Beste collega's,
Hier een Yaris 1.3 met wat buikpijn.
Starten: Perfect
Stationair lopen: Perfect
Gas geven: Ho maar. Viertakten, inhouden, ploffen
(heel) langzaam gas geven: Komt langzaam maar met moeite op toeren.
Geen storingslamp
Klant is al bij Toyota geweest, is ruim 330 piek verder en storing nog aanwezig (advies brandstofpomp vervangen)
Hier zijn wij het niet mee eens want als ik de druk meet op de aanvoer is deze perfect.
Wel vraag ik me af of de 'retour' leiding op de pomp wel een retour is of dat dit tank ontluchting is. Deze is namelijk helemaal droog vanbinnen.
Al gedaan:
Storingen uitlezen, geen storingen. (Met Bosch KTS 540)
Bougies vernieuwd
LMM uitgewisseld
Kat losgehaald (vanwege berichten dat deze wel eens dichtsmelten) geen effect
Lambda's uitgewisseld / losgehaald; geen effect
Brandstofpomp losgehaald: Doet het prima (en ja, er zit zat benzine in)
Basiswaarden teruggezet: Geen effect
Temp sensor getest: OK
VVTi solenoid getest (ook gedemonteerd getest)
Brandstof cq ECI relais uitgewisseld; geen effect
Wie heeft de gouden tip?
Hoor jullie graag!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
maf sensor nazien
timing? VVT vast?
geef eens 4gas waardes door svp
als je de retour van de benzine afknijpt gaat het beter?
De brandstofdruk moet zijn 3.1 tot 3.5 bar stationair .
Zit het brandstoffilter niet verstopt of is deze nog nooit vervangen ?
Als je de brandstofdruk meet en daarna de motor stil zet controleer dan of deze minimaal 5 minuten boven de 1.5 bar blijft .
Zoniet dan kan het toch je pomp zijn of de drukregelaar of een injector die niet goed afsluit pissende injector .
Maar het laatste moet in je 4 gaswaarden terug zijn te zien .
Heren,
Brandstofdruk is onderdaad 3.5 bar en zelfs na een uur stil te hebben gestaan is de druk nog niet onder de 2 bar gezakt;
Distributie staat op tijd;
Brandstoffilter is bij deze auto volgens mij alleen een zeef aan de pomp vast, deze is schoon;
Alle 4 de injectoren zijn getest door een specialist en goed bevonden;
Deze auto heeft geen retour op de brandstof, alleen een tankt ontluchting;
4 gaswaarden is niets opvallends aan te zien;
Wel 2 extra puntjes van aandacht inmiddels: De auto schijnt wat tijd stil gestaan te hebben toen dit begon, enkele maanden ongeveer;
Ik zie dat het scherm linksvoor en de koplamp een keer zijn vervangen. Kleine schade gok ik, maar loopt er iets in deze hoek wat daardoor beschadigd zou kunnen zijn??
Wie o wie? Bijna al mijn haren zijn inmiddels grijs...
wat doet de brandstofdruk op toeren?
Exacte waarden weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar blijft in ieder geval boven de 3 bar.
Weet niet wat de druk moet zijn op toeren? Autodata zegt 3 tot 3.4 en dat doet ie ook
dat is ruim voldoende op toeren.
als je met de viergastester meet wanneer hij niet op toeren wil komen een hoog o2 gehalte (zuurstof) ?, dan weet je zeker dat hij te weinig brandstof krijgt.
Stationair:
CO 0,01 CO2 15,1
HC 142 O2 0,03
Lambda 0,995
Bij 3000tpm
CO 0,00 CO2 15
HC 26 O2 0,00
Lambda 1,000
Met andere woorden: Keurig
dan lijkt het niet in de brandstof te zitten, is de vonk sterk genoeg?
Mark heb je al gekeken naar de lmm . wat snoek aangaf .
