Ik heb bij de previa 4 denso lambda sondes 2 boven en 2 beneden.
De bovenste connector is grijs en heeft 4 draden met als kleuren zwart 1,zwart2 , blauw 3,wit 4
gemeten spanning zwart 1: blokgolf tussen 0 en +/- 12V kleur autozijde is rood/wit
gemeten spanning zwart 2: accuspanning 13,5 V kleur autozijde is zwart/rood
gemeten spanning blauw 3: 3,31 V vaste waarde kleur autozijde is rood
gemeten spanning wit 4: 3,01 V vaste waarde kleur autozijde is groen
De bovenste connector is zwart en heeft 4 draden met als kleuren zwart 1,zwart 2, blauw 3,wit 4
gemeten spanning zwart 1: 0,3 V stationair en bij flinke toeren variatie oplopend tot 13 V kleur autozijde is geel/rood
gemeten spanning zwart 2: accuspanning 13,5 V kleur autozijde is zwart/rood
gemeten spanning blauw 3: 0,1 V en 0,8V varierend kleur autozijde is zwart
gemeten spanning wit 4: 0,01 V vaste waarde kleur autozijde is bruin
Ik twijfel nu over wat de signaal draden zijn die van de sonde naar de ECU lopen. Volgens mij zou van de bovenste sonde de signaal draad moeten veranderen van 0,1 tot 0,8 V wat ik dus niet meet en zou van de onderste monitor sonde de signaal draad bijna niet moeten varieren, waarbij ik juist wel veel variatie meet.
Is er iemand die mij kan vertellen welke kleur de signaaldraad van de sonde heeft. Ik heb kort geleden wel een p0420/p0430
storing gehad waarbij het motormanagemant lampje bleef branden, waardoor de signalen misschien afwijken.
Bvd.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De code P0420/430 heeft betrekking op de werking van de kat, hiervoor zijn verschijdende modificaties geweest o.a andere bobines, andere software en een andere kat.
In mijn ogen heeft het weinig zin om de sondes te gaan controleren.
p.s. tanken in duitsland is ook niet echt bevorderend.
Ik zou toch graag willen weten wat de signaaldraden zijn van de denso sonde bij een toyota previa.
de vervanging van de bobines is onder garantie nog gebeurd, maar misschien was dit al te laat om
schade aan de kat te voorkomen. Ik weet niet of de software update toen ook is gebeurd en of je dat
ergens aan kunt zien.
17 jaar
Vooropgesteld dat ik geen Toyota expert ben:
a) Voorste lambdasonde is gezien de spanningen een breedband sensor die in ieder geval NIET met een spanning tussen de 0,1 en 0,8 volt werkt. Meer waarschijnlijk is een amperage als signaal.
b) Achterste sonde is ouderwetse sonde die tussen 0,1 en 0,8V af geeft.
c) Omdat achterste sonde regelt tussen 0,1 en 0,8 volt denk ik dat de voorste sonde gewoon regelt en de katalysator volledig overleden is (geen werking meer).
d) Als de voorste sonde dus regelt kun je die niet met een voltmeter meten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Previa of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar