Toyota Avensis Verso: spanner multiebelt

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Heren,
Ik moet een multiebelt vervangen van een avensis. De spanrol zit met een torx 50 vast. Mijn vraag is of je hiervoor een speciale sleutel nodig hebt, daar er maar heel weinig plaats is tussen schutbord en spanrol.
Of moet je de hydraulische spanner induwen en op een of andere manier vergrendelen ?

b.v.d.

Herminator

herminator

Geplaatst door herminator (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

robbie f (0) PRO, 14 jaar geleden

hey hallo

op de spanner zit volgens mij een 6 kant moer op met maat 19 of 22mm. deze moet je naar je toe trekken om de spanner op de spannen, er is geen blokkeermogelijkheid mogelijk. als je dat doet wat veel kracht kost dan kun je de riem er afhalen, monteren is het andersom

Mvg Robbie F

herminator (0), 14 jaar geleden

Robbie,
Op de spanner zit toch echt een torx 50. Deze torx heb ik vorige week zelf erin gestopt. Aanstaande dinsdag ga ik de waterpomp vervangen, en heb een torx bitje met hulpstuk gemaakt. Ik hoop dat ik hiermeen de riem kan demonteren.

Gr. Herminator

mvanoosten (0), 14 jaar geleden

er moet aan die spanner inderdaad nog een zeskant moer zitten zoals robbie zegt en volgens mij is het sleutel 19 wat er op past
dus geen torx die kan wel in de spanner zitten dat weet ik niet maar om hem te ontspannen heb je echt die zeskant moer nodig
mvg martijn

herminator (0), 14 jaar geleden

Heren,

Ik heb gisteravond de riem vervangen, ik heb op de bovenste bout van de hydraulische spanner een 16 mm ringsleutel geplaatst en met een verlengstuk op de ringsleutel de rol ontspannen en de riem gedemonteerd.
Er zit inderdaad een bout op de plaats zoals aangegeven op de tekening, ik dacht dat dat deze een andere functie had, daar zo'n soort bouten meestel een verlengde zeskant hebben waaraan je duidelijk ziet wat de functie is.
Mijn avensis had geen dubbele riem zoals op de tekening ( wat ik eruit opmaak ), ik moest wel inderdaad de hydraulische spanner langzaam indrukken. Het koste wel veel moeite om de nieuwe riem gemonteerd te krijgen, daar ik de spanner helemaal had ingerukt en de riem pas half op de laatste poeli zat.
Tevens ook de waterpomp gewisseld, dit viel ook niet mee om de pomp er tussen uit te krijgen en het kabeltje wat er loopt weer op de plaats te krijgen. Er is namelijk erg weinig plaats tussen schutbord en motorblok. Al met al weer vanalles geleerd, het is alleen jammer dat ik maar 1 avensis in het onderhoud heb.

Heren bedankt voor de bijdrages !

Herminator

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.