De lmm heb ik uitgewisseld met een ander exemplaar. Hiermee exact hetzelfde probleem en waardes.
Ook met de vonk lijkt op het eerste gezicht niets mis. Om beurten een bobine losgehaald en met bougie erin aan massa. Vonkt mooi constant en valt niet weg bij gas geven.
Inmiddels nog een (bevriende) Toyota monteur op bezoek gehad. Deze had wat mooie prints mee. Met dit verhaal in de hand nogmaals alles losgehaald en weerstanden etc etc etc gemeten. Allemaal in orde.
Klepdeksel losgehaald en timing gecontroleerd: Allemaal goed. VVT versteller werkt. Brandstofdruk goed.
Wat mij betreft blijft de ECU over maar ook dat is weer zo'n dure gok. Aan de andere kant is 5 dagen meten dat ook.
Wil nooit meer iemand horen die zegt dat Toyo's niet stuk gaan haha
Heb wel eens bij een Astra (bosch) meegemaakt dat er vuil zat in de injectors waar ze op de benzinerail zijn geschoven, daar zat een klein gaasje in iedere injector.soort benzinefiltertje.
Maar in jouw geval denk ik niet dat dat bij jouw speelt omdat de 4gas waarden goed zijn.
De injectors zijn uitgebouwd en getest bij een specialist. De filtertjes zijn daarbij ook vervangen, maar er was niets mis mee.
Er zat ook niet 1 vuiltje in bij demonteren.
Mark heb jullie ook het krukas en nokkenas signaal goed bekeken ?
viergas waarden zien er te keurig voor zo'n yaris .
misschien katalysator verstopt,ik zou de voorpijp even losmaken is 5 minuten werk.
groet leon
Jammer dat we van Mark niks meer horen, het zal toch wel op een of andere manier zijn opgelost?
De voorpijp hebben we inderdaad al losgehad, hiermee ook geen verschil.
Helaas is het probleem dus nog steeds niet opgelost. Excuses dat ik mij niet eerder gemeld heb, maar de auto heeft inderdaad even in de wacht gestaan. Een collega is er momenteel wel mee bezig, het vermoeden is nu toch weer de nokkenasversteller (al lijkt deze wel gewoon te werken als deze aangestuurd wordt via OBD.
Als ik meer weet meld ik mij, en als iemand nog suggesties heeft hoor ik deze ook graag.
Nogmaals dank voor het meedenken allemaal.
Al ooit eens 1 keer meegemaakt. Hoe heb je gecontroleerd dat de nokkenasversteller werkt ???????, probleem is volgens mij, dat de versteller wordt aangestuurd met een solenoid, die oliedruk geeft aan de versteller.
Bij mijn opleiding TS hebben we ooit zo'nzelfde storing gehad aan zo'zelfde Yaris, en daar werkte 1 van de twee niet meer, weet niet precies meer welke.
Meetmethode TOEN, was volgens mij het nokkenassignal wegzetten tegen het krukassignaal met een scope, Daarna bij draaiende motor de versteller aansturen, en dan moet je een faseverdraaïng tussen de 2 signalen zien.
Succes in elk geval.
Hoi Mark,
ik krijg iemand die mij vraagt of je de oplossing ooit hebt gevonden. Misschien kun je hem dan hier plaatsen??
Siem
Collega's,
De moderator heeft mij verzocht het verlossende antwoord op dit probleem te geven. Blijkbaar zijn er meer mensen die dit probleem tegenkomen.
De oplossing was echter al genoemd door twee collega's: de luchtmassameter. Blijkbaar was het exemplaar wat we hebben uitgewisseld ook defect.
Deze storing zet je op het verkeerde been want er worden geen foutcodes gemeld in de ECU en zelfs met officiële Toyota boeken kom je niet verder. De uitgelezen waarden vallen namelijk allemaal mooi binnen de marge.
Advies is wel om een originele lmm aan te schaffen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar