Toyota Picnic: slecht starten en rammel tijdens warmdraaien op benzine

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3sfe 90KW

De auto loopt op LPG (Vialle) dus start op benzine. De bougies zijn nieuw en de kleppen zijn gesteld. Het starten op benzine gaat erg moeizaam, hij slaat wel aan maar eerst op erg lage toeren ongeveer 400. Vervolgens naar de normale koude start toeren, echter is er dan een (heel)erg rammelend geluid waarneembaar. Dit is niet echte een metaal geluid. Als de auto warm is en weer op LPG loopt is dit over. Ook als de auto warm is en vervolgens handmatig op benzine gezet wordt is het geluid weg. Wel loopt de wagen ook op lpg stationair niet helemaal constant maat zakt steeds iets weg of loop rond de 700 toeren. Op benzine doet ie dit ook als ie warm is maar wat minder.

Wat zou het kunnen zijn, ik zit zelf te denken aan de distributieriem (70.000km geleden vervangen), of aan een injector oid, kan geen vacuumsangetjes vinden.

Op LPG is het verbruik ongeveer 1:10. Geen koelvloeistofverlies, olieverbruik ongeveer 0,8l/10.000km. Vind hem ook niet erg fors trekken in lage toeren. (<2000rpm) Het is een 2.0i.

Picnic8956

Geplaatst door Picnic8956 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Picnic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

simondekoning (0) PRO, 17 jaar geleden

hoi waarschijnlijk heeft dit met een vervuilt gasklepenhius te maken. deze is vaak door aanslag dicht gaan zitten, ik heb dit ook een keer gehad bij mijn funcruiser met 3fse. het beste kun je deze goed schoonmaken met een rijniger met veel amoniak erin en anders met fijn schuirpapier.
maak ook de regelklep die eronder zit goed schoon zat bijmij vol met smurrie.maak meteen even de omloopslangen goed schoon
je zegt nieuwe bougies te hebben wat is de afstand heb ze bij mij op 0.45 gezet en loopt een stuk mooier op lpg.

gr simon

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Hallo, de 'oude' bougies stonden op 0,9 ipv 1,1 het zijn van die bougies met twee electroden. Nu staan ze op 1,1mm. Het klonk als een slappen d-riem, de gasklep heb ik ook al op het oog maar weet niet hoe ik die losmaak. Als je dat kunt aangeven graag. Echter vandaag klonk hij zo beroerd dat ik direct naar de dealer ben gereden om te laten luisteren. Omdat hij warm was hebben ze aan het einde van de middag even geluisterd en toen ik hem kwam ophalen lag hij uitelkaar en kon ik goed zien dat de riem enorm los zat. Ik laat meteen een nieuwe plaatsen ipv bijstellen en dan over ruim 25000km weer alles los te moeten halen. Dus de D-riem heeft zeker meegespeeld. Als ik hem morgen terug heb zal ik eerst forte reiniger gaan gebruiken en vervolgens de gasklep nog eens reinigen. (zou remmenreiniger werken?)

simondekoning (0) PRO, 17 jaar geleden

een slappe d riem kan idd goed de oorzaak zijn geweest als hij iets verlopen is de compresie een stuk minder zeker op gas geeft dit eerder probleemen. om het gaskleppen hius te rijnigen moet je 4x bout losdraaien. en de 4 vacum slangetjes los maken die op het kleppenhuis liggen,
let wel op dat je de slangentjes eerst merkt anders weet je niet meer hoe het terug moet. dan aan de onderkant 3x slan van koelsysteem losmaken (neem vantevooren 3x m8 boutjes mee die kan je na het losmaken vlug in de slang duwen anders lekt er veel koelvloeistof weg.
en dan heb je de klep in je handen. en ik denk dat remmenreiniger ook wel werk om schoon te maken. over de bougies ik denk dat die splitbougies niet zoon succes zijn op gas en dat enkele beter zijn.(al zijn de meningen daar over verdeelt) met een kortere electroden afstand.
succes gr simon

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Er zit een electronische ontsteking op, heeft die ook van die vacuum slangetjes? Het is een 90kw motor in en niet de 94kw versie. Bij de carina met 3sfe zat het ander dan hier. Stationair is ie nog niet helemaal rustig en zakt af en toe het toerental naar 500 oid.


Waar kan het verdeelhuis voor de LPG zitten en hoe herken ik die (van 1 naar 4 leidingen?). Hoe kun je deze reinigen? Zijn er na het reinigen nieuwe dingen nodig?

Picnic8956 (0), 17 jaar geleden

Compressie 14,5 3x en cyl 4: 9bar. Niet goed dus echter geen lekkage waarneembaar nadat we 6 bar op de cylinder hadden gezet en kleppen stonden nog goed????
Wel ploft ie zo af en toe in de uitlaat stationair. Bougies zien er alle 4 goed uit.


Oplossing:
2 klepzetels ingebrand.
2 licht lekke vialle injectoren
De kop is vervangen en twee injectoren vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Picnic of stel zelf een nieuwe vraag.