door een contact gestuurde spanning wordt aangestuurd zodat als het contact uit staat het systeem spanningsvrij is.

Marc Bouman 0
badge

18 jaar

Bedankt voor de medewerking,
De cpu is uitgelezen en inderdaad als defect gediagnostiseerd.(Moeilijk woord).
De auto is uitgelezen bij een toyotadealer maar ik heb de indruk dat zij ook weinig of geen
ervaring met deze dingen hebben.
Er is een andere (gebruikte) cpu ingedaan maar deze loste het probleem niet op.
Extra info: lampje van de koppeling brandt en de bak schakelt slecht.
Zou het dan toch de druksensor danwel de accumulator zijn?

De druksesor kost E 30,= en de accumulator iets van e 500,=
Dus advies is eerst de druksensor proberen.
Wel zul je weer naar de dealer moeten om het systeem te resetten, alleen de inteligent tester kan de free tronic CPU resetten, accupool los enz. helpt niet.
( Vorige week toevallig ook nog een storing in dit systeem gehad. De auto schakelde eerst slecht en starte later niet meer. Dit kwam door een schakelaar in de bak die aangeeft of de auto vrij of in de versnelling staat.)
( Ook de schakelaartjes in de pook geven soms een slecht contact waardoor hij slechter gaat schakelen, deze kunt je los schroeven en met contactspray/cleaner schoonmaken en terug in elkaar zetten. )

Marc Bouman 0
badge

18 jaar

Probleem is opgelost.
Dit in de geest van de oplossing van Marc hierboven.
We hebben echter, omdat op de bedrading van de cpu alleen laag voltage (plusminus 3 volt) te
vinden was, het relais van de pomp via het contact geschakeld, zodat de pomp alleen spanning ontvangt bij ingeschakeld contact.
We hebben dit gedaan omdat ook de mannen bij Toyota zo gauw geen oplossing konden bedenken.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

wij hebben een soort zelfde probleem met een jayris bj 1999 als de deur open staat gaat de pomp en relais tikken tot de deur dicht is
wat kunnen we hier aan doen

jangenoegen 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.