close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota Corolla: Slecht lopen en trekken Corolla 1.3DX 12v carburateur

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 12v

Hoi,

Bij mijn Corolla doet zich het volgende voor : hij loopt na een koude start vrij hoog stationair en rijdt dan prima, maar als eenmaal de automatische choke "in" is, stottert de motor, zowel bij deel- als bij vollast. Houdt ook behoorlijk in, tot op het gevaarlijke af. Bij stationair lopen horen we ook duidelijk ploffen in de uitlaat. Tevens ligt het verbruik vrij hoog : rond de 1 op 13. Deze auto is tot een jaar of 8 geleden in mijn bezit geweest, en toen hield ik het verbruik bij in een Excel-sheetje, lag toen steevast rond de 1 op 15, bij weinig snelwegverkeer, vrij veel ritten van minimaal 3, hooguit 20 km's.

We hebben de luchtfilter, bougies, bougiekabels, rotor en verdeelkap reeds vervangen, met als enig merkbaar resultaat dat de auto nóg sneller aanslaat dan al het geval was. Niet voor niets geweest, maar het probleem bleef het zelfde.
Tevens hebben we de verdelerkap een aantal graden proberen te verdraaien. Daarmee kregen we de auto stationair perfect, zonder ploffen aan het lopen.
Ook het "oppakken" (onbelast, dus gas geven met het pedaal of gewoon de gasklep met de hand bedienen) leek veelbelovend, gretig en fel zoals het hoort.
Echter toen ik een blokje om probeerde te rijden was het stotteren en inhouden nog erger dan voor het verdraaien van de verdelerkap. Dus weer alles teruggezet in de oude stand, zodat er tenminste met de auto te rijden valt.

Distributieriem is vervangen door een beun toen de auto niet in mijn bezit was, bij 142.000 km, km-stand nu is 156.200.
Zou het kunnen dat de riem 1 of 2 tandjes verkeerd staat, en dat de beun heeft geprobeerd de motor toch zo goed mogelijk te laten lopen door met de (voor-)ontsteking te klooien? Ik heb geen stroboscoop, of überhaupt enig materiaal om dit te controleren.

Om het probleem nog complexer te maken : met dit koude weer blijft de automatische choke langer "uit" en dan loopt t motortje perfect, alleen wat hoog stationair. Inhouden, stotteren en ploffen doet ie dan helemaal niet.
Hieruit zou ik concluderen dat ik het in de carburateur of een vacuumlek moet zoeken.

Wie herkent dit probleem?
En aangezien de carburateur toch wel eens een revisiebeurtje mag hebben, weet iemand waar ik een revisiesetje, of een gereviseerde carburateur voor dit type motor kan uithalen?

Ik zoek ook nog een stuurhuis voor deze auto, aandrijfassen en homokineten voor... en nog allerhande kleine dingen, elke tip is welkom.

Geplaatst door

luro (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laten we maar vooraan beginnen. Er zijn 3 verschillende hoofzaken welke de motor laten functioneren.
1. Brandstof/lucht. in je juiste verhouding. (Brandbaar mengsel)
2. Vonk, om het brandbare mengsel op het juiste moment aan te steken.
3. Zuigers,kleppen, krukas enz, enz om de verbrandings energie om te zetten in krachten , welke uiteindelijk op de wielen terecht moet komen..

Uit je relaas denk ik te kunnen concluderen dat misschien de distributie van tijd is. Ook al is dat niet zo is het prettig te weten dat daar niets mee mis is.
Als je de beschikking hebt over een vraagbaak van de Toyota kun je daarin waarschijnlijk het kleppendiagram vinden , ook is meestal vermeld hoe de distributie getimed moet worden. Je kunt dus kiezen. Distributietiming is lastiger te begrijpen maar veel minder werk.

4 slag(tact) motor wil zekken 1 ontsteking per 4 slagen dwz 2 omwentelingen van de krukas. 2 slagen is 1 omwenteling.

Stel de zuiger staat boven en gaat naar beneden terwijl de inlaat kleppen aan het begin open gaan en aan het eind ervan sluiten. De inlaat en 1e slag.
De zuiger zuigt hierdoor mengsel uit het inlaatspruitstuk naar binnen.

Hierna gaat de zuiger weer naar boven en alle kleppen staan nu dicht, het mengsel wordt samengedrukt (gecomprimeerd) Compressieslag of 2e slag.

Als de zuiger nagenoeg boven is vonkt de bougie en het mengsel ontbrandt. (ontsteking)
Er ontstaat drukverhoging en de zuiger wordt daardoor naar beneden gedrukt. Natuurlijk zijn de kleppen gesloten. Werkslag of 3e slag.

De zuiger gaat nu weer omhoog en de uitlaatkleppen openen zich en sluiten bovenin. De inmiddels verbrandde gassen verdwijnen richting uitlaat.
Dit was de uitlaatslag en de 4e'

Hierna begint het proces overnieuw. enz enz. omdat het gedoe met de kleppen 1 keer per 2 omwentelingen plaats vindt, vindt de bediening van de kleppen precies met halve snelheid van de krukas plaats. Voor de bediening van de kleppen zorgt de nokkenas. De zuiger staat boven of onderin ff bijna stil. hij moet van richting veranderen, De fabrikant maakt daarvan gebruik door het openen een paar graden te vervroegen en het sluiten een aantal graden te verlaten.

Uit bovenstaand verhaal moet je begrijpen dat aan het eind van (de 2e) compressieslag en aan het begin van de (3e) werkslag alle kleppen dicht staan.
In tegenstelling tot het einde van de (4e) uitlaatslag en het begin van de (1e) inlaatslag. Beide kleppen staan dan niet voor 100% dicht. De zuiger staat bovenin en dit moment noemen we tuimel licht. de kleppen staan op tuimelen. de overlapping bdraagt in het totaal ongeveer 10 graden dus 20 op de krukas. Op het kleppendiagram kun je zien of de overlap gelijk is of toch iets scheelt??
Dit wetende komt de controle hier op neer. Verwijder het klepdeksel. Zet de auto in de hoogste versnelling en duw hem langzaam vooruit tot het teken van het bovenste dode punt van de krukas correspondeert met het teken op het distributie deksel. Tijdens het duwen draait ook de nokkenas en of van de 1e of van de 4e cilinder is de uitlaatklep gaan sluiten en de inlaat gaan openen. Als dit gemiddeld klopt met het diagram? is de timing correct.

Anders zal deze opnieuw afgesteld moeten worden. Volgens voorschrift.

Uit het verhaal dat u aan de ontsteking heeft gesteld, vermoed ik dat deze niet op tijd stond vanwege een verkeerde timing van de distributie. Er kan ook wat anders aan de hand zijn. Het ontstekings tijdstip dient bij stationair draaiende motor afgesteld te worden op de (alweer) in het boekje voorgeschreven waarde. Dit doe je met behulp van een zg neonlamp. Hierna kun je controleren of bij hogere toerentallen de zg centrifugaal vervroeging zijn werk naar behoren doet. Onvoldoende vervroeging duidt op zwaar gaan van het vervroegings mechaniek. Te snel vervroegen wijst op een gebroken veertje in het mechaniek. Er is op de stroomverdeler ook nog een zg vacuumdoos gemonteerd. Deze corrigeert onder bepaalde bedrijfsomstandigheden ook het ontstekingstijdstip doordat het inwendige mechaniek (tijdelijk) verdraait. Haperingen oid verstoren de bedoelde werking.

Pas als duidelijk is dat voornoemde zaken op orde zijn?? mag er aan de carburateur gesteld worden. En dat pas nadat de vlotterkamer de zeejjes en de doseurs inclusief de kanalen gereinigd zijn.

Probleem opgelost. Auto bleek een verbrande klep en lekke koppakking te hebben.
Kop is eraf geweest en gevlakt, kleppen ingeslepen en gereinigd, verbrande klep vervangen, nieuwe koppakking uiteraard, distributie ook maar meteen vernieuwd, hij kan er weer tegen.

luro 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